83
علم و حكمت جلد اوّل

حديث

۲۱۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در وصيّتش به ابوذرـ : اى ابوذر! هركس دانشى داده شود ولى از [ بيم خدا ] نگريد ، دانشى بى سود داده شده باشد؛ زيرا خداى عز و جلدانشمندان را توصيف فرموده و گفته است : «بى گمان كسانى كه پيش از نزول آن ، دانش يافته اند ، چون اين كتاب بر آنان خوانده شود سجده كنان به رو در مى افتند و مى گويند : منزّه است پروردگار ما كه بى گمان وعده پروردگار ما انجام شدنى است و به رو در مى افتند و مى گريند و بر فروتنى آنها مى افزايد» .

۲۱۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را بيم (از خدا) بس است .

۲۱۶.امام على عليه السلام :مايه بيم (از خدا) ، دانش است .

۲۱۷.امام على عليه السلام :هرگاه دانش انسان افزون شود ، بر ادبش افزوده و بيم وى از پرودگارش ، دو چندان شود .

۲۱۸.امام على عليه السلام :دانشى چون بيم نيست .

۲۱۹.امام على عليه السلام :به نشان دانش ، بيم بسنده باشد .

۲۲۰.امام على عليه السلام :تو را در دانش ، بيم از خداى عز و جل بس باشد و در نادانى تو همين بس كه از عقلت (يا علمت) ـ ترديد از راوى است ـ خوشت آيد .

۲۲۱.امام على عليه السلام :غايت شناخت ، بيم (از خداوند) است .

۲۲۲.امام على عليه السلام :داناترين شما ، بيمناك ترين شماست .

۲۲۳.امام على عليه السلام :هر دانشمندى ، بيمناك است .

۲۲۴.امام على عليه السلام :داناترين مردم ، بيمناكترين آنان از خداوند سبحان است .


علم و حكمت جلد اوّل
82

الحديث

۲۱۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في وَصِيَّتِهِ لِأَبي ذَرٍّـ : يا أبا ذَرٍّ ، مَن اُوتِيَ مِنَ العِلمِ ما لا يُبكيهِ لَحَقيقٌ أن يَكونَ قَد اُوتِيَ عِلمًا لا يَنفَعُهُ، لِأَنَّ اللّهَ نَعَتَ العُلَماءَ فَقالَ عز و جل : «إنَّ الَّذينَ اُوتُوا العِلمَ مِن قَبلِهِ إذا يُتلى عَلَيهِم يَخِرّونَ لِلأَذقانِ سُجَّدًا * ويَقولونَ سُبحانَ رَبِّنا إن كانَ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعولاً * و يَخِرّونَ لِلأَذقانِ يَبكونَ و يَزيدُهُم خُشوعًا ۱ » .

۲۱۵.عنه صلى الله عليه و آله :كَفى مِنَ العِلمِ الخَشيَةُ ۲ .

۲۱۶.الإمام عليّ عليه السلام :سَبَبُ الخَشيَةِ العِلم ۳ .

۲۱۷.عنه عليه السلام :إذا زادَ عِلمُ الرَّجُلِ زادَ أدَ بُهُ وتَضاعَفَت خَشيَتُهُ لِرَبِّهِ ۴ .

۲۱۸.عنه عليه السلام :لا عِلمَ كَالخَشيَةِ ۵ .

۲۱۹.عنه عليه السلام :كَفى بِالخَشيَةِ عِلمًا ۶ .

۲۲۰.عنه عليه السلام :حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّهَ عز و جل ، وحَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعَقلِكَ ـ أو قالَ : بِعِلمِكَ ـ ۷ .

۲۲۱.عنه عليه السلام :غايَةُ المَعرِفَةِ الخَشيَةُ ۸ .

۲۲۲.عنه عليه السلام :أعلَمُكُم أخوَفُكُم ۹ .

۲۲۳.عنه عليه السلام :كُلُّ عالِمٍ خائِفٌ ۱۰ .

۲۲۴.عنه عليه السلام :أعظَمُ النّاسِ عِلمًا أشَدُّهُم خَوفًا للّهِِ سُبحانَهُ ۱۱ .

1.مكارم الأخلاق : ۲ / ۳۶۷ / ۲۶۶۱ عن أبي ذرّ .

2.تاريخ أصبهان : ۱ / ۱۶۲ / ۱۴۳ عن عائشة .

3.غرر الحكم : ۵۵۳۵

4.غرر الحكم : ۴۱۷۴

5.غرر الحكم : ۱۰۴۶۹

6.غرر الحكم : ۷۰۳۳ .

7.تنبيه الخواطر : ۲ / ۷۸ .

8.غرر الحكم : ۶۳۵۹ .

9.غرر الحكم : ۲۸۳۱ ، مجمع البيان : ۸ / ۶۳۵ قال : «وفي الحديث : أعلَمكُم بِاللّه ِ أخوَفُكُم للّه ِِ» .

10.غرر الحكم : ۶۸۲۸

11.غرر الحكم : ۳۱۴۸

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110886
صفحه از 443
پرینت  ارسال به