145
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

رأفت، ظریف‏تر از رحمت است و در ناخوشی واقع نمی‏شود؛ ولی رحمت، گاه برای مصلحت، در ناخوشی هم واقع می‏شود.۱

واژه رئوف، در قرآن کریم، یازده بار به عنوان صفت خداوند، به کار رفته است: دوبار با تعبیر (بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛۲ به مردمان، مهرورز و با آنها مهربان است)، دوبار با تعبیر (رَءُوفُ بِالْعِبَادِ؛۳ به بندگان، مهرورز است)، دو بار با تعبیر (بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛۴ به مؤمنان، مهرورز و با آنها مهربان است)، یک بار با تعبیر (بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛۵ به آنها مهرورز و با آنها مهربان است) و چهار بار هم به تنهایی۶.۷

احادیث، ویژگی‏های چندی برای نام «رئوف» بیان کرده‏اند؛۸ امّا نکته مهم، ارتباط رأفت و رحمت در احادیث است. در نیایش‏های بر جای مانده از پیشوایانعلیهم السلام آمده است: «یا رَؤوفاً فی رَحمَتِهِ؛۹ ای مهرورز در رحمت خود!»؛ «بِرَأَفَتِک أَرجو رَحمَتَک؛۱۰ به مهرورزی تو، به رحمتت امید دارم»؛ «أَسأَلُک بِرَحمَتِک التی اشتَقَقتَها مِن رَأَفَتِک؛۱۱ از تو درخواست می‏کنم به رحمتت که آن را از رأفتت برگرفته‏ای». از این نیایش‏ها چنین برداشت می‏شود که رأفت، سبب رحمت است. پس با هر رأفتی، رحمتی هست؛ ولی عکس آن، صادق نیست؛ زیرا رأفت، پیش‏تر و ظریف‏تر از رحمت است. این موضوع، با آنچه از جوهری و ابن اثیر نقل کردیم، هماهنگ است.

این صفات با ویژگی‏های خاصشان، دل انسان را گرم و امید انسان را افزایش می‏دهند و

1.. النهایة، ج۲، ص۱۷۶.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۳؛ سورۀ حج، آیۀ ۶۵.

3.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۰۷؛ سورۀ آل عمران، آیۀ ۳۰.

4.. سورۀ توبه، آیۀ ۱۲۸.

5.. سورۀ توبه، آیۀ ۱۱۷.

6.. سورۀ نحل، آیۀ ۷ و ۴۷؛ سورۀ حدید، آیۀ ۹؛ سورۀ نور، آیۀ ۲۰.

7.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۱۰۷ به بعد.

8.. ر.ک: همان، ص۱۰۸ به بعد.

9.. الملهوف، ص۳۷۲؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۱۷۴، ح۲۲.

10.. الأمالی، مفید، ص۲۴۲، ح۳؛ الأمالی، طوسی، ص۱۷، ح۱۹.

11.. جمال الاُسبوع، ص۱۸۴.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
144

رحم‏کنندگان؛۱ ۴. بهترین رحم‏کنندگان؛۲ پیشی گرفتن رحمت بر خشم؛۳ ۵. رحمت‏کننده بر هر کسی که طلب کند؛۴ ۶. هر کسی که رحم‏کننده‏ای ندارد؛۵ ۷. رحم‏کننده بر هر اندوهگین؛۶ ۸. رحم‏کننده بر هر بینوا؛۷ ۹. رحم‏کننده بر ناله هر بیمار.۸

برخی صفات دیگر مانند «رئوف» نیز به همین حوزه معنایی مربوط‏اند. صفت «رئوف (مهرورز)»، فعول به معنای فاعل از «رأف» است. به گفته صاحب بن عبّاد، رأفت یعنی: «رحمت»۹ و به گفته جوهری، یعنی: «رحمت شدید».۱۰ ابن اثیر گفته است: در نام‏های خدای والا، «رئوف»، همان «مهربان به بندگان و توجّه‏کننده به ایشان با الطاف خود» است.

1.. (قَالَ هَلْ ءَامَنُکمْ عَلَیهِ إلّا کمَا أَمِنتُکمْ عَلَى أَخِیهِ مِن قَبْلُ فَاللَّهُ خَیرٌ حفِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ) (سورۀ یوسف، آیۀ ۶۴). نیز، ر.ک: سورۀ یوسف، آیۀ ۹۲؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۱؛ سورۀ انبیا، آیۀ ۸۳.

2.. (وَ قُل رَّبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنتَ خَیرُ الرَّ حِمِینَ) (سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۱۸). نیز، ر.ک: سورۀ مؤمنون، آیۀ ۱۰۹.

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إِنَّ اللّهَ لَمّا قَضَى الخَلقَ کتَبَ عِندَهُ فَوقَ عَرشِهِ: إِنَّ رَحمَتی سَبَقَت غَضَبی (صحیح البخاری، ج۶، ص۲۷۰۰، ح۶۹۸۶ و ج۳، ص۱۱۶۷، ح۳۰۲۲). نیز، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۱۵۸ به بعد.

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در دُعای جوشنِ کبیرِ ـ : یا راحِمَ مَنِ استَرحَمَهُ (البلد الأمین، ص۴۰۴؛ بحار الأنوار، ج۹۴، ص۳۸۸).

5.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا راحِمَ مَن لا راحِمَ لَهُ (البلد الأمین، ص۴۰۷؛ بحار الأنوار، ج۹۴، ص۳۹۱).
امام زین العابدین علیه السلام: یا مَن یرحَمُ من لا یرحَمُهُ العِبادُ (الصحیفة السجادیة، ص۱۸۱، دعای ۴۶؛ بحار الأنوار، ج۹۸، ص۲۹۱).

6.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا أللّهُ یا رَحیمَ کلِّ مُستَرحِمٍ ومَفزَعَ کلِّ مَلهوفٍ، یا أللّهُ یا راحِمَ کلِّ حَزینٍ یشکو بَثَّهُ وحُزنَهُ إِلَیهِ (دلائل الإمامة، ص۷۳، ح۱۲؛ الملهوف، ص۱۷۶).

7.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا رازِقَ المُقِلّینَ، یا راحِمَ المَساکینِ، یا وَلِی المُؤمِنینَ، یا ذَا القُوَّة المَتینِ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وأَهلِ بَیتِهِ (الکافی، ج۲، ص۵۵۲، ح۷).

8.. امام حسین علیه السلام: الحَمدُ للّهِ الَّذی لَیسَ لِقَضائِهِ دافِعٌ... راحِمِ کلِّ ضارِعٍ، ومُنزِلِ المَنافِعِ وَالکتابِ الجامِعِ بِالنّورِ السَّاطِعِ، وهُوَ لِلدَّعَواتِ سامِعٌ ولِلدَّرَجاتِ رافِعٌ، ولِلکرُباتِ دافِعٌ ولِلجَبابِرَة قامِعٌ، وَراحِمُ عَبرَة کلِّ ضارِعٍ ودافِعُ ضَرعَة کلِّ ضارِعٍ، فَلا إِلهَ غَیرُهُ (الإقبال، ج۲، ص۷۴، بحار الأنوار، ج۹۸، ص۲۱۶، ح۳).
امام زین العابدین علیه السلام: یا راحِمَ رَنَّة العَلیلِ، ویا عالِمَ ما تَحتَ خَفِی الأَنینِ، اجعَلنی مِنَ السالِمینَ فی حِصنِک الَّذی لا تَرومُهُ الأَعداءُ، ولا یصِلُ إِلَی فیهِ مَکروهُ الأَذى، فَأَنتَ مُجیبُ مَن دَعا، وراحِمُ مَن لاذَ بِک وشَکا، أَستَعطِفُک عَلَی، وأَطلُبُ رَحمَتَک لِفاقَتی (بحار الأنوار، ج۹۴، ص۱۲۱، ح۱۹).

9.. المحیط فی اللغة، ج۱۰، ص۲۵۶.

10.. الصحاح، ج۴، ص۱۳۶۲.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64811
صفحه از 839
پرینت  ارسال به