133
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

کاربردهای «رب» در قرآن و احادیث دقّت کنیم، روشن خواهد شد که از همه معانی‏ای که برای رب در لغت وجود دارد، ربوبیت خدای سبحان قصد می‏شود. بدین سان، ربوبیت خدا نسبت به موجودات جهان، به این معناست که او جهان را آفریده است و مالک و سَروَر و مولای حقیقی آن است و اصلاح تکوینی و تشریعی جهان، تنها از آنِ اوست. این معنا از رب، به خدا اختصاص دارد و در باره موجودات دیگر، صادق نیست.۱

از این رو در قرآن کریم، با تعبیرهای متفاوت، بر توحید ربوبی تأکید شده است؛ مانند: «ربّ کلّ شیء»،۲ «ربّ العرش»،۳ «ربّ المشرق و المغرب»۴ و «ربّ العالمین».۵ همین تعبیرها در احادیث نیز وارد شده‏اند.۶ از آن جا که شادکامی، یکی از حقایق عالم است، زیرمجموعه توحید ربوبی نیز قرار می‏گیرد. ربوبیتِ توحیدی شادکامی به این معناست که صاحب اختیار و مولای شادکامی، خداوند متعال است و پروردگاری و اصلاح تکوینی و تشریعی آن به دست اوست. بر اساس توحید ربوبی، اختیار شادکامی به دست خداوند متعال است و هموست که با تنظیم قوانین تکوینی و تشریعی، پروردگاریِ آن را انجام می‏دهد. بنا بر این، اگر شادکامی، تنها یک صاحب اختیار و پروردگار دارد، آیا می‏توان بدون در نظر گرفتن او و بدون آگاهی از قوانینش به شادکامی دست یافت؟ هر تغییری که بخواهد

1.. همان، ج۶، ص۱۲۲.

2.. (قُلْ أَغَیرَ اللّه أَبْغِى رَبًّا وَهُوَ رَبُّ کلِّ شَىْءٍ) (سورۀ انعام، آیۀ ۱۶۴).

3.. (سُبْحَنَ رَبِّ السَّمَوَتِ وَ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یصِفُونَ) (سورۀ زخرف، آیۀ ۸۲). نیز، ر.ک: سورۀ مؤمنون، آیۀ ۸۸؛ سورۀ انبیا، آیۀ ۲۲.
(اللّه لاَ إِلَهَ إلّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ) (سورۀ نمل، آیۀ ۲۶). نیز، ر.ک: سورۀ توبه، آیۀ ۱۲۹؛ سورۀ مؤمنون، آیۀ ۸۶.

4.. (إِنَّ إِلَهَکمْ لَوَ حِدٌ * رَّبُّ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا بَینَهُمَا وَ رَبُّ الْمَشَرِقِ) (سورۀ صافّات، آیۀ ۴ ـ ۵). نیز، ر.ک: سورۀ رعد، آیۀ ۱۶؛ سورۀ کهف، آیۀ ۱۴؛ سورۀ دخان، آیۀ ۷؛ سورۀ نبأ، آیۀ ۳۷.
(فَبِأَىِّ ءَالاَءِ رَبِّکمَا تُکذِّبَانِ * رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَینِ * فَبِأَىِّ ءَالاَءِ رَبِّکمَا تُکذِّبَانِ) (سورۀ الرحمن، آیۀ ۱۶ ـ ۱۸).

5.. (الْحَمْدُ لله رَبِّ الْعَلَمِینَ) (سورۀ فاتحه، آیۀ ۲؛ سورۀ انعام، آیۀ ۴۵). نیز، ر.ک: سورۀ انعام، آیۀ ۷۱؛ سورۀ یونس، آیۀ ۳۷؛ سورۀ شعرا، آیۀ ۱۶۴ و ۱۸۰.

6.. برای مطالعۀ بیشتر، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۱۲۸ ـ ۱۳۲، ح۴۵۸۹ ـ ۴۵۹۵ (ربّ کل شیء) و ص۱۳۲ ـ ۱۳۴، ح۴۵۹۶ ـ ۴۵۹۹ (ربّ إذ لا مربوب) و ص۱۳۴، ح۴۶۰۰ و ۴۶۰۱ (ربّ الأرباب) و ص۱۳۶ ـ ۱۴۰ (صفة ربوبیته).


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
132

متعال نخواهد، هیچ پدیده‏ای، چه خیر و چه شر، تحقّق نمی‏یابد. حتّی کارهایی که انسان، با اراده و اختیار خود انجام می‏دهد، از این قانون کلّی، مستثنا نیستند، هر چند خداوند متعال، در وضع قوانین و احکام، از کارهای زشت، نهی کرده است. خداوند متعال تصریح کرده که من، خالق خیر و شر هستم و آن دو، مخلوقات من هستند.۱

البته آفرینش خیر، اصالت دارد و آفرینش شر، فرع آن است. این را می‏توان از روایات تقدّم آفرینش خیر بر شر به دست آورد.۲ برای نمونه، آفرینش انسان، خیر است؛ امّا وی برای رسیدن به هدف آفرینش خود، باید دارای اراده و آزادی باشد. از آن سو، موجود بااراده و آزاد، می‏تواند از آزادی خود، سوء استفاده کند، شر (بدی) ایجاد نماید و جامعه را به فساد بکشاند.

بنا بر این، برای تحقّق شادکامی باید حقیقت آن را ـ‏ که آفرینش الهی دارد ـ‏ شناخت. این جاست که توحیدباوری در بُعد آفرینش شادکامی، معنا می‏یابد. بدون شناخت حقیقت و واقعیت شادکامی، دستیابی به آن، غیر ممکن خواهد بود.

دو. پروردگار (رب)

از دیگر شاخه‏های توحید افعالی، توحید ربوبی است و بر همین اساس، یکی از نام‏ها و صفات خداوند متعال نیز «رب» است. واژه «رب (پروردگار)»، صفت مشبّهه از مادّه «ربب» است و در لغت، به معنای دارنده و سَروَر و آفریننده و اصلاح کننده به کار می‏رود. به گفته اهل لغت، «رب»، از «تربیت» برگرفته شده و «رببتُه» و «ربَّیتُه» به یک معنا هستند. هر گاه در لغت، رب، به غیر خدا اطلاق گردد، تنها برخی از معانی یاد شده، از آن اراده می‏شود. مثلاً «ربّ القوم»، به معنای سَروَر قوم و «ربّ المال»، به معنای دارنده مال است؛ امّا باید ببینیم که در باره خداوند، کدام معنای آن مقصود است.

رب، از نام‏های پُربسامد در قرآن و احادیث است. در قرآن کریم، رب، پس از نام «اللّه»، پُرکاربردترین نام در باره خداست و بیش از نهصد بار بیان شده است. اگر در

1.. امام باقر علیه السلام: إنَّ اللّهَ یقولُ: أنَا اللّهُ لا إلهَ إلّا أنَا، خالِقُ الخَیرِ وَالشَّرِّ، وهُما خَلقانِ مِن خَلقی (المحاسن، ج۱، ص۴۴۱، ح۱۰۱۹ و ۱۰۲۰؛ الکافی، ج۱، ص۱۵۴، ح۳).

2.. ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۸، ص۳۸۸ (خلقة الخیر قبل الشر).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64589
صفحه از 839
پرینت  ارسال به