اين سؤال به نظر مى رسد كه چگونه علم مى تواند موجب ، جهل گردد ؟ آيا اين سخن تناقض گويى نيست ؟ با اندكى تأمل روشن مى شود كه نه تنها اين سخن تناقض گويى نيست ، بلكه كلامى نغز و دقيق است . هنگامى كه علم جوهر و خاصيت نداشته باشد با جهل يكى است . از همين رو امام على عليه السلاممى فرمايد : «دانش خود را به نادانى تبديل نكنيد»؛ يعنى كارى نكنيد كه علم بى خاصيت شود و نام علم از آن سلب شود .
علم در دنياى امروز با از دست دادن جوهر و جهت راستين خود به اين سرنوشت شوم گرفتار شده كه همچون جهل ، كُشنده و فاسد كننده و خانمانسوز گرديده است ، بلكه از جهل نيز زيانبارتر گشته است . حضرت على عليه السلام چه زيبا و دقيق فرموده است :
«بسى دانشمند كه نادانى اش او را كشته و دانشى كه به همراه داشته ، او را سودى نبخشيده است» .
سرنوشت رقت انگيز عالمى كه از جهل هلاك مى شود حقيقتا شگفت انگيز است . هنگامى كه سعد بن ابى وقاص گزارش سفرى را براى پيامبر صلى الله عليه و آلهنقل مى كند ، جهل آنان را چنين به تصوير مى كشد : «اى پيامبر خدا! من از نزد قومى به سوى تو مى آيم كه آنان و چهار پايانشان يكسان اند . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : اى سعد! آيا تو را به شگفت تر از اين آگاه نكنم؟ قومى كه آنچه را اينان نمى دانند ، مى دانند و سپس به مانند ايشان نادانى مى كنند» .
اين سخن بيانگر سرنوشت علم در جهان امروز است . جامعه متمدن و داناى امروز حقيقتا از نادانى رنج مى برد ، و قربانى جهل خويش است . اينچنين است كه علم ، بشر را به كره ماه مى رساند ، اما نمى تواند كمترين نقشى در حركت انسان به سوى كمال مطلق و رشد و تكامل انسانيّت داشته باشد .
ويژگيهاى جوهر علم
ويژگيها و آثار و علايم جوهر علم در قرآن و روايات اسلامى ، مشابه ويژگيها و