203
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

امیر مؤمنانعلیه السلام نیز در این باره تصریح می‏کند که:

۰.إنَّهُ لَم یأمُرکَ إلّا بِحُسنٍ وَلَم یَنهَکَ إلّا عَن قَبیحٍ.۱

۰.به تحقیق، او(خداوند)، تو را جز به نیکی‏ها امر نفرموده و جز از زشتی‏ها نهی نکرده است.

امام صادقعلیه السلام نیز تأکید دارد که خداوند متعال، هیچ حکمِ بدون حکمتی ندارد.۲ بنا بر این، سعادت واقعی و حیات اصیل بشر، ملاک تکالیف الهی اند.

با توجّه به آنچه گذشت، معلوم می‏شود که امر و نهی خداوند، در حقیقت، راهی برای شناخت صلاح و فساد انسان است. انسان علاقه‌مند به سعادت و به‌روزی، نیازمند شناخت مصالح و مفاسد است و امر و نهی خداوند حکیم می‏تواند بهترین راه‏نمای وی باشد. یکی از مراتب حیات اصیل، حیات اُخروی است. آنچه از اوامر و نواهی خداوند متعال بیان شده، مربوط به تأمین این مرتبه حیات است.۳

مرتبه دیگر، تکامل معنوی و کسب فضیلت‏های اخلاقی است. رسیدن به این مرتبه از حیات اصیل نیز به شناخت مصالح و مفاسد واقعی نیازمند است که در قالب امر و نهی خداوند متعال، تجلّی می‏یابد و مردم می‏توانند با استفاده از آن، عوامل و موانع رشد اخلاقی و تکامل معنوی را بیابند.۴

1.. نهج البلاغة، نامۀ ۳۱.
در صحیفۀ ادریس نیز چنین آمده است: لا قَبیحَ إلّا المَعصِیَةُ ولا حَسَنَ إلّا الطّاعَةُ (بحار الأنوار، ج۹۵، ص۴۶۶، صحیفۀ ۱۹).

2.. روی عن جمیل بن دراج عن الصادق علیه السلام، أنَّهُ سَأَلَهُ عَن شَیءٍ مِنَ الحَلالِ والحَرامِ، فقال: إنَّهُ لَم یُجعَل شَیءٌ إلّا لِشَیءٍ (علل الشرائع، ص۸‏، ح۱؛ بحار الأنوار، ج۶، ص۱۱۰، ح۳).

3.. به همین جهت، یکی از مطالبی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حجة الوداع بیان می‏فرماید، این است: یا أیها الناسُ، و اللّهِ ما مِن شَیءٍ یقَرِّبُکم مِنَ الجَنَّةِ و یباعِدُکم مِنَ النّارِ إلّا و قد أمَرتُکم بهِ (الکافی، ج۲، ص۷۴، ح۲).

4.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: أیُّهَا النّاسُ إنَّ اللّهَ تَبَارَکَ وتَعالی لَمّا خَلَقَ خَلقَهُ، أرادَ أن یَکونوا عَلی آدابِ رَفیعَةٍ، وأخلاقٍ شَریفَةٍ، فَعَلِمَ أنَّهُم لَم یَکونوا کَذلِکَ إلّا بِأن یُعَرِّفَهُم: ما لَهُم، وَما عَلَیهم، والتَّعریفُ لا یَکونُ إلّا بِالأمرِ والنَّهیِ، والأمرُ والنَّهیُ لا یَجتَمِعانِ إلّا بِالوَعدِ والوَعیدِ، والوعد لا یکون إلا بالترغیب والوعید لا یکون إلا بالترهیب والترغیب لا یکون إلا بما تَشتَهیهِ أنفُسُهُم، وتَلَذُّ أعیُنُهُم، والتّرهیبُ لا یکونُ إلّا بِضِدِّ ذلِکَ، ثُمَّ خَلَقَهُم فی دارِهِ وأراهُم طَرَفاً مِنَ اللَّذّاتِ، لِیَستَدِلّوا به علی ما وَرائِهِم مِنَ اللَّذّاتِ الخالِصَةِ الَّتی لا یَشوبُها ألَمٌ، ألا وهِیَ الجَنّةُ، وأراهُم طَرَفاً مِنَ الآلامِ لِیَستَدِلوا به علی ما وَرائِهِم من الآلامِ الخالِصَةِ الَّتی لا یَشوبُها لَذَّةٌ، ألا وهِیَ النّارُ فَمِن أجلِ ذلِکَ تَرونَ نَعیمَ الدُّنیا مَخلوطاً بِمِحنِها، وسُرُورِها مَمزوجاً بِکَدِرِها وهُمومِها (الاحتجاج، ج۱، ص۲۰۷).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
202

نکته پایانی این که آیه مورد بحث که می‏فرماید: (إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکمْ)، مطلق است، و از این که شامل مجموع دعوت‏های پیامبر خداصلی الله علیه و آله ـ‏ که مایه زنده شدن دل‏هاست ـ ‏، و یا دسته‏ای از دعوت‏هایش ـ که طبیعت احیا را دارند ـ بشود، هیچ ابایی ندارد و همچنین شامل نتایج دعوت او ـ‏ که عبارت است از انواع زندگی‏های سعید حقیقی چون زندگی اُخروی در جوار خدا ـ‏ نیز می‏شود. پس چون همه اینها را شامل می‏شود، نباید آیه شریف را مقیّد کرد.۱

روشن شد که این حیات ـ‏ که همان سعادت اصیل و واقعی انسان است ـ ‏،‏ عواملی دارد که توسّط خداوند متعال معرفی شده و در قالب شریعت، نمود یافته و بشر به آنها مکلّف شده است. پس این شریعت و تکلیف در حقیقت، عامل حیات اصیل و سعادت واقعی بشر است که اگر مورد توجّه قرار گیرد، موجب رضامندی تشریعی می‏گردد.

سه. مصالح و مفاسد، مبنای امر و نهی

بر مبنای آنچه گذشت، روشن می‏شود که مبنای امر و نهی خداوند متعال، مصلحت و مفسده زندگیِ بشر است. رسیدن به حیات اصیل، عواملی دارد که «مصلحت» نامیده می‏شود و موانعی دارد که «مفسده» خوانده می‏شود. خداوند متعال، انسان را به آنچه صلاح اوست، امر نموده و از آنچه به زیان اوست، نهی فرموده است. این حقیقت، با تعبیرهای گوناگونی در متون دینی آمده است. قرآن کریم، معروف بودن و منکر بودن را مبنای امر و نهی خداوند متعال می‏داند.۲ بر همین اساس، تأکید دارد که خداوند متعال، مردم را به فحشا امر نمی‏کند؛۳ بلکه آنها را از فحشا باز می‏دارد۴ و به آنچه نیک است، سفارش می‏کند.۵

1.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۹، ص۵۳ به بعد (با کمی تلخیص و تغییر).

2.. (الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَکتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلالَ الَّتی‏ کانَتْ عَلَیهِمْ فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُون‏) (سورۀ اعراف‏، آیۀ ۱۵۷).

3.. (إِنَّ اللّهَ لاَ یَأمُرُ بِالْفَحْشَاء) (سورۀ اعراف‏، آیۀ ۲۸).

4.. (قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ) (سورۀ اعراف، آیۀ۳۳).

5.. (إِنَّ اللّه یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَنِ وَ إِیتَاى ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ ینْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکرِ وَ الْبَغْىِ یعِظُکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرُون) (سورۀ نحل‏، آیۀ۹۰).
(قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکمْ عَلَیکمْ أَلَّا تُشْرِکواْ بِهِ شَیا وَ بِالْوَالِدَینِ إِحْسَنًا وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَکم مِّنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکمْ وَ إِیاهُمْ وَ لَا تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللّه إِلَّا بِالْحَقِّ ذَالِکُمْ وَصَّئکم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون) (سورۀ انعام‏، آیۀ ۱۵۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64633
صفحه از 839
پرینت  ارسال به