57
علم و حكمت جلد اوّل

۱۱۰.امام على عليه السلام :آنكه جامه دانش بپوشد ، عيبش از مردم نهان ماند .

۲ / ۱۲

پرسودترين گنج

۱۱۱.امام على عليه السلام :گنجى سودمندتر از دانش ، نيست .

۱۱۲.امام على عليه السلام :بزرگترين گنج ، دانش است .

۱۱۳.امام على عليه السلام :بالاترين ذخيره ، دانش است .

۱۱۴.امام على عليه السلام :دانش ، گنج بزرگى است كه فنا نمى پذيرد .

۱۱۵.امام على عليه السلام :برترين گنجينه ، احسانى است كه به آزادگان شود و دانشى است كه نيكان فرا گيرند .

۱۱۶.امام على عليه السلام :برترين ذخيره ، دانشى است كه بدان عمل شود و احسانى است كه بدان منّت ننهند .

۱۱۷.امام على عليه السلام :دانش ، گنج است .

۱۱۸.امام على عليه السلام :ذخيره اى چون دانش نيست .

۱۱۹.امام على عليه السلام :توانگرى خردمند به دانش اوست .

۱۲۰.امام على عليه السلام :ثروت خردمند در دانش و عمل اوست .

۱۲۱.امام على عليه السلام :ثروت دانش ، رهايى بخش و ماندگار است .

۱۲۲.ابو بصير از امام باقر عليه السلام :بسى انسانها كه حقّى دارند و از آن ناآگاه اند . گفتم : آن چيست ـ خدا بر صلاحت بدارد ـ ؟ فرمود : دو(پسر) صاحب ديوار ۱ گنجى در زير آن داشتند كه از آن آگاه نبودند . بدان كه آن ، زر و سيم نبود . گفتم : پس چه بود؟ فرمود : دانش بود .

1.اشاره به آيه «فوجدا فيها جدارا» در داستان موسى و خضر عليهماالسلام ، «كهف : ۷۷» .


علم و حكمت جلد اوّل
56

۱۱۰.الإمام عليّ عليه السلام :مَن كَساهُ العِلمُ ثَوبَهُ اختَفى عَنِ النّاسِ عَيبُهُ ۱ .

۲ / ۱۲

أنفَعُ كَنزٍ

۱۱۱.الإمام عليّ عليه السلام :لا كَنزَ أنفَعُ مِنَ العِلم ۲ .

۱۱۲.عنه عليه السلام :العِلمُ أعظَمُ كَنزٍ ۳ .

۱۱۳.عنه عليه السلام :العِلمُ أفضَلُ قِنيَةٍ ۴ .

۱۱۴.عنه عليه السلام :العِلمُ كَنزٌ عَظيمٌ لا يَفنى ۵ .

۱۱۵.عنه عليه السلام :أفضَلُ الكُنوزِ مَعروفٌ يودَعُ الأَحرارَ ، وعِلمٌ يَتَدارَسُهُ الأَخيارُ ۶ .

۱۱۶.عنه عليه السلام :أفضَلُ الذَّخائِرِ عِلمٌ يُعمَلُ بِهِ ، ومَعروفٌ لا يُمَنُّ بِهِ ۷ .

۱۱۷.عنه عليه السلام :العِلمُ كَنزٌ ۸ .

۱۱۸.عنه عليه السلام :لا ذُخرَ كَالعِلم ۹ .

۱۱۹.عنه عليه السلام :غِنَى العاقِلِ بِعِلمِهِ ۱۰ .

۱۲۰.عنه عليه السلام :ثَروَةُ العاقِلِ في عِلمِهِ وعَمَلِهِ ۱۱ .

۱۲۱.عنه عليه السلام :ثَروَةُ العِلمِ تُنجي وتَبقى ۱۲

۱۲۲.أبو بَصيرٍ عَنِ الإِمامِ الباقِرِ عليه السلام :كَم إنسانٍ لَهُ حَقٌّ لا يَعلَمُ بِهِ ! قُلتُ : وما ذاكَ أصلَحَكَ اللّهُ؟ قالَ : إنَّ صاحِبَيِ الجِدارِ كانَ لَهُما كَنزٌ تَحتَهُ لا يَعلَمانِ بِهِ ، أما إنَّهُ لَم يَكُن بِذَهَبٍ ولا فِضَّةٍ ، قُلتُ : فَما كانَ ؟ قالَ : كانَ عِلمًا ۱۳ .

1.تحف العقول : ۲۱۵ .

2.الكافي : ۸ / ۱۹ / ۴ عن جابر بن يزيد الجعفي عن الإمام الباقر عليه السلام ، الفقيه : ۴ / ۴۰۶ / ۵۸۸۰ ، التوحيد : ۷۳ / ۲۷ كلاهما عن جابر بن يزيد الجعفي عن الإمام الباقر عن أبيه عن جدّه عليهم السلامعنه عليه السلام .

3.غرر الحكم : ۶۲۰

4.غرر الحكم : ۸۱۲ .

5.غررالحكم : ۱۲۳۴ و ۱۵۸۹

6.غررالحكم : ۳۲۸۱

7.غررالحكم : ۳۳۱۲

8.غررالحكم : ۶۴

9.غررالحكم : ۱۰۴۵۸

10.غررالحكم : ۶۳۸۱

11.غررالحكم : ۴۷۰۸

12.غررالحكم : ۴۷۰۶ .

13.التهذيب : ۹ / ۲۷۶ / ۱۰۰۰ ، الاستبصار : ۴ / ۱۴۴ / ۵۴۳ ، تفسير العيّاشي : ۲ / ۳۳۷ / ۶۲ عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلامنحوه.

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110773
صفحه از 443
پرینت  ارسال به