151
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

لِماذا خَلَقتَ الخَلقَ؟ پروردگارا ! چرا آفریده‏ها را پدید آوردی؟»، چنین پاسخ آمد: «لِما هُم عَلَیهِ؛۱ برای آنچه آنان برآن اند (برای قابلیت‏هایی که دارند»، همین معنا مقصود باشد!

۳. عبادت خداوند متعال: حکمت دیگر آفرینش انسان ـ‏ که در قرآن بدان تصریح شده ـ‏، عبادت آفریدگار است.۲ به کارگیری اندیشه و شناخت آفریدگار، در واقع، مقدّمه شکوفایی استعدادهای انسان است و شکوفایی استعدادهای وی، در گرو فرمانبری او از خداوند متعال و عبادت اوست.۳

۴. رحمت الهی: چهارمین حکمت آفرینش انسان ـ‏ که در قرآن به آن اشاره گردیده و در احادیث، بدان تصریح شده است ـ‏، رسیدن به رحمت آفریدگار جهان است.۴

۵. بازگشت به خدا: از نگاه قرآن، حکمت غایی و فلسفه نهایی آفرینش انسان و جهان، بازگشت به خداوند متعال است، و اگر این هدف نباشد، نه تنها آفرینش انسان، بلکه آفرینش جهان، باطل و بیهوده است.۵ با تأمّل در این آیات و آیات مشابه آنها معلوم می‏شود که مقصود از بازگشت به خداوند متعال، رستاخیز انسان و حضور وی در صحنه قیامت و دیدن دستاوردهای کارهای نیک خویش به صورت درجات بهشت است، و یا رو به رو شدن با حاصل کارهای ناروای خود در قالب درکات دوزخ. بنا بر این، همه آنچه در تبیین حکمت

1.. عوالی اللآلی، ج۴، ص۱۱۷، ح۱۸۵. یعنی هدف آفرینش آنها این است که استعدادهایی که شخصیت آنها بر اساس آن شکل گرفته، شکوفا گردد و به منصّۀ ظهور برسد.

2.. (وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاءِنسَ إِلَا لِیعْبُدُونِ) (سورۀ ذاریات، آیۀ ۵۶).

3.. امام حسین علیه السلام: ما خَلَقَ العِبادَ إلّا لِیعرِفوهُ، فَإِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ (علل الشرائع، ص۹، ح۱؛ کنز الفوائد، ج۱، ص۳۲۸؛ نزهة الناظر، ص۸۰، ح۳؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۱۲، ح۱).

4.. از امام صادق علیه السلام روایت شده: خَلَقَهُم لِیفعَلوا ما یستَوجِبونَ بِهِ رَحمَتَهُ فَیرحَمَهُم (علل الشرائع، ص۱۳، ح۱۰؛ ثواب الأعمال، ص۴۰۳، ح۱۰؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۱۴، ح۵). نیز، ر.ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۹، ص۱۱۹ (آفرینش انسان برای رحمت).

5.. (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَکمْ عَبَثًا وَأَنَّکمْ إِلَینَا لَا تُرْجَعُونَ) (سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۱۵).
(وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا بَطِلاً ذَ لِک ظَنُّ الَّذِینَ کفَرُواْ فَوَیلٌ لِّلَّذِینَ کفَرُواْ مِنَ النَّارِ * أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحتِ کالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کالْفُجَّارِ) (سورۀ ص، آیۀ ۲۷ و ۲۸).
(أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُواْ السَّیئاتِ أَن نَّجْعَلَهُمْ کالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ سَوَآءً مَّحْیاهُمْ وَ مَمَاتُهُمْ سَاءَ مَا یحْکمُونَ * وَ خَلَقَ اللّهُ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ لِتُجْزَی کلُّ نَفْسِ بِمَا کسَبَتْ وَ هُمْ لَا یظْلَمُونَ) (سورۀ جاثیه، آیۀ ۲۱ ـ ۲۲).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
150

آن و در مقایسه با آن تعریف می‏شود. یکی از موضوعاتی که در متون دینی، مورد توجّه جدّی قرار گرفته، هدفمندی انسان و حکمت آفرینش اوست. خداوند متعال تأکید می‏کند که انسان، بیهوده آفریده نشده است؛ بلکه هدف و حکمتی دارد.۱ جالب این که در برخی روایات، تأکید شده که آفرینش انسان، سودی برای آفریدگار ندارد.۲

بخشی از آیات و احادیث، حکمت آفرینش انسان را بیان کرده‏اند که با تأمّل در آنها می‏توان گفت که آفرینش انسان، دارای پنج حکمت است:

۱. به کارگیری اندیشه و شناخت آفریدگار: تأمّل در برخی آیات قرآن کریم نشان می‏دهد که از نگاه قرآن، فلسفه آفرینش انسان و جهان، خداشناسی است،۳ چنان که امام حسین علیه السلام نیز می‏فرماید:

۰.ما خَلَقَ العِبادَ إلّا لِیعرِفوهُ.۴

۰.بندگان را نیافرید مگر برای این که او را بشناسند.

۲. آزمایش انسان: حکمت دیگر خلقت انسان، ابتلا و آزمایش است.۵ البته آزمایش خداوند متعال به منظور آگاهی یافتن نیست؛ بلکه حکمت آن، شکوفا کردن استعدادهای انسان است.۶ شاید از آنچه در برخی روایات آمده که وقتی حضرت داوودعلیه السلام از خداوند پرسید که: «یا رَبِّ

1.. (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَکمْ عَبَثًا وَأَنَّکمْ إِلَینَا لَا تُرْجَعُونَ) (سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۱۵).

2.. امام علی علیه السلام: لَم تَخلُقِ الخَلقَ لِوَحشَةٍ، و لَا استَعمَلتَهُم لِمَنفَعَةٍ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۰۹؛ غرر الحکم، ح۷۵۵۴). نیز، ر.ک: بحار الأنوار، ج۴، ص۳۱۸، ح۴۳.

3.. (هُوَ الَّذِی خَلَقَکم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یخْرِجُکمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُواْ أَشُدَّکمْ ثُمَّ لِتَکونُواْ شُیوخًا وَ مِنکم مَّن یتَوَفَّی مِن قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُواْ أَجَلاً مُّسَمًّی وَ لَعَلَّکمْ تَعْقِلُونَ) (سورۀ غافر، آیۀ ۶۷). نیز، ر.ک: دانش‏نامۀ قرآن و حدیث، ج۹، ص۱۰۵ (آفرینش انسان برای خردورزی و شناخت خدا).
همچنین، در بارۀ هدف و حکمت نهایی آفرینش جهان می‏فرماید: (اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَوَتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَینَهُنَّ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ عَلَی کلِّ شَی ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکلِّ شَی ءٍ عِلْمَاً) سورۀ طلاق، آیۀ ۱۲.

4.. علل الشرائع، ص۹، ح۱؛ کنز الفوائد، ج۱، ص۳۲۸؛ نزهة الناظر، ص۸۰، ح۳؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۱۲، ح۱.

5.. (الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیوةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً) (سورۀ ملک، آیۀ ۲).

6.. امام علی علیه السلام: ألا إنَّ اللّه تَعالی قَد کشَفَ الخَلقَ کشفَةً، لا أنَّهُ جَهِلَ ما أخفَوهُ مِن مَصونِ أسرارِهِم و مَکنونِ ضَمائِرِهِم، و لکن لِیبلُوَهُم أیهُم أحسَنُ عَمَلاً، فَیکونَ الثَّوابُ جَزاءً وَ العِقابُ بَواءً (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۴۴).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64833
صفحه از 839
پرینت  ارسال به