161
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

رضامندی، «خیر» است و محور نارضایتی، «شر». این جاست که مسئله «خیر و شر» مطرح می‏شود. اگر ماهیت پدیده‏ای شر باشد، موجب نارضایتی می‏شود و اگر خیر باشد، به رضامندی می‏انجامد. بنا بر این، می‏توان گفت که نظام احساس رضامندی و نارضایتی، مبتنی بر خیر و شر است. آنچه خیر است، سود و منفعت به ارمغان می‏آورد. لذا انسان از آن، احساس رضایت می‏کند و آنچه شر است، زیان و خسارت به بار می‏آورد. لذا انسان از آن، ناراضی می‏گردد. بنا بر این، رضامندی و نارضایتی انسان، مبتنی بر خیر و شر است. اگر انسان، چیزی را خیر ارزیابی کند، راضی می‏شود و اگر شر ارزیابی نماید، ناراضی می‏گردد. البته این جا شناخت و داوری ما از پدیده‏ها نقش اساسی پیدا می‏کند که پیش‏تر در باره آنها سخن گفتیم. بر این اساس باید گفت که یکی از مسائل ضروری، واقع‏گرایی در شناخت و ارزیابی است که نتیجه آن، رضامندی و نارضایتی صادق است. برخی به خاطر نظام معرفتی و ارزیابیِ نادرست، دچار احساس رضامندی یا نارضایتی کاذب می‏شوند.

هفت. نظام نشاط و کسالت

نشاط، بُعد دوم شادکامی بود. به همین جهت از مبانی مهم انسان‏شناختی، نظام نشاط و کسالت است. همان‏گونه که گذشت، از دیدگاه اسلام، شادی، موجب انبساط روحی و برانگیخته شدن نشاط در انسان می‏گردد. بنا بر این، شادی‏ها، لذّت‏ها و هیجانات، عوامل مهمی در برانگیختن نشاط در انسان اند. از این رو می‏توان گفت که برای به وجود آوردن نشاط، باید شادی و لذّت را تأمین کرد. در حقیقت، شادی و لذّت، عامل کلان برانگیختن نشاط به شمار می‏روند.

از آنچه گذشت، روشن می‏شود که یکی از ابعاد مهم انسان، نشاط است و برای ایجاد نشاط باید لذّت و سرور را به وجود آورد. البته لذّت و سرور نیز به تناسب ماهیت ترکیبی انسان، به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می‏شود.

جمع‏بندی مبانی انسان‏شناختی

از آنچه در باره انسان گذشت روشن می‏شود که: انسان، موجودی است که از دو بُعد مادی و معنوی تشکیل شده و هر کدام، اقتضائات خود را دارند. به همین جهت، حیات


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
160

انسان است. احساسات و عواطف ما آن گونه شکل می‏گیرند که می‏اندیشیم. همه احساسات منفی و مثبت، نتیجه مستقیم افکارند. معمولاً «ارزیابی» افراد گوناگون از یک رویداد، یکسان نیست. اگر رویدادها به عنوان یک واقعیت خارجی، نقش تعیین‏کننده‏ای می‏داشتند، نباید میان داوری‏ها و ارزیابی‏های افراد مختلف، تفاوتی وجود داشته باشد؛ چون اصل رویداد، یکی بیش نبوده است. وقتی می‏بینیم به تعداد افرادی که یک رویداد را دیده‏اند و یا توصیف آن را شنیده‏اند، ارزیابی‏های متفاوتی هم وجود دارد، به این نکته پی می‏بریم که علّت این اختلاف، تفاوت در نگرش‏های افراد است.

این معنا در روایاتی از امام علی علیه السلام بیان شده که فکر در خیر را موجب کشیده شدن به سمت آن،۱ و فکر در لذّت و معصیت را عامل کشیده شدن به سمت آنها می‏داند۲ و یا این که شناخت دنیا، موجب نفیِ حُزن و اندوه به خاطر بلاها و گرفتاری‏ها می‏شود.۳ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز تأکید می‏کند که شناخت واقعی دنیا، موجب آسودگی خاطر می‏شود.۴

در متون اسلامی، گاه به صورت آشکار، بر نقش شناخت در احساس مثبت یا منفی تأکید شده و یا با شناخت‏دهی نسبت به یک واقعیت، سعی در زدودن احساس منفی و ایجاد احساس مثبت شده است. در متون دینی، شواهد فراوانی بر این مطلب یافت می‏شود که به مرور، هر کدام در جای خود خواهند آمد. در مباحث آینده خواهیم دید که چگونه شناخت یک واقعیت، موجب شکل‏گیری یک اثر مثبت می‏شود.

شش. نظام احساس رضامندی

یکی از ابعاد شادکامی، احساس رضامندی بود. احساس رضایت به عنوان یک پدیده انسانی، مبنای انسان‏شناختی دارد. بر اساس آنچه در بحث رضامندی گذشت، محور

1.. الْفِکرُ فِی الْخَیرِ یدْعُو إِلَى الْعَمَلِ بِهِ (الکافی، ج۲، ص۵۵).

2.. مَنْ کثُرَ فِکرُهُ فِی اللَّذَّاتِ غَلَبَتْ عَلَیهِ (عیون الحکم و المواعظ، ص۴۷۵).
مَنْ کثُرَ فِکرُهُ فِی الْمَعَاصِی دَعَتْهُ إِلَیهَا (همان جا).

3.. مَن عَرَفَ الدُّنیا، لَم یحزَن لِلبَلوی‏ (شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج‏۲۰، ص‏۲۷۱، ح‏۱۳۷).
مَن عَرَفَ الدُّنیا لَم یحزَن عَلی‏ ما أصابَهُ (غرر الحکم، ح‏۲۲۵۸؛ عیون الحکم و المواعظ، ص‏۴۳۵).

4.. لَو تَعلَمونَ مِنَ الدُّنیا ما أعلَمُ لَاستَراحَت أنفُسُکم مِنها (شعب الإیمان، ج‏۷، ص‏۲۸۶، ح‏۱۰۳۳۰؛ المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص‏۷۲۸، ح‏۶۶۴۰؛ کنز العمّال، ج۳، ص‏۱۹۴، ح‏۶۱۳۰).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64596
صفحه از 839
پرینت  ارسال به