411
علم و حكمت جلد اوّل

۱۱۳۴.سليم بن قيس :امام على عليه السلام : كمترين چيزى كه بنده با آن مؤمن شمرده مى شود ، اين است كه خداوند تبارك و تعالى خود را به او بشناساند تا به اطاعتش اقرار كند و پيامبرش را به او بشناساند تا به اطاعتش اقرار كند و امام و حجّت در زمينش و شاهد بر خلقش را به او بشناساند تا به اطاعتش اقرار كند . گفتم : اى اميرمؤمنان! اگر چه جز آنچه را وصف كردى ، به همه چيز نادان بماند؟ فرمود : آرى؛ چون به او دستور داده شد ، فرمان برد و چون باز داشته شد ، باز ايستد .

۱۱۳۵.امام على عليه السلام :بر شما باد فرمان بردارى كسى كه عذرى در نشناختن وى نداريد.

۱۱۳۶.امام على عليه السلامـ در نامه اش به معاويهـ : در آنچه نزد توست تقوا داشته باش و در حقّش بر عهده ات بنگر وبه شناخت آنچه عذرى در ندانستنش ندارى بازگرد.

۱۱۳۷.امام على عليه السلام :در امر دين همين بس كه آنچه را كه ندانستنش پذيرفته نيست ، بشناسى .

۱۱۳۸.امام على عليه السلام :اى ابوطفيل! دانش دو گونه است : دانشى كه مردم را جز نگريستن در آن اختيارى نيست و آن ظواهر اسلام است و دانشى كه مردم را اختيار ترك آن است و آن قدرت خداى عز و جل است .

۱۱۳۹.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : اگر ندانى از كجا آمده اى ، نمى دانى به كجا مى روى .

۱۱۴۰.امام على عليه السلام :خداوند بيامرزد مردى را كه دانست از كجا و در كجا و به سوى كجاست .

۱۱۴۱.امام على عليه السلام :لازمترين دانش بر تو آن است كه صلاح دينت را به تو نشان دهد و مايه تباهى اش را برايت روشن سازد .

۱۱۴۲.امام على عليه السلام :سزاوارترين دانش براى تو آن دانشى است كه عمل جز بدان پذيرفته نمى شود .

۱۱۴۳.امام صادق عليه السلام :مردم را نرسد جز آنكه بپرسند و تفقّه كنند و امامشان را بشناسند .


علم و حكمت جلد اوّل
410

۱۱۳۴.سليم بن قيس عن الإمام عليّ عليه السلام:أدنى ما يَكونُ بِهِ العَبدُ مُؤمِنًا أن يُعَرِّفَهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى نَفسَهُ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ ، ويُعَرِّفَهُ إمامَهُ وحُجَّتَهُ في أرضِهِ وشاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ فَيُقِرَّ لَهُ بِالطّاعَةِ . قُلتُ لَهُ : يا أميرَالمُؤمِنينَ ، وإن جَهِلَ جَميعَ الأَشياءِ إلاّ ما وَصَفتَ ؟ قالَ : نَعَم ، إذا اُمِرَ أطاعَ وإذا نُهِيَ انتَهى ۱ .

۱۱۳۵.عنه عليه السلام :عَلَيكُم بِطاعَةِ مَن لا تُعذَرونَ بِجَهالَتِهِ ۲ .

۱۱۳۶.عنه عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى مُعاوِيَةَـ : اِتَّقِ اللّهَ فيما لَدَيكَ ، وانظُر في حَقِّهِ عَلَيكَ ، وارجِع إلى مَعرِفَةِ ما لا تُعذَرُ بِجَهالَتِهِ ۳ .

۱۱۳۷.عنه عليه السلام :كَفى مِن أمرِ الدّينِ أن تَعرِفَ ما لا يَسَعُ جَهلُهُ ۴ .

۱۱۳۸.عنه عليه السلام :يا أبَا الطُّفَيلِ ، العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ لا يَسَعُ النّاسَ إلاَّ النَّظَرُ فيهِ وهُوَ صِبغَةُ الإِسلامِ ، وعِلمٌ يَسَعُ النّاسَ تَركُ النَّظَرِ فيهِ وهُوَ قُدرَةُ اللّهِ عز و جل ۵ .

۱۱۳۹.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : إن لَم تَعلَم مِن أينَ جِئتَ ، لَم تَعلَم إلى أينَ تَذهَبُ . ۶

۱۱۴۰.عنه عليه السلام : رَحِمَ اللّهُ امرَأً عَلِمَ مِن أينَ وفي أينَ وإلى أينَ ۷ .
۱۱۴۱ . عنه عليه السلام :
عنه عليه السلام : رَحِمَ اللّهُ امرَأً عَلِمَ مِن أينَ وفي أينَ وإلى أينَ ۸ .
۱۱۴۱ . عنه عليه السلام : ألزَمُ العِلمِ بِكَ ما دَلَّكَ عَلى صَلاحِ دينِكَ وأبانَ لَكَ عَن فَسادِهِ ۹ .

۱۱۴۲.عنه عليه السلام :أولَى العِلمِ بِكَ ما لا يُتَقَبَّلُ العَمَلُ إلاّ بِهِ ۱۰ .

۱۱۴۳.الإمام الصادق عليه السلام :لا يَسَعُ النّاسَ حَتّى يَسأَلوا ويَتَفَقَّهوا ويَعرِفوا إمامَهُم ۱۱ .

1.الكافي : ۲ / ۴۱۴ / ۱ عن سليم بن قيس، دعائم الإسلام : ۱ / ۱۳ ، وراجع كتاب سليم بن قيس: ۲ / ۶۱۵ / ۸ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۶ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ۱۰۷ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۹۸ .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۳۰ .

4.نثر الدرّ : ۱ / ۲۹۴ .

5.كتاب سُليم بن قيس : ۲ / ۹۵۴ / ۸۷ ، الخصال : ۴۱ / ۳۰ عن سليم بن قيس الهلالي .

6.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۲۹۲ / ۳۴۳ .

7.الأسفار الأربعة : ۸ / ۳۵۵ ، لم نجد هذا الحديث المشهور في الكتب الحديثيّة .

8.غرر الحكم : ۳۳۳۷

9.غرر الحكم : ۳۳۳۵ .

10.الكافي : ۱ / ۴۰ / ۴ عن أبي جعفر الأحول ، منية المريد : ۲۳۲ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 111000
صفحه از 443
پرینت  ارسال به