137
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

دارند. یکی از آنها صفت «مُحیط (فراگیرنده)» است. صفت «مُحیط (فراگیرنده)»، اسم فاعل از «أحاطَ، یحیطُ» و از ریشه «حوط» به معنای «حلقه زدن چیزی بر چیز دیگر» است. حوط، چیز گردی از نقره است که زن بر پیشانی خود می‏بندد.۱ حائط، به معنای دیوار است؛ چون دیوار، اشیای درون خود را فرا می‏گیرد.۲ جمله «أحاط القوم بالبلد إحاطةً»، به این معناست که: «مردم از همه طرف به دور شهر، حلقه زدند».۳

در قرآن و احادیث، خداوند، محیط بر هر چیزی از جمله انسان‏ها دانسته شده است و این احاطه، از جهت علم و قدرت اوست ـ‏ چنان که در آیة: (وَأَنَّ اللّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکلِّ شَیءٍ عِلْمَا؛۴ و خداوند به همه چیز، احاطه علمی‏دارد) آمده است ـ‏ نه با ذات؛ چون مکان‏ها محدودند و جهت‏های چهارگانه، آنها را در برگرفته‏اند و اگر احاطه خدا با ذاتش بود، ذات خدا الزاماً دارای جهت‏های چهارگانه می‏شد؛ یعنی خدا، بالا و پایین و چپ و راست پیدا می‏کرد.

صفت دیگری که از فروع محیط بودن به‏شمار می‏رود و می‏تواند ابعاد علم خدا را روشن سازد، «الأوّل و الآخر» است و مراد از آن، اوّل و آخر مطلق است، نه نسبی. این معنا، به خداوند متعال اختصاص دارد و هیچ کس جز او، اوّل و آخرِ مطلق نیست. در قرآن کریم، این دو واژه، تنها یک بار به این معنا آمده‏اند: (هُوَ الْأَوَّلُ وَ الاْخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ).۵

علّامه طباطبایی گفته است: «منظور از اوّل بودن و آخر بودن خداوند، احاطه او به تمام اشیاست. هر موجودی که اوّل فرض شود، از آن جا که خداوند متعال بر آن احاطه دارد، خداوند، پیش از او قرار می‏گیرد، و هر موجودی که آخِر فرض گردد، خداوند متعال به دلیل احاطه بر او، پس از آن است.... بنا بر این، اوّل بودن و آخر بودن خداوند، دو فرع از فروع صفت «محیط» است و محیط، خود از شاخه‏های قدرت مطلق اوست... و ممکن است که

1.. معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۱۲۰.

2.. لسان العرب، ج۷، ص۲۷۹.

3.. المصباح المنیر، ص۱۵۶.

4.. سورۀ طلاق، آیۀ ۱۲.

5.. سورۀ حدید، آیۀ ۳.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
136

عرض چیزی»۱ و «قرار دادن اندازه مهلت‏ها و روزی‏ها و بقا و نابودی».۲ بر اساس این احادیث، در نظام آفرینش، همه چیز بر اساس اندازه‏گیری و تقدیر خاصّی از جهات گوناگون، چون: طول، عرض، دوام، مهلت و روزی، استوارند.۳ این امر نشان می‏دهد که همه چیز بر اساس خواست خداوند متعال تنظیم و تقدیر شده‏اند که از آن جمله، ماهیت شادکامی است. لذا خداوند از هر کسی به ماهیت امور، آگاه‏تر است و هر آنچه او در باره آنها بیان می‏کند، بهترین دستور است.

پنج. دانا (علیم)

داناییِ مطلق نیز از آنِ خداوند متعال است. به همین جهت، یکی از صفات خداوند، «علیم» است. صفت «علیم (دانا)»، فعیل به معنای فاعل از مادّه «علم» است که در اصل، بر نشانه یک شیء ـ‏ که با آن از غیر خود متمایز می‏گردد ـ‏ دلالت می‏کند. عِلم، نقیض «جهل» و به معنای «معرفت» است. علم، یعنی یقین و «علیم» مانند «عالم»، کسی است که متّصف به علم است. در قرآن کریم، از علم خدا نزدیک به ٢۵٠ بار یاد شده و در احادیث نیز در باره علم خدا فراوان سخن گفته شده است. در قرآن و احادیث، آفرینش موجودات جهان و نظم و به هم پیوستگی آنها و نیز قدرت مطلق خدا، از نشانه‏ها و دلایل علم مطلق خدا دانسته شده‏اند.۴ صفات دیگری از خداوند نیز به همین صفت ذات اشاره

1.. المحاسن عن یونس بن عبد الرحمن عن الإمام الرضا علیه السلام: لا یکونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأَرادَ وقَدَّرَ وقَضى. قُلتُ: فَما مَعنى شاءَ؟ قالَ: اِبتِداءُ الفِعلِ. قُلتُ: فَما مَعنى أَرادَ؟ قالَ: الثُّبوتُ عَلَیهِ. قُلتُ: فَما مَعنى قَدَّرَ؟ قالَ: تَقدیرُ الشَّیءِ مِن طولِهِ وعَرضِهِ. قُلتُ: فَما مَعنى قَضى؟ قالَ: إِذا قَضاهُ أَمضاهُ، فَذلِک الَّذی لا مَرَدَّ لَهُ (المحاسن، ج۱، ص۳۸۰، ح۸۳۹؛ الکافی، ج۱، ص۱۵۰، ح۱).

2.. تفسیر القمّی عن یونس عن الإمام الرضا علیه السلام: لا یکونُ إلّا ما شاءَ اللّهُ وأَرادَ وقَدَّرَ وقَضى، أَتَدری مَا المَشِیئَة یا یونُسُ؟ قُلتُ: لا. قالَ: هُوَ الذِّکرُ الأَوَّلُ. أَتَدری مَا الإِرادَة؟ قُلتُ: لا. قالَ: العَزیمَة عَلى ما شاءَ اللّه ُ. وتَدری مَا التَّقدیرُ؟ قُلتُ: لا. قالَ: هُوَ وَضعُ الحُدودِ مِنَ الآجالِ وَالأَرزاقِ وَالبَقاءِ وَالفَناءِ. وتَدری مَا القَضاءُ؟ قُلتُ: لا. قالَ: هُو إِقامَة العَینِ (تفسیر القمّی، ج۱، ص۲۴؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۱۱۷، ح۴۹).

3.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۷، ص۲۱۳.

4.. دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۳۲۹. البته خداوند، غیر از «علم ذاتی»، علم دیگری نیز دارد که «علم فعلی» نامیده می‏شود. مقصود از علم فعلی، علومی هستند که در لوحی ثبت شده‏اند و از همین علم است که خداوند به فرشتگان و پیامبران عطا می‏کند و لوحی را که برخی علوم و رخدادهای آینده در آن ثبت شده، به آنان نشان می‏دهد. این علم، بر خلاف علم ذاتی، نوپدید، محدود و بَداپذیر است.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64410
صفحه از 839
پرینت  ارسال به