139
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

پنهان‏تر از آن را می‏داند»۱ آمده که بر دانش مطلق و ژرف، دلالت دارد.

صفت دیگر در این باره بصیر «(بینا)» است. «بصیر»، بر وزن فعیل، به معنای فاعل، برگرفته از مادّه «بصر» است که دو اصل معنایی دارد: یکی، آگاهی به یک چیز و دیگری، خشونت (درشتی). بصیر، برگرفته از اصل نخست به معنای عالم (آگاه) است.۲

صفت دیگر خداوند در این باره، «حکیم» است. صفت «حکیم»، از مادّه «حکم» گرفته شده و کتاب‏های لغت، دو معنای اصلی برای آن یاد کرده‏اند: باز داشتن و استواری. به استناد این دو معنای اصلی، حکیم در دو معنا به کار می‏رود که عبارت‏اند از: «دانا و صاحب حکمت (فرزانه)» و «استوارکننده کارها (محکم‏کار)». حکیم در معنای اوّل، بر صفتی ذاتی دلالت دارد و در معنای دوم، بر صفتی فعلی. گفتنی است که این دو معنا با یکدیگر مرتبط‏اند؛ زیرا کارِ استوار، تنها از صاحبِ علم و حکمت صادر می‏شود.

جالب این که در قرآن کریم، صفت «حکیم» در کنار صفت «عزیز» ٤٧ بار،۳ در کنار صفتِ «علیم» ٣٦ بار،۴ با صفت «قوی»، هفت بار۵ و با صفت «ذو انتقام»، چهار بار به کار رفته۶ که نشان دهنده ارتباط میان قدرت با دانش در وجود خداوند متعال است.۷ این صفت نشان می‏دهد که هر کاری که خداوند انجام‏داده، حکیمانه بوده و از منبعی حکیم و فرزانه صادر شده است.

بنا بر آنچه گذشت، یکی از ویژگی‏های خداوند متعال، دانایی و آگاهی است. او بر همه

1.. امام رضا علیه السلام: لَم یکن قِوامُ الخَلقِ وصَلاحُهُم إلّا بِالإقرارِ مِنهُم بِعَلیمٍ خَبیرٍ، یعلَمُ السِّرَّ وأَخفى، آمِرٌ بِالصَّلاحِ، ناهٍ عَنِ الفَسادِ (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۱۰۰، ح۱؛ علل الشرائع، ص۲۵۲، ح۹).

2.. معجم مقاییس اللغة، ج۱، ص۲۵۳. نیز، ر.ک: الصحاح، ج۲، ص۵۹۱؛ المصباح المنیر، ص۵۰.

3.. برای نمونه، ر.ک: سورۀ بقره، آیۀ ۱۲۹، ۲۰۹، ۲۲۰ و ۲۲۸؛ سورۀ آل عمران، آیۀ ۶، ۱۸ و ۶۲؛ سورۀ غافر، آیۀ ۸؛ سورۀ جاثیه، آیۀ ۲.

4.. سورۀ انعام، آیۀ ۹۶؛ سورۀ نمل، آیۀ ۷۸؛ سورۀ یس، آیۀ ۳۸؛ سورۀ غافر، آیۀ ۲؛ سورۀ فصّلت، آیۀ ۱۲؛ سورۀ زخرف، آیۀ ۹.

5.. سورۀ هود، آیۀ ۶۶؛ سورۀ حجّ، آیۀ ۴۰ و ۷۴؛ سورۀ حدید، آیۀ ۲۵؛ سورۀ مجادله، آیۀ ۲۱؛ سورۀ احزاب، آیۀ ۲۵؛ سورۀ شورا، آیۀ ۱۹.

6.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۵، ص۴۸۱.

7.. همان، ج۶، ص۹۳ به بعد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
138

چهار نام: اوّل، آخر، ظاهر و باطن را از فروع احاطه وجودی او بگیریم...؛ چون وجود او قبل از وجود هر چیز و بعد از وجود هر چیز است...».۱ بنا بر آنچه گذشت، دو صفت دیگری که از فروع محیط اند و ابعاد دیگری از علم خدا را روشن می‏سازند، صفات «الظاهر و الباطن» هستند.۲

از این گذشته، صفات دیگری نیز بر دانایی خداوند متعالْ دلالت دارند که یکی از آنها صفت خبیر «آگاه» است. «خبیر»، در لغت به معنای فاعل از مادّه «خبر» است که دلالت بر علم دارد. پس خبیر، به معنای داناست.۳ ابن اثیر بر این باور است که خبیر، به معنای کسی است که به آنچه بوده و آنچه خواهد بود، داناست و آگاه به حقیقت اشیاست.۴ در پرتو این سخن، ملاحظه می‏شود که در نام خبیر، عنایت به مطلق بودن علم است.

قرآن کریم، صفت «خبیر» را در کنار صفت «لطیف»، پنج بار،۵ در کنار صفت «حکیم»، چهار بار،۶ با صفت «علیم» نیز چهار بار،۷ و با صفت «بصیر»، یک بار۸ ذکر کرده است. این کتاب آسمانی، آگاه بودن خداوند عزّ و جلّ به انسان و به اعمال او و گناهانش را در سی موضع، بیان کرده است؛ لیکن صفت خبیر، بدون همراهی با صفتی دیگر، تنها در یک مورد (سوره فاطر، آیه ۱۴)، آمده است. صفت خبیر در احادیث به معنای «کسی که چیزی از چنگ [دانش] او در نمی‏رود و از او فوت نمی‏گردد»۹ و «کسی که رازآلودتر و

1.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۹، ص۱۴۵ (با کمی تغییر).

2.. برای صفت «الظاهر والباطن»، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۳۱۵.

3.. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۲۳۹؛ المصباح المنیر، ص۱۶۲.

4.. النهایة، ج۲، ص۶.

5.. (لَّا تُدْرِکهُ الْأَبْصَرُ وَهُوَ یدْرِک الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۳).

6.. (عَلِمُ الْغَیبِ وَالشَّهَدَة وَهُوَ الْحَکیمُ الْخَبِیرُ) (سورۀ انعام، آیۀ ۷۳). نیز، ر.ک: سورۀ انعام، آیۀ ۱۸؛ سورۀ هود، آیۀ ۱؛ سورۀ سبأ، آیۀ ۱.

7.. (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرُ) (سورۀ لقمان، آیۀ ۳۴؛ سورۀ حجرات، آیۀ ۱۳). نیز، ر.ک: سورۀ تحریم، آیۀ ۳؛ سورۀ نساء، آیۀ ۳۵.

8.. (إِنَّهُ کانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرَا بَصِیرًا) (سورۀ إسرا، آیۀ ۹۶).

9.. امام رضا علیه السلام: أَمَّا الخَبیرُ فَالَّذی لا یعزُبُ عَنهُ شَیءٌ ولا یفوتُهُ، لَیسَ لِلتَّجرِبَة ولا لِلاِعتِبارِ بِالأَشیاءِ، فَعِندَ التَّجرِبَة وَالاِعتِبارِ عِلمانِ ولَولاهُما ما عُلِمَ؛ لِأَنَّ مَن کانَ کذلِک کانَ جاهِلاً، وَاللّهُ تَعالى لَم یزَل خَبیراً بِما یخلُقُ، وَالخَبیرُ مِنَ النّاسِ المُستَخبِرُ عَن جَهلِ المُتَعَلِّمِ، فَقَد جَمَعَنَا الاِسمُ وَاختَلَفَ المَعنى (الکافی، ج۱، ص۱۲۲، ح۲).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64839
صفحه از 839
پرینت  ارسال به