195
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

سختی‏ها از اصول مسلّم اسلامی است؛ امّا مهم این است که وجود این واقعیت، کاهنده فشار روانی است. آنچه موجب کاهش فشار روانی می‏گردد، توجّه به این واقعیت و باور به آن است. امام صادقعلیه السلام در پاسخ به کافری که از علّت فقر و غنا پرسیده بود، یکی از علل آن را همین امر دانستند.۱ وقتی انسان باور کرد که در برابر هر سختی‏ای پاداشی می‏گیرد، تحمّل آن آسان می شود. انسان، حاضر است برای رسیدن به منافع بزرگ‏تر، سختی‏هایی را تحمّل کند. از این رو، بخش بزرگی از متون قرآن و حدیث، به بیان پاداش‏های صابران اختصاص دارد. در حقیقت، یکی از عواملی که صبر را تحریک و تقویت می‏کند، پاداش است.۲ یداللّه بن ابی‏یعفور به شدّت بیمار می‏شود و از دردهای خود به امام صادق‏علیه السلام شکایت می‏کند. امامعلیه السلام در پاسخ وی می‏فرماید:

۰.لَو یَعلَمُ المُؤمِنُ مَا لَهُ مِنَ الأَجرِ فی المَصائِبِ، لَتمَنَّی أنَّهُ قُرِضَ بِالمَقاریضِ.۳

۰.اگر فرد مؤمن می‏دانست که چه پاداشی در مصیبت‏ها دارد، آرزو می‏کرد که با قیچی، قطعه‏قطعه شود.

امام علی‏علیه السلام اشعث را که داغدار یکی از عزیزان خود بود، با توجه‏دهی به همین نکته تسلّی دادند.۴ وقتی پیامبر خداصلی الله علیه و آله رحلت نمود، امام علی‏علیه السلام فرمود: «إنا للّه و إنّا إلیه راجعون! وای از مصیبتی که هم نزدیکان را در بر گرفت و هم مؤمنین را! هرگز به مانند آن مصیبت ندیده بودند». وقتی پیامبر خداصلی الله علیه و آله را دفن کردند، ندایی از آسمان شنیده شد که اهل بیت علیهم السلام را تسلیت می‏داد. در بخشی از این تسلیت چنین آمده است:

۰.إنّ فِی اللّهِ خَلَفاً مِن کُلّ ذاهِبٍ و عَزاءً مِن کُلِّ مُصیبَةٍ و دَرَکاً مِن کُلِّ ما فاتَ. فَبِاللّهِ ثِقوا و عَلَیهِ فَتَوَکَّلوا و إیّاه فارجوا إنَّما المُصابُ مَن حُرِمَ الثَّوابَ.۵

1.. ... ووَجهٌ آخَرُ: أنَّهُ عَجَّلَ لِقَومٍ فی حَیاتِهِم، ولِقَومٍ آخَرَ لِیومِ حاجَتِهِم إلَیهِ... (الاحتجاج، ج۲، ص۲۲۴، ح۲۲۳).

2.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: لَو تَعلَمونَ ما ذُخِرَ لَکُم ما حَزِنتُم عَلی ما زُوِیَ عَنکُم (مسند ابن حنبل، ج۴، ص۱۲۸).

3.. الکافی، ج۲، ص۲۵۵، ح۱۵؛ تنبیه الخواطر، ج۲، ص۲۰۴؛

4.. یَا أشعَثُ إن تَحزَن عَلی إبنـِکَ فَقَدِ استَحَقَّت ذَلِکَ مِنکَ الرَّحِم، و إن تَصبِر فَفِی اللّه مِن کُلِّ مُصیبَةٍ خَلَفٌ (نهج البلاغة، حکمت ۲۹۱).

5.. تفسیر العیّاشی، ج۱، ص۲۰۹، ح۱۶۶؛ بحار الأنوار، ج۸۲، ص۹۹، ح۴۸.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
194

۰.​فَوَاللَّهِ إنَّ اللّهَ لَیبتَلِی المُؤمِنَ وما یبتَلیهِ إلّا لِکرامَتِهِ عَلَیهِ. وإنَّ لَهُ عِندَهُ مَنزِلَةً ما یبلُغُها بِشَی‏ءٍ مِن عَمَلِهِ دونَ أن ینزِلَ بِهِ مِنَ البَلاءِ ما یبلُغُ بِهِ تِلک المَنزِلَةَ.۱

۰.به خدا سوگند! خداوند، هر آینه مؤمن را مبتلا می‏سازد، و مبتلا نمی‏کند مگر به خاطر‏ این که نزد او ارزش دارد. و همانا او نزد خدا مقامی دارد که با چیزی از عملش به آن نمی‏رسد، مگر آن‏که بلایی به او نازل شود تا وی را به آن مقام برساند.

این نوع از بلاها به معصومانعلیهم السلام اختصاص ندارند. گاهی ممکن است اهل ایمان نیز به این نوع بلاها گرفتار شوند با‏ این که گناه هم داشته باشند. دلیلش این است که برخی از مقام‏ها جز از این طریق به دست نمی‏آیند. صحبت بر سر این نیست که فرد، چه کرده که بلا به او رسیده است؛ بلکه بحث از این است که چه می‏خواهد به دست آوَرَد که به این بلا گرفتار شده است؟۲ در حقیقت، این نوع بلاها برای این افراد، جبران‏کننده کاستیِ اعمال صالح آنان است. گاهی خداوند، مقامی برای بنده‏ای در نظر می‏گیرد و اعمال او به اندازه آن مقام نیست. در این جا خداوند به وسیله بلاها و سختی‏ها، کاستی‏های عمل او را جبران می‏کند.۳ اگر رنج، معنای ترفیع درجه و کسب مقام‏های برتر پیدا کند، تحمّل‏پذیر می‏گردد.

شش. پاداش اُخروی

رنج بی‏حاصل، تنش‏زا و درد‏آور است. اگر موقعیت ناخوشایند، این چنین ارزیابی گردد که هیچ ثمری و پاداشی به دنبال ندارد، تحمّل‏ناپذیر می‏گردد. یکی از تصوّرات آدمی آن است که سختی‏ها بی‏پاداش ‏اند و همین ارزیابی، بر میزان فشار روانی می‏افزاید. این در حالی است که سختی‏ها و گرفتاری‏های اهل ایمان، دارای اجر و ثواب اند. پاداش‏دار بودن

1.. الطبقات الکبری، ج‏۷، ص‏۵۰۸. نیز، ر.ک: اُسد الغابة، ج‏۱، ص‏۳۰۴؛ مشکاة الأنوار، ص‏۳۰۱؛ ارشاد القلوب، ص‏۴۲.

2.. امام صادق‏ علیه السلام در این باره می‏فرماید: إنَّ فِی الجَنَّةِ مَنزِلَةً لا یبلُغُها عَبدٌ إلّا بِالاِبتلاءِ فی جَسَدِهِ (الکافی، ج‏۲، ص‏۲۵۵، ح‏۱۴).
ایشان در کلام دیگری می‏فرماید: إنَّهُ لَیکونُ لِلعَبدِ مَنزِلَةٌ عِندَ اللَّهِ فَما ینالُها إلّا بِإِحدی‏ خَصلَتَینِ: إمّا بِذَهابِ مالِهِ أو بِبَلِیةٍ فی جَسَدِهِ (الکافی، ص‏۲۵۷، ح‏۲۳؛ أعلام الدین، ص‏۴۳۷).

3.. پیامبر صلی الله علیه و آله در این باره می‏فرماید: إنَّ اللّهَ تَعالی‏ لَیکتُبُ لِلعَبدِ دَرَجَةَ العُلیا فِی الجَنَّةِ فَلا یبلُغُها عَمَلُهُ فَلا یزالُ یتَعَهَّدُ بِالبَلاءِ حَتّی‏ یبلُغَها (روضة الواعظین، ج‏۲، ص‏۴۲۳؛ مشکاة الأنوار، ص‏۳۰۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64638
صفحه از 839
پرینت  ارسال به