157
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

دینی به خوبی تبیین شده است.

به گزارش پیامبر خداصلی الله علیه و آله خداوند متعال خود فرموده است که به مشیت من است که بشر می‏خواهد و به اراده من است که اراده می‏کند و به نعمت من است که بر معصیت قدرت می‏یابد و به کمک و عافیت من است که طاعت انجام می‏دهد.۱

شبیه این سخن از امام رضاعلیه السلام نیز نقل شده است.۲ همچنین پیامبر خداصلی الله علیه و آله می‏فرماید که: هر که گمان ببرد خداوند به بدی و زشتی امر می‏کند، در حقیقت، بر خدا دروغ بسته است و هر که گمان بَرَد که خیر و شر، بدون مشیت خدایند، در حقیقت، خدا را از پادشاهی‏اش بیرون دانسته است و هر که گمان بَرَد که گناهان، بدون نیروی خدا انجام می‏شوند، در حقیقت، بر خدا دروغ بسته است.۳

در حدیثی دیگر، با بیانی متفاوت همین حقیقت را چنین تبیین نموده است که: نه خداوند از روی اجبار، فرمانبری می‏شود، و نه از روی شکست، نافرمانی می‏شود و نه بندگان را بدون سرپرست، رها کرده است؛ بلکه او قدرت برتری دارد که بر قدرتی که به آنان داده، غلبه دارد و مالک چیزی است که به آنان تملیک نموده است. به همین جهت، اگر بندگان، فرمان خدا را امتثال نمایند، چیزی و کسی نمی‏تواند از آن باز بدارد، و اگر قصد

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: عَنِ اللّهِ أروی حَدیثی، إنَّ اللّهَ تَبارَک وتَعالى یقولُ: یابنَ آدَمَ! بِمَشیئَتی کنتَ أنتَ الَّذی تَشاءُ لِنَفسِک ما تَشاءُ، وبِإِرادَتی کنتَ أنتَ الَّذی تُریدُ لِنَفسِک ما تُریدُ، وبِفَضلِ نِعمَتی عَلَیک قَوِیتَ عَلى مَعصِیتی، وبِعِصمَتی وعَونی وعافِیتی أدَّیتَ إلَی فَرائِضی (ثواب الأعمال، ص۳۴۳، ح۱۳ و ص۳۴۰، ح۱۰؛ الفردوس، ج۵، ص۲۳۰، ح۸۰۴۳؛ کنز العمّال، ج۱۵، ص۹۳۹، ح۴۳۶۱۵).

2.. الکافی عن أحمد بن محمّد بن أبی نصر: قُلتُ لِأَبِی الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام: إنَّ بَعضَ أصحابِنا یقولُ بِالجَبرِ، وبَعضَهُم یقولُ بِالاِستِطاعَة. قالَ: فَقالَ لی: اُکتُب بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، قالَ عَلِی بنُ الحُسَینِ: قالَ اللّهُ عزّ و جلّ: یابنَ آدَمَ بِمَشیئَتی کنتَ أنتَ الَّذی تَشاءُ، وبِقُوَّتی أدَّیتَ إلَی فَرائِضی، وبِنِعمَتی قَوِیتَ عَلى مَعصِیتی، جَعَلتُک سَمیعاً بَصیراً، ما أصابَک مِن حَسَنَة فَمِنَ اللّهِ وما أصابَک مِن سَیئَة فَمِن نَفسِک، وذلِک أنّی أولى بِحَسَناتِک، وأنتَ أولى بِسَیئاتِک مِنّی، وذلِک أنّی لا اُسأَلُ عَمّا أفعَلُ وهُم یسأَلونَ قَد نَظَمتُ لَک کلَّ شَیءٍ تُریدُ (الکافی، ج۱، ص۱۵۹، ح۱۲؛ التوحید، ص۳۳۸، ح۶).

3.. مَن زَعَمَ أنَّ اللّهَ یأمُرُ بِالسّوءِ وَالفَحشاءِ فَقَد کذَبَ عَلَى اللّهِ، ومَن زَعَمَ أنَّ الخَیرَ وَالشَّرَّ بِغَیرِ مَشیئَة اللّهِ فَقَد أخرَجَ اللّهَ مِن سُلطانِهِ، ومَن زَعَمَ أنَّ المَعاصِی بِغَیرِ قُوَّة اللّهِ فَقَد کذَبَ عَلَى اللّهِ، ومَن کذَبَ عَلَى اللّهِ أدخَلَهُ اللّهُ النّارَ (الکافی، ج۱، ص۱۵۸، ح۶؛ التوحید، ص۳۵۹، ح۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
156

اختیار انسان واگذاشته است. از این رو، انسان در افعال ارادی‏اش مختار خوانده می‏شود؛ چون عامل اختیار در تحقّق فعل ارادی، اراده انسان است.۱

نمودار (۵ ـ ۳)

بنا بر این، بر اساس تقدیر الهی، انسان، مختار آفریده شده و نسبت به هیچ‏یک از دو سوی سعادت و شقاوت، مجبور نیست. از این رو، تحقّق شادکامی، به فعالیت و تلاش فرد نیز بستگی دارد. آنچه در مبنای نخست به عنوان نقش توحید در شادکامی گذشت، به هیچ عنوان، نفی کننده نقش انسان در آن نیست و نقش داشتن انسان به هیچ عنوان، نافیِ نقش یگانه خداوند متعال نیست. این حقیقت که همه امور را خداوند متعال تقدیر کرده و تنظیم نموده است و انسان در این قلمرو، اختیار دارد و میدان انتخاب و عمل پیدا می‏کند، در متون

1.. همان‏جا.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64791
صفحه از 839
پرینت  ارسال به