131
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

می‏توان گفت تنظیم کننده و آفریننده شادکامی، خداوند متعال است. شاید آفریدن شادکامی ـ‏ که از مقوله مفاهیم است ـ‏، کمی بعید به نظر آید؛ امّا این گونه نیست. همه چیز از جمله مفاهیم ذهنی (غیر عینی)، آفرینش دارند. امام صادق علیه السلام «معرفت» و «انکار» را آفریده خداوند متعال معرفی می‏کند.۱ در برخی روایات تصریح شده که اموری مانند: راحتی، بی‏نیازی، عزّتمندی و مانند آنها، جعل و وضع الهی دارند؛ بدین معنا که خداوند متعال برای هر کدام، قانونی وضع کرده و راه دستیابی به آنها را نیز مشخص کرده است.۲

در باب عقل و جهل نیز روایاتی هستند که بر آفریده شدن این دو مفهوم، دلالت دارند. این روایات، عقل را «نخستین آفریده»۳ و دارای ماهیتی نورانی و روحانی۴ یاد کرده‏اند.۵ این نشان می‏دهد که مفاهیم غیر عینی، حقیقتی دارند که پس از تقدیر و تنظیم، آفریده می‏شوند. شادکامی نیز از همین مفاهیم است که نخست تقدیر و سپس آفریده شده است.

این حقیقت در معارف دین، با ادبیات «خیر و شر» بیان شده‏اند. بر اساس بررسی‏های انجام شده در متون دینی، خیر و شر، مخلوق و مقدّر خدایند، بدین معنا که پدیده‏ها (اعم از حوادث طبیعی و غیر طبیعی)، همه در محدوده خلق و تقدیر خداوند هستند و اگر خداوند

1.. ... أنَّ المَعرِفَة مِن صُنعُ اللّهِ عزّ و جلّ فِی القَلبِ مَخلوقَة، وَالجُحودَ صُنعِ اللّهِ فِی القَلبِ مَخلوقٌ... (التوحید، ص۲۲۶، ح۷؛ بحار الأنوار، ج۵، ص۳۰، ح۳۹).

2.. عوالی اللآلی: عن النبی صلی الله علیه و آله، أنّه قال: «إن اللّه عزّ و جلّ یقول: وضعت خمسة فی خمسة، والناس یطلبونها فی خمسة فلا یجدونها، وضعت الغنى فی القناعة، والناس یطلبونه فی کثرة المال فلا یجدونه، ووضعت العز فی خدمتی، والناس یطلبونه فی خدمة السلطان فلا یجدونه، ووضعت الفخر فی التقوى، والناس یطلبون بالأنساب فلا یجدونه، ووضعت الراحة فی الجنّة، والناس یطلبونها فی الدنیا فلا یجدونه» (عوالی اللآلی، ج۴، ص۶۱، ح۱۱).

3.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ سُبحانَهُ وتَعالَى العَقلُ (حلیة الأولیاء، ج۷، ص۳۱۸).

4.. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: إنَّ اللّه ـ تَبارَک وتَعالى ـ خَلَقَ العَقلَ مِن نورٍ مَخزونٍ مَکنونٍ فی سابِقِ عِلمِهِ الَّذی لَم یطَّلِع عَلَیهِ نَبِی مُرسَلٌ ولا مَلَک مُقَرَّبٌ (معانی الأخبار، ص۳۱۳، ح۱؛ الخصال، ص۴۲۷، ح۴؛ الأمالی، طوسی، ص۵۴۲، ح۱۱۶۴؛ مشکاة الأنوار، ص۲۵۰).
امام صادق علیه السلام: إنَّ اللّهَ عزّ و جلّ خَلَقَ العَقلَ وهُوَ أوَّلُ خَلقٍ مِنَ الرّوحانِیینَ عَن یمینِ العَرشِ مِن نورِهِ، فَقالَ لَهُ: أدبِر فَأَدبَرَ، ثُمَّ قالَ لَهُ: أقبِل فَأَقبَلَ، فَقالَ اللّهُ ـ تَبارَک وتَعالى ـ : خَلَقتُک خَلقاً عَظیماً وکرَّمتُک عَلى جَمیعِ خَلقی. ثُمَّ خَلَقَ الجَهلَ مِنَ البَحرِ الاُجاجِ ظُلمانِیا فَقالَ لَهُ: أدبِر فَأَدبَرَ؛ ثُمَّ قالَ لَهُ: أقبِل فَلَم یقبِل، فَقالَ لَهُ: اِستَکبَرتَ، فَلَعَنَهُ (الکافی، ج۱، ص۲۱، ح۱۴؛ الخصال، ص۵۸۹، ح۱۳).

5.. ر.ک: خردگرایی در قرآن و حدیث، ص۳۲ به بعد.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
130

الف ـ مهم‌ترین مبانی خداشناختی

بر اساس آنچه از متون دینی به دست می‏آید ـ که به تفصیل بیان خواهیم کرد ـ، شادکامی، پایه نظریِ بنیادینی دارد و آن، «توحید» است. اساساً بنیادی‏ترین مسئله معرفتی در اسلام و همه ادیان الهی ـ‏ که پایه همه معارف و مسائل بعدی است ـ ‏، توحید یا یگانگی خداست. بر اساس این اصل، اوّلاً همه هستی، آفریدگار و پروردگاری به نام خدا دارد؛ ثانیاً یکتا و یگانه است. در ادامه به بیان مهم‏ترین صفات مؤثّر در شادکامی می‏پردازیم.

یک. آفریدگار (خالق)

یکی از شاخه‏های توحید افعالی، توحید در آفرینش است. بر همین اساس، یکی از نام‏ها و صفات خداوند متعال، «خالق» است. صفت «خالق (آفریدگار)»، اسم فاعل از مادّه «خلق» است و خلق، در اصل به معنای «اندازه کردن» و «ایجاد شیء بر پایه اندازه» به کار می‏رود.۱ در احادیث، مباحث بسیاری در باب آفرینش و مبادی و ویژگی‏های ایجابی و سلبی آن، آمده است.۲

بر این اساس، هم در قرآن کریم و هم در روایات معصومان علیهم السلام تصریح شده است که آفریدگار همه چیز، خداوند متعال است۳ و به طور مشخّص در باره روزی نیز ـ‏ که با بحث شادکامی ارتباط نزدیکی دارد ـ ‏، بر همین مطلب تأکید می‏کند.۴ آنچه مهم است این که

1.. المصباح المنیر، ص۱۸۰.

2.. احادیث بر آن اند که دانش و اندازه‏گیری و مشیت (خواست)، از مبادی خلقت اند و به معنای اصلی لغوی خلقت، اشاره دارند. از مهم‏ترین ویژگی‏های آفرینش، نفی الگو و مادّۀ ازلی است؛ یعنی خداوند سبحان، اشیای جهان را بر پایۀ نمونه‏های دیرینه ایجاد نکرده است و فعل الهی، محکوم نمونه‏ها و صورت‏های دیرینۀ ثابت نیست. از سوی دیگر، خداوند متعال، جهان را از مادّه و ریشه‏ای دیرینه و ناآفریده، نیافریده است. از همین رو، صورت و مادّۀ جهان، هر دو حادث و نوپدیدند. در این باره، ر.ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامی، ج۶، ص۳۴.

3.. (قُلِ اللّه خَالِقُ کلِّ شَىْ ءٍ وَ هُوَ الْوَ حِدُ الْقَهَّارُ) (سورۀ رعد، آیۀ ۱۶). نیز، ر.ک: سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۲؛ سورۀ زمر، آیۀ ۶۲؛ سورۀ غافر، آیۀ ۶۲.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: سُبحانَک الَّذی لا إِلهَ غَیرُهُ... بَدیعُ السَّماواتِ وَالأَرضِ، المُبدِعُ غَیرَ المُبتَدِعِ، خالِقُ ما یرى وما لا یرى (العظمة، ص۵۳، ح۱۱۰؛ کنز العمّال، ج۱۰، ص۳۷۰، ح۲۹۸۴۹).

4.. (هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیرُ اللّه یرْزُقُکم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ) (سورۀ فاطر، آیۀ ۳).
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یا لا إِلهَ إلّا أَنتَ، لَیسَ خالِقاً ولا رازِقاً سِواک یا اللّه ُ، وأَسأَلُک بِاسمِک الظّاهِرِ فی کلِّ شَیءٍ بِالقُدرَة وَالکبرِیاءِ وَالبُرهانِ وَالسُّلطانِ یا اللّه (البلد الأمین، ص۴۱۵؛ بحار الأنوار، ج۹۳، ص۲۵۹، ح۱).
امام صادق علیه السلام: إِنَّ اللّهَ عزّ و جلّ خَلَقَ الخَلقَ لا شَریک لَهُ، لَهُ الخَلقُ وَالأَمرُ وَالدُّنیا وَالآخِرَة، وهُوَ رَبُّ کلِّ شَیءٍ وخالِقُهُ (مختصر بصائر الدرجات، ص۸۷؛ بصائر الدرجات، ص۵۳۵، ح۱).

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64323
صفحه از 839
پرینت  ارسال به