317
علم و حكمت جلد اوّل

نكته هايى در باره برترى دانش بر عبادت

۱ ـ كدام علم و كدام عبادت ؟

در فصل پنجم خواهد آمد كه تعلّم از نظر فقهى داراى احكام پنجگانه است و بر اين اساس علم به واجب ، حرام ، مستحب ، مكروه و مباح تقسيم مى شود . اگر هر چه را كه صورت عبادت دارد و به مفهوم عام آن داراى احكام پنجگانه بدانيم ، صورتهاى تزاحم تعلّم و تعبد از لحاظ عقلى به ۲۵ صورت خواهد رسيد . از اين رو نخستين مسأله در مقام ترجيح علم بر عبادت اين است كه كدام علم بر كدام عبادت رجحان دارد ؟
تأمل در متن احاديثى كه علم را بر عبادت ترجيح مى دهند ، بروشنى نشان مى دهد كه منظور ترجيح تعلّم واجب و يا مستحب بر عبادتهاى مستحب است . البته فاصله فضيلت تعلّم واجب و تعبد مستحب قابل مقايسه با فاصله تعلم مستحب و تعبد مستحب نيست و شايد احاديثى كه فضايل شگفت انگيزى را در تبيين فضيلت علم بر عبادت مطرح كرده اند ، ناظر به اين صورت از تزاحم مى باشد ۱ .
احتمال ديگر در ترجيح علم بر عبادت ، اين است كه در احاديث مربوط ، علم و

1.بنگريد به : ص ۲۱۹ ح ۵۸۴ / ص ۳۱۱ ح ۸۶۱ .


علم و حكمت جلد اوّل
316
  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110648
صفحه از 443
پرینت  ارسال به