345
علم و حكمت جلد اوّل

۳ / ۸

پرسيدن

۹۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش ، گنجينه و كليد آن پرسش است . پس خدا رحمتتان كند بپرسيد كه به چهاركس پاداش داده مى شود : پرسشگر و گوينده و شنونده و دوستدار آنها .

۹۵۳.امام صادق عليه السلام :نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از مردى مجروح سخن گفتند كه جنابت به او دست داده و به او فرمان داده بودند غسل كند و او غسل كرده و از سرما خشكش زده و مرده بود . پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهفرمود : خدا آنها را بكشد كه او را كشتند . چاره درماندگى پرسيدن است .

۹۵۴.امام على عليه السلام :پرسيدن ، پوشش عيبهاست

۹۵۵.امام على عليه السلام :آنكه پرسيد دانست .

۹۵۶.امام على عليه السلام :بپرس تا بدانى .

۹۵۷.امام على عليه السلام :آنكه پرسيد بهره برد .

۹۵۸.امام على عليه السلام :آنكه در كودكى بپرسد ، در بزرگى پاسخ دهد .

۹۵۹.امام على عليه السلام :دلها قفلهايى اند كه كليدهايشان پرسيدن است .

۹۶۰.امام على عليه السلام :آيا كسى نيست كه بپرسد و خود و همنشينان وى بهره برند؟

۹۶۱.امام على عليه السلام :آنكه راه را بجويد بداند .

۹۶۲.امام سجاد عليه السلام :از پرسيدن درباره نادانسته ها كوتاهى مكن؛ هرچند به دانش نامور شده باشى .

۹۶۳.امام باقر عليه السلامـ در پاسخ به پرسشهاى ابو اسحاق ليثىـ : بپرس و خوددارى مكن و شرم مدار كه اين دانش را نه متكبّر و نه كمرو فرا نمى گيرند .


علم و حكمت جلد اوّل
344

۳ / ۸

السُّؤال

۹۵۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :العِلمُ خَزائِنُ ومِفتاحُهَا السُّؤالُ ، فَاسأَلوا رَحِمَكُمُ اللّهُ ، فَإِنَّهُ يُؤجَرُ أربَعَةٌ : السّائِلُ ، والمُتَكَلِّمُ ، والمُستَمِعُ ، والمُحِبُّ لَهُم ۱ .

۹۵۳.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آلهذُكِرَ لَهُ أنَّ رَجُلاً أصابَتهُ جَنابَةٌ عَلى جُرحٍ كانَ بِهِ ، فَاُمِرَ بِالغُسلِ فَاغتَسَلَ فَكُزَّ ۲ فَماتَ . فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : قَتَلوهُ ، قَتَلَهُمُ اللّهُ ، إنَّما كانَ دَواءُ العَيِّ السُّؤالَ ۳ .

۹۵۴.الإمام عليّ عليه السلام :المَسأَلَةُ خِباءُ ۴ العُيوبِ ۵ .

۹۵۵.عنه عليه السلام :مَن سَأَلَ عَلِم ۶ .

۹۵۶.عنه عليه السلام :اِسأَل تَعلَم ۷ .

۹۵۷.عنه عليه السلام :مَن سَأَلَ استَفادَ ۸ .

۹۵۸.عنه عليه السلام :مَن سَأَلَ في صِغَرِهِ أجابَ في كِبَرِهِ ۹ .

۹۵۹.عنه عليه السلام :القُلوبُ أقفالٌ مَفاتِحُهَا السُّؤالُ ۱۰ .

۹۶۰.عنه عليه السلام :ألا رَجُلٌ يَسأَلُ فَيَنتَفِعَ ويَنفَعَ جُلَساءَهُ ۱۱ .

۹۶۱.عنه عليه السلام :مَنِ استَرشَدَ عَلِم ۱۲ .

۹۶۲.الإمام زين العابدين عليه السلام :لا تَزهَد في مُراجَعَةِ الجَهلِ، وإن كُنتَ قَد شُهِرتَ بِتَركِهِ ۱۳ .

۹۶۳.الإمام الباقر عليه السلامـ في جَوابِ مَسائِلِ أبي إسحاقَ اللَّيثِيّـ : سَل ولا تَستَنكِف ولا تَستَحيِ ؛ فَإِنَّ هذَا العِلمَ لا يَتَعَلَّمُهُ مُستَكبِرٌ ولا مُستَحيٍ ۱۴ .

1.تحف العقول : ۴۱ ، الخصال : ۲۴۵ / ۱۰۱ عن السكوني عن الإمام الصادق والإمام الباقر عليهماالسلام ، كنزالفوائد : ۲ / ۱۰۷ ؛ سنن الدارمي : ۱ / ۱۴۴ / ۵۵۵ عن ابن شهاب ، حلية الأولياء : ۳ / ۱۹۲ وفيه «المعلّم» بدل «المتكلّم» و «المجيب» بدل «المُحبّ» .

2.كُزَّ الرجل فهو مكزوز : إذا تقبَّض من البرد (الصحاح : ۳ / ۸۹۳) .

3.الكافي : ۳ / ۶۸ / ۴ عن جعفر بن إبراهيم الجعفري و ح ۵ عن محمّد بن سكين و ج ۱/۴۰/۱ عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابنا وفيه «مجدور» بدل «فكزّ» نحوه ؛ سنن ابن ماجة : ۱ / ۱۸۹ / ۵۷۲ عن ابن عبّاس ، مسند أبي يعلى : ۳ / ۳۶ / ۲۴۱۵ ، التاريخ الكبير : ۸ / ۲۸۸ / ۳۰۲۷ كلاهما عن ابن عبّاس وكلّها نحوه ، وراجع الفردوس : ۱ / ۳۴۳ / ۱۳۷۱ .

4.الخَبَاء : اسم لما خُبِئَ وسُتر (مجمع البحرين : ۱ / ۴۸۷) .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۶ ، روضة الواعظين : ۴۱۳ .

6.غرر الحكم : ۷۶۶۵

7.غرر الحكم : ۲۲۲۱

8.غرر الحكم : ۷۷۳۴

9.غرر الحكم : ۸۲۷۳

10.غرر الحكم : ۱۴۲۶ .

11.جامع بيان العلم : ۱ / ۱۱۴ عن خالد بن عرعرة التيمي .

12.غرر الحكم : ۷۶۷۲ .

13.نزهة الناظر : ۹۲ / ۱۷ .

14.علل الشرايع : ۶۰۶ / ۸۱ عن أبي إسحاق الليثي .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110551
صفحه از 443
پرینت  ارسال به