143
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

صفت «رحیم» را در کنار صفت «غفور» ٧١ بار، با «عزیز» سیزده بار،۱ با «توّاب» نُه بار،۲ با «رئوف» نُه بار،۳ با «رحمان» پنج بار۴ (افزون بر ورود هر دو در «بسمله» در ١١٤ موضع) و با هر یک از صفات «ودود»،۵ «ربّ»۶ و «بَر»۷، یک بار، یاد کرده است.

تعبیر (کانَ بِکمْ رَحِیمًا؛۸ با شما مهربان است)، دو بار، و (کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛۹ با مؤمنانْ مهربان است)، یک بار در قرآن آمده است و رحمت، در جاهای بسیاری از قرآن کریم، به خدای عزّ و جلّ نسبت داده شده است. صفت «رحمان (رحمتگر)» در برخی احادیث، بر رحمت فراگیر خدا برای تمامی آفریدگان دلالت دارد؛ امّا صفت «رحیم (مهربان)» بر رحمت ویژه خدا دلالت دارد که تنها مؤمنان را در بر می‏گیرد.۱۰

در قرآن و احادیث، ویژگی‏های قابل توجّهی برای رحمت خداوند بیان شده که عبارت‏اند از:۱۱ ۱. الزام خود به رحمت؛۱۲ ۲. دارای رحمت گسترده؛۱۳ ۳. مهربان‏ترین

1.. سورۀ شعرا، آیۀ ۹، ۶۸، ۱۰۴، ۱۲۲، ۱۴۰، ۱۵۹، ۱۷۵، ۱۹۱ و ۲۱۷؛ سورۀ روم، آیۀ ۵؛ سورۀ سجده، آیۀ ۶؛ سورۀ یس، آیۀ ۵؛ سورۀ دخان، آیۀ ۴۲.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۳۷، ۵۴، ۱۲۸ و ۱۶۰؛ سورۀ توبه، آیۀ ۱۰۴و ۱۱۸؛ سورۀ حجرات، آیۀ ۱۲؛ سورۀ نساء، آیۀ ۱۶ و ۶۴.

3.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۳؛ سورۀ توبه، آیۀ ۱۱۷ و ۱۲۸؛ سورۀ نحل، آیۀ ۷ و ۴۷؛ سورۀ حج، آیۀ ۶۵؛ سورۀ نور، آیۀ ۲۰؛ سورۀ حدید، آیۀ ۹؛ سورۀ حشر، آیۀ ۱۰.

4.. سورۀ فاتحه، آیۀ ۳؛ سورۀ بقره، آیۀ ۱۶۳؛ سورۀ نمل، آیۀ ۳۰؛ سورۀ فصّلت، آیۀ ۲؛ سورۀ حشر، آیۀ ۲۲.

5.. سورۀ هود، آیۀ ۹۰.

6.. سورۀ یس، آیۀ ۵۸.

7.. سورۀ طور، آیۀ ۲۸.

8.. سورۀ نساء، آیۀ ۲۹؛ سورۀ إسرا، آیۀ ۶۶.

9.. سورۀ احزاب، آیۀ ۴۳.

10.. الرَّحمنُ بِجَمیعِ خَلقِهِ، وَالرَّحیمُ بِالمُؤمِنینَ خاصَّةً (الکافی، ج۱، ص۱۱۴، ح۱).

11.. ر.ک: همان، ص۱۴۸ به بعد.

12.. (وَإِذَا جَاءَک الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِئایتِنَا فَقُلْ سَلَمٌ عَلَیکمْ کتَبَ رَبُّکمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَة أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکمْ سُوءَما بِجَهَلَة ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ) (سورۀ انعام، آیۀ ۵۴).
(قُل لِّمَن مَّا فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ قُل للهِ کتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَة لَیجْمَعَنَّکمْ إِلَى یوْمِ الْقِیمَة لاَ رَیبَ فِیهِ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لاَ یؤْمِنُون) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۲).

13.. (فَإِن کذَّبُوک فَقُل رَّبُّکمْ ذُو رَحْمَة وَ سِعَة وَلاَ یرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۴۷).
(الَّذِینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیؤْمِنُونَ بِهِ وَ یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ رَبَّنَا وَسِعْتَ کلَّ شَىْ ءٍ رَّحْمَة وَ عِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُواْ وَ اتَّبَعُواْ سَبِیلَک وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ) (سورۀ مؤمن، آیۀ ۷).
(وَاکتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْیا حَسَنَة وَفِى الاْخِرَة إِنَّا هُدْنَا إِلَیک قالَ عَذَابِى أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ کلَّ ←→ شَىْءٍ فَسَأَکتُبُهَا لِلَّذِینَ یتَّقُونَ وَیؤْتُونَ الزَّکوة وَالَّذِینَ هُم بِئایتِنَا یؤْمِنُونَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۶).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
142

بودن قضای خداوند و عدل بودن عطای او شهادت می‏داده است.۱ همچنین ایشان در بیانی زیبا و روشن، اعلام می‏دارد که روزی را فردی عادل، تقسیم نموده است.۲ هر چند قانون قبض و بسط در باره روزی جاری است، امّا بر اساس عدالت است.۳ امام زین العابدین علیه السلام در دعای روز عرفه خود با خداوند مناجات می‏کند و از عدالت او در قضا و تقسیم رزق و روزی، سخن می‏گوید.۴ ایشان در دعای دیگری، خداوند را به خاطر عدالت در تقسیم روزی سپاس می‏گوید.۵

آنچه مهم است این که باور به عدالت خداوند، به انسان اطمینان می‏دهد که به او ظلم نشده است. این باور، موجب می‏شود که انسان، نظام حاکم بر زندگی را ظالمانه نداند و از رویدادها و قوانین زندگی، تفسیر ظالمانه نداشته باشد و همین امر، احساسات منفیِ او را از بین می‏بَرَد و شادکامی و رضامندی از آنها را به وجود می‏آورد.

هفت. رحمتگر ـ‏ مهربان (رحمان ـ رحیم)

صفت «رحمان (رحمتگر)» بر وزن فعلان و «رحیم (مهربان)» بر وزن فعیل، هر دو، ساخت مبالغه از مادّه «رحم»‏اند که دلالت بر رقّت و مهربانی و رأفت دارند.۶ قرآن کریم،

1.. اللّهُمَّ إنّی اُشهِدُک وکفى بِک شَهیدا، وأشهَدُ أنَّک أنتَ اللّهُ رَبّی... وأشهَدُ أنَّ قَولَک حَقٌّ، وأنَّ قَضاءَک حَقٌّ، وأنَّ عطاءَک عَدلٌ (جمال الاُسبوع، ص۱۷۱؛ بحار الأنوار، ج۹۱، ص۱۸۰، ح۶ ).

2.. ... إنَّ المالَ مَقسومٌ مَضمونٌ لَکم، قَد قَسَّمَهُ عادِلٌ بَینَکم وضَمِنَهُ، وسَیفی لَکم (الکافی، ج۱، ص۳۰، ح۴؛ تحف العقول، ص۱۹۹؛ مشکاة الأنوار، ص۲۴۲، ح۷۰۴).

3.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: قَدَّرَ الأَرزاقَ فَکثَّرَها وقَلَّلَها، وقَسَّمَها عَلَی الضّیقِ وَالسَّعَةِ، فَعَدَلَ فیها لِیبتَلِی مَن أرادَ بِمَیسورِها ومَعسورِها، ولِیختَبِرَ بِذلِک الشُّکرَ وَالصَّبرَ مِن غَنِیها وفَقیرِها (نهج البلاغة، خطبۀ ۹۱؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۱۴۸، ح۱۱).

4.. قَدَّرتَ الاُمورَ بِعِلمِک، وقَسَّمتَ الأَرزاقَ بِعَدلِک، ونَفَذَ فی کلِّ شَیءٍ عِلمُک، وحارَتِ الأَبصارُ دونَک... فَلَم یقایس شَیئا بِشَیءٍ مِن خَلقِهِ، ولَم یستَعِن عَلی خَلقِهِ بِغَیرِهِ. ثُمَّ أمضَی الاُمورَ عَلی قَضائِهِ وأجَّلَها إلی أجَلٍ مُسَمّی، قَضی فیها بِعَدلِهِ، وعَدَل فیها بِفَضلِهِ، وفَصَلَ فیها بِحُکمِهِ، وحَکمَ فیها بِعَدلِهِ (الإقبال، ج۲، ص۱۰۲؛ بحار الأنوار، ج۹۸، ص۲۲۸، ح۴).

5.. الحَمدُ للّهِ رِضی بِحُکمِ اللّهِ، شَهِدتُ أنَّ اللّهَ قَسَمَ مَعایشَ عِبادِهِ بِالعَدلِ، وأخَذَ عَلی جَمیعِ خَلقِهِ بِالفَضلِ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، ولا تَفتِنّی بِما أعطَیتَهُم، ولا تَفتِنهُم بِما مَنَعتَنی، فَأَحسُدَ خَلقَک، وأغمَطَ حُکمَک. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وطَیب بِقَضائِک نَفسی، ووَسِّع بِمَواقِعِ حُکمِک صَدری، وهَب لِی الثِّقَةَ لِاُقِرَّ مَعَها بِأَنَّ قَضاءَک لَم یجرِ إلّا بِالخِیرَةِ (الصحیفة السجادیة، دعای ۳۵).

6.. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۴۹۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64573
صفحه از 839
پرینت  ارسال به