227
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

«نه، بلکه شما سربار دیگران هستید».۱

انس بن مالک می‏گوید: روزی کسی از پیامبرصلی الله علیه و آله پرسید: شترم را ببندم و توکّل کنم، یا رها کنم و توکّل کنم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ببند و توکّل کن».۲ باید با توکّل، زانوی شتر را بست.۳ همچنین در زمان پیامبرصلی الله علیه و آله هنگامی که آیه شریف (وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَّهُ‏ مَخْرَجًا * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ)۴ نازل شد، گروهی درها را به روی خود بستند و رو به عبادت آوردند و گفتند: دیگر روزیِ ما تأمین شد! وقتی این خبر به گوش پیامبر صلی الله علیه و آله رسید، آنان را خواست و به آنان فرمود: «چه چیزی شما را به این کار واداشت؟». گفتند: ای پیامبر خدا! خدا روزی ما را به عهده گرفت و ما هم، رو به عبادت آوردیم!» پیامبر‏علیه السلام به آنان فرمود: «هر کس چنین کند، دعای او مستجاب نمی‏شود. بر شما باد به طلب روزی!».۵

عمر بن یزید، به امام صادق‏علیه السلام می‏گوید: کسی گفت: حتماً درون خانه می‏نشینم و نماز می‏خوانم و روزه می‏گیرم و پروردگارم را عبادت می‏کنم؛ امّا روزی‏ام خواهد رسید! امام صادق‏علیه السلام فرمود: «این، یکی از همان سه گروهی است که دعایشان مستجاب نمی‏شود».۶ «آیا اینان گمان می‏کنند اگر کسی داخل خانه خود شود و درِ آن را ببندد، از آسمان، چیزی بر او می‏افتد؟».۷

1.. رَأی رسولُ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله قَوماً لا یَزرَعونَ. قال: «ما أنتُم؟». قالوا: نَحنُ المُتَوَکَّلونَ. قال: «لا بَل أنتُم المُتَّکِلونَ» (مستدرک الوسائل، ج‏۱۱، ص‏۲۱۷، ح۱۲۷۸۹).

2.. أنس بن مالک: قال رجلٌ: یا رَسولَ اللّهِ! أعقِلُها وأَتَوَکَّلَ أو أطلِقها وأَتَوَکَّل؟ قال: «إعقِلها وَتَوَکَّل» (سنن الترمذی، ج‏۴، ص‏۷۷، ح‏۲۶۳۶). نیز،‏ ر.ک: شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۱۱، ص‏۲۰۱؛ مشکاة الأنوار، ص‏۳۱۹.

3.. امام صادق علیه السلام نیز می‏فرماید: اِعقِل راحِلَتَک وتَوَکّل (الأمالی، طوسی، ص‏۱۹۳؛ الأمالی، مفید، ص۱۷۲).

4.. سورۀ طلاق، آیۀ ۲ و ۳.

5.. امام صادق علیه السلام: إنَّ قَوماً مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ‏ صلی الله علیه و آله لَمّا نَزَلَت: (وَ مَن یتَّقِ اللّه یجْعَل لَّهُ‏ مَخْرَجًا * وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ) أغلَقوا الأبوابَ وأقبَلوا عَلَی العِبادَةِ وقالوا: قد کُفینا. فَبَلَغَ ذلِکَ النَبیَّ صلی الله علیه و آله فَأرسَلَ إلَیهِم فقال: ما حَمَلَکُم علی ما صَنَعتُم؟ قالوا: یا رسولَ اللّهِ! تُکُفِّلَ لَنا بِأرزاقِنا فَأقبَلنا عَلَی العِبادَةِ! فَقالَ: إنَّهُ مَن فَعَلَ ذَلِکَ لَم یُستَجَب لَهُ، عَلَیکُم بِالطَّلَبِ!» (الکافی، ج‏۵، ص‏۸۴، ح‏۵؛ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۹۲، ح‏۳۷۲۱).

6.. عمر بن یزید: قُلتُ لأبی عبدِ اللّهِ علیه السلام رجلٌ قال: لأقعُدَنَّ فی بَیتی ولَأُصَلِّیَنَّ ولَأُصوَمَنَّ ولَأُعبُدَنَّ رَبِّی، فأمّا رِزقِی فَسَیَأتینی. فَقالَ أبو عبدِ اللّهِ علیه السلام: «هذا أحَدُ الثَّلاثَةِ الَّذینَ لا یُستَجابَ لَهُم» (الکافی، ج‏۵، ص‏۷۷، ح‏۱).

7.. امام صادق علیه السلام: أرَأَیتَ لَو أنَّ رَجُلاً دَخَلَ بَیتَهُ وأغلَقَ بابَهُ أکانَ یسقُطُ عَلَیهِ شَی‏ءٌ مِنَ السَّماءِ؟ (همان، ص‏۷۸، ح‏۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
226

نداشته باشد که بر آن تکیه کند، با بی‏قراری اصرار می‏کند و آن گاه که زندگی‏اش تأمین شود، آرامش می‏یابد.۱ امام باقرعلیه السلام و امام صادق‏علیه السلام تا قوت سالشان را تأمین نمی‏کردند، به دنبال خریدن چیز دیگری نمی‏رفتند. امام رضاعلیه السلام در تبیین تأثیر این امر می‏فرماید:

۰.إنَّ الإنسانَ إذا أدخَلَ طَعامَ سَنَتِهِ خَفَّ ظَهرُهُ وَاستَراحَ.۲

۰.هر گاه انسان، روزیِ سالش تأمین باشد، سبک‏بار و آسوده می‏گردد.

از آنچه گفتیم معلوم می‏شود که تأمین بودن روزی، نقش مؤثّری در احساس آرامش دارد و این، جز از راه کار و تلاش به دست نمی‏آید. با نشستن و دعا کردن، روزی تأمین نمی‏گردد و آن گاه که روزی، تأمین نباشد، انسان، ناآرام می‏شود و ناآرامی، نارضایتی را در پی دارد.

پیش‏تر گذشت که همه امور عالم، به دست خداوندِ روزی‏رسان است. برخی با تکیه بر این امر، تلاش برای کسب روزی را نادرست می‏دانند! این امر ـ‏ که بر اساس باور «کفایت ـ تقدیر» شکل می‏گیرد ـ ‏، موجب تحقّق نیافتن روزیِ کافی و برآورده نشدن نیازهای انسان می‏شود و در نتیجه به نارضایتی می‏انجامد.

هر چند گفته شد که خداوند متعال، روزی‏رسان است و باید به او توکّل کرد، با این حال،‏ این به معنای کنار گذاشتن کار و تلاش نیست. تفکّر صحیح در این زمینه، باور «تقدیر ـ‏ تلاش» است. به همین جهت، دین، تأکید فراوانی بر کار و تلاش داشته و افراد را از توکّل منهای کار، بر حذر داشته است.۳

روزی پیامبرصلی الله علیه و آله گروهی از کشاورزان را دید که از کار دست کشیده‏اند. به آنان فرمود: «شما [از] چه [گروهی‏] هستید؟». گفتند: «ما اهل توکّل هستیم». پیامبرصلی الله علیه و آله به آنان فرمود:

1.. سلمان فارسی، تربیت شدۀ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است. امام باقر علیه السلام از قول سلمان فارسی چنین نقل می‏فرماید: إنَّ النَّفسَ قد تَلتاثُ عَلی‏ صاحِبِها إذا لَم یکن لَها مِنَ العَیشِ ما تَعتَمِدُ عَلَیهِ، فَإِذا هِی أحرَزَت مَعیشَتَهَا اطمَأَنَّت (الکافی، ج۵، ص۸۹، ح‏۳؛ تحف العقول، ص‏۳۵۱).

2.. الکافی، ج۵، ص۸۹، ح‏۱؛ قرب الإسناد، ص‏۳۹۲.

3.. امام علی علیه السلام: اِحذَر کلَّ الحَذَرِ أن یخدَعَک الشَّیطانُ فَیمَثِّلَ لَک التَّوانِی فی صورَة التَّوَکّلِ ویورِثَک الهُوَینی‏ بِالإِحالَة عَلَی القَدَرِ، فَإِنَّ اللّه أمَرَ باِلتَّوَکّلِ عِندَ انقِطاعِ الحِیلِ وبِالتَّسلیمِ لِلقَضاءِ بَعدَ الإعذارِ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۲۰، ص‏۳۰۶، ح‏۵۰۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64812
صفحه از 839
پرینت  ارسال به