107
الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)

بِما یصلُحُ عَلَیهِ عَبدی، فَلیصبِر عَلی بَلائی، وَلیشکر نَعمائی، وَلیرضَ بِقَضائی، أکتُبهُ فِی الصِّدّیقینَ عِندی، إذا عَمِلَ بِرِضائی وأطاعَ أمری.. ۱

۰.ای موسی بن عمران! آفریده‏ای که نزد من محبوب‏تر از بنده مؤمنم باشد، نیافریدم؛ چرا که او را به چیزی که برایش خیر است، گرفتار ساختم و او را با چیزی که برایش خیر است، آسایش بخشیدم و او را از چیزی که برایش بد بود، به خاطر چیزی که برایش خیر بود، باز داشتم، و من به چیزی که بنده من بدان سر و سامان می‏گیرد، داناترم. پس باید بر بلای من شکیبا، برای نعمت‏های من سپاس‏گزار، و به حکم من خشنود باشد. او را جزو راستانِ نزد من بنویس، هنگامی که مطابق خشنودی من رفتار کرد و فرمان مرا پیروی نمود.

آنچه گذشت، به تقدیر تکوینی مربوط بود. تقدیر تشریعی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. همان گونه که در بحث ماهیت گفتیم، تکلیف را به جهت دشواری‏هایی که دارد، جزء امور ناخوشایند قرار دادیم. امور ناخوشایند نیز نیازمند صبرند. صبر یعنی «تحمّل کردن سختی‏ها و دشواری‏ها، و پرهیز کردن از جَزَع و بی‏تابی». موضوع اساسی صبر «امور ناخوشایندی» است که نفس در برابر آنها بی‏تاب می‏شود و به جَزَع و فزع روی می‏آورد. پس موضوع صبر، امور مکروه و ناخوشایند است. حال این ناخوشایندی، یا به خاطر لذّتی است که باید ترک شود و یا محنتی که باید تحمّل شود. به همین جهت، در روایات اسلامی، صبر به دو قسم صبر بر محنت و صبر از لذّت تقسیم شده است.۲ بر اساس روایات اسلامی، طاعت، همراه با محنت است و معصیت، همراه با لذّت. لذا انجام دادن طاعت و ترک معصیت، هر دو سخت و ناخوشایندند. امام علی علیه السلام پس از بیان جمله‏ای از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله۳ می‏فرماید:

۰.واعْلَمُوا أنَّه ما مِن طاعةِ اللّهِ شیءٌ الا یأتی فی کرهٍ، و ما مِن مَعصیةِ اللّهِ شیءٌ الا یأتی فی شهوةٍ.۴

بُعد دیگر امور ناخوشایند که باید پذیرفته شوند، بلاها هستند که در بحث پیش گذشت. بنا بر ​

1.. الکافی، ج۲، ص۶۱، ح۷، الامالی، مفید، ص۹۳؛ الأمالی، طوسی، ص۲۳۸، ح۴۲۱.

2.. امام علی علیه السلام در این باره می‏فرماید: الصبرُ صبران: صبرٌ عَلی ما تَکرَهُ، وصبرٌ عَمَّا تُحِبُّ )نهج البلاغة،حکمت ۵۵؛ غرر الحکم،ح۱۸۶۲ و ۱۸۹۲).

3.. امام علی علیه السلام: إنَّ الجَّنَة حُفَّتِ بِالمَکارِهِ وإنَّ النّارَ حُفَّتِ بِالشَّهواتِ (نهج البلاغة، خطبۀ ۱۷۶).

4.. نهج البلاغه، خطبۀ ۱۷۶.


الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
106

أتَاک بِهِ القَدَر.۱

۰.اگر ایمانت را استوار کردی، به قضا [ی الهی]، چه به زیان و چه به سود خود، خشنود باش و به کسی جز خدا امید نبند، و در انتظار چیزی باش که قَدَر برایت پیش می‏آورد.

در همه روایاتی که بیان شد، به نوعی گفته شده که قضای الهی، یا خوشایند است و یا ناخوشایند.۲ اگر این را در کنار آن دسته از روایات بگذاریم که سه واژه قضاء و بلاء و نعماء را با هم آورده بودند، معلوم می‏شود که خوشایندِ قضای الهی، همان وضعیت نعماء است و ناخوشایندِ قضای الهی، همان وضعیت بلاء. از این رو می‏توان گفت که قضاء، در دو شکل بلاء و نعماء، نمود پیدا می‏کند و عینی می‏شود.

بنا بر این، تقدیر خداوند متعال بر خیر، استوار است و بر همین اساس، رضا به قضای الهی و صبر بر بلای او و شکر نعمت‏هایش، توجیه می‏یابد. امام صادقعلیه السلام سخنی از خداوند متعال را نقل می‏کند که رضا، صبر و شکر را بر پایه اصل «خیر بودن قضا» استوار نموده است:

۰.عَبدِی المُؤمِنُ لا أصرِفُهُ فی شَیءٍ إلّا جَعَلتُهُ خَیرا لَهُ، فَلیرضَ بِقَضائی، وَلیصبِر عَلی بَلائی، وَلیشکر نَعمائی، أکتُبهُ ـ‏ یا مُحَمَّدُ ـ‏ مِنَ الصِّدّیقینَ عِندی.۳

۰.بنده مؤمنم را در چیزی نمی‏افکنم، جز این که آن را برایش خیر قرار می‏دهم. پس باید به حکم من خشنود، بر بلای من شکیبا، و برای نعمت‏های من، سپاس‏گزار باشد. ای محمّد! او را جزو راستانِ پیشگاه من بنویس.

در حدیث دیگری از امام صادقعلیه السلام، خداوند متعال به صورت ریزتر، به برخی مصداق‏ها نیز اشاره کرده و عناوین سه‏گانه را بر همان اصل بنیادین، بنا نهاده است:

۰.یا موسَی بنَ عِمرانَ، ما خَلَقتُ خَلقا أحَبَّ إلَی مِن عَبدِی المُؤمِنِ، فَإِنّی إنَّما أبتَلیهِ لِما هُوَ خَیرٌ لَهُ، واُعافیهِ لِما هُوَ خَیرٌ لَهُ، وأزوی عَنهُ ما هُوَ شَرٌّ لَهُ لِما هُوَ خَیرٌ لَهُ، وأنَا أعلَمُ ​

1.. مختصر بصائر الدرجات، ص۳۶۳، ح۴۱۸.

2.. البته در برخی روایات، تنها به یک قسم از اقسام قضا، اشاره شده است. برای نمونه، امام زین العابدین علیه السلام می‏فرماید: «الرِّضا بِمَکروهِ القَضاءِ أرفَعُ دَرَجاتِ الیقینِ؛ خشنودی به قضای ناخوشایند، بالاترین درجۀ یقین است» (تحف العقول، ص۲۷۸؛ بحار الأنوار، ج۷۸، ص۱۳۵، ح۱).
این، منافاتی با آنچه گذشت ندارد؛ چرا که به جهت برخی شرایط، گاه به بخشی که نیاز است، اشاره می‏شود، نه کلّ یک بحث.

3.. الکافی، ج۲، ص۶۱، ح۶؛ کتاب المؤمن، ص۲۷، ح۴۸.

  • نام منبع :
    الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان شناسی مثبت گرا (ویراست دوم)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبّاس پسنديده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    سوم
تعداد بازدید : 64808
صفحه از 839
پرینت  ارسال به