69
علم و حكمت جلد اوّل

۱۵۴.امام على عليه السلام :عمل پاكيزه نگردد ، مگر آنكه با دانش همراه شود .

۱۵۵.امام على عليه السلام :عمل پالايش نيابد ، تا آن گاه كه دانش درست شود .

۱۵۶.امام على عليه السلام :در پرستش بى دانش ، و دانش بى انديشه و (قرآن) خواندن بى تدبّر ، خيرى نيست .

۱۵۷.امام على عليه السلام :عمل كننده بى دانش ، مانند رونده در بيراهه است . هر چه از راه روشن دورتر رود ، از مقصودش دورتر مى شود و عمل كننده با دانش ، مانند رهسپار راه روشن است . پس بيننده بايد نيك بنگرد كه آيا پيش رونده است يا واپس آمده .

۱۵۸.امام على عليه السلام :در عمل بى دانش ، خيرى نيست .

۱۵۹.امام على عليه السلام :عمل بدون دانش ، گمراهى است .

۱۶۰.امام على عليه السلام :عمل نادان ، وبال و دانش او ، گمراهى است .

۱۶۱.امام على عليه السلام :عبادت كننده بى دانش ، مانند الاغ آسياب است . پيوسته گرد خود مى چرخد و از جايش دور نمى شود .

۱۶۲.امام صادق عليه السلام :عمل كننده بى بصيرت ، مانند رونده در بيراهه است . هر چه تندتر رود ، از مقصد دورتر شود .

۱۶۳.امام صادق عليه السلام :آنكه انديشناك پايان است ، از فرو رفتن در آنچه نمى داند ، باز ايستد و هر كه ندانسته به كارى بشتابد ، خود را خوار كند ۱ .

۱۶۴.امام كاظم عليه السلام :عمل اندك از دانشمند پذيرفته و افزون گردد و عمل بسيار از اهل هوى و هوس و نادانى ردّ شود .

ر . ك : ص ۸۵ «عمل» / ص ۲۰۳ «عمل» / ص ۵۴۵ «عمل»
و ص ۵۹۱ «عمل نكردن» / ص ۶۶۳ «دانشمندان بد» .

1.در حديث آمده است : «بينى خود را ببُرد» كه كنايه از خوار كردن خود است .


علم و حكمت جلد اوّل
68

۱۵۴.عنه عليه السلام :لَن يَزكُوَ العَمَلُ حَتّى يُقارِنَهُ العِلم ۱ .

۱۵۵.عنه عليه السلام :لَن يَصفُوَ العَمَلُ حَتّى يَصِحَّ العِلم ۲ .

۱۵۶.عنه عليه السلام :لا خَيرَ في عِبادَةٍ لا عِلمَ فيها ، ولا عِلمٍ لا فَهمَ فيهِ ، ولا قِراءَةٍ لا تَدَبُّرَ فيها ۳ .

۱۵۷.عنه عليه السلام :إنَّ العامِلَ بِغَيرِ عِلمٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيرِ طَريقٍ ، فَلا يَزيدُهُ بُعدُهُ عَنِ الطَّريقِ الواضِحِ إلاّ بُعدًا مِن حاجَتِهِ . والعامِلُ بِالعِلمِ كَالسّائِرِ عَلَى الطَّريقِ الواضِحِ ، فَليَنظُر ناظِرٌ أسائِرٌ هُوَ أم راجِعٌ ۴ .

۱۵۸.عنه عليه السلام :لا خَيرَ في عَمَلٍ بِلا عِلم ۵ .

۱۵۹.عنه عليه السلام :العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ ۶ .

۱۶۰.عنه عليه السلام :عَمَلُ الجاهِلِ وَبالٌ ، وعِلمُهُ ضَلالٌ ۷ .

۱۶۱.عنه عليه السلام :المُتَعَبِّدُ بِغَيرِ عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحونَةِ يَدورُ ، ولا يَبرَحُ مِن مَكانِهِ ۸ .

۱۶۲.الإمام الصادق عليه السلام :العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ ، لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلاّ بُعدًا ۹ .

۱۶۳.عنه عليه السلام :مَن خافَ العاقِبَةَ تَثَبَّتَ عَنِ التَّوَغُّلِ فيما لا يَعلَمُ ، ومَن هَجَمَ عَلى أمرٍ بِغَيرِ عِلمٍ جَدَعَ أنفَ نَفسِهِ ۱۰ .

۱۶۴.الإمام الكاظم عليه السلام :قَليلُ العَمَلِ مِنَ العالِمِ مَقبولٌ مُضاعَفٌ ،وكَثيرُ العَمَلِ مِن أهلِ الهَوى والجَهلِ مَردودٌ ۱۱ .

1.غرر الحكم : ۷۴۴۷

2.غرر الحكم : ۷۴۱۰ .

3.سنن الدارمي : ۱ / ۹۴ / ۳۰۲ عن يحيى بن عبّاد .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۴ .

5.غررالحكم : ۱۰۶۸۳

6.غررالحكم : ۱۵۸۸

7.غررالحكم : ۶۳۲۷ .

8.غرر الحكم : ۲۰۷۰ ، الاختصاص : ۲۴۵ وفيه «على غير فقهٍ» بدل «بغير علمٍ» .

9.الكافي : ۱ / ۴۳ / ۱ ، الفقيه : ۴ / ۴۰۱ / ۵۸۶۴ ، أمالي الصدوق : ۵۰۷ / ۷۰۵ كلّها عن طلحة بن زيد ، أمالي المفيد : ۴۲ / ۱۱ عن موسى بن بكر عمّن سمع الإمام الصادق عليه السلام وفيه «سراب بقيعة» بدل «غير الطريق» ، كنزالفوائد : ۲ / ۱۰۹ ، روضة الواعظين : ۱۵ عن النبيّ صلى الله عليه و آله ، مستطرفات السرائر : ۱۵۶ / ۱۸ عن طلحة بن زيد ، عوالي اللآلي : ۴ / ۷۳ / ۵۰ .

10.الكافي : ۱ / ۲۶ / ۲۹ عن مفضّل بن عمر ، تحف العقول : ۳۵۶ وليس فيه «عن التوغّل» .

11.الكافي : ۱ / ۱۷ / ۱۲ عن هشام بن الحكم .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110859
صفحه از 443
پرینت  ارسال به