177
علم و حكمت جلد اوّل

۴۷۷.امام على عليه السلام :بياموز تا بدانى و گرامى بدار تا گرامى داشته شوى .

۴۷۸.امام على عليه السلام :بشنو تا بدانى و ساكت شو تا سالم بمانى .

۴۷۹.امام على عليه السلام :آنكه راه جويد ، دانا شود .

۴۸۰.امام صادق عليه السلام :درس و فراگيرى دانش ، مايه بارورى شناخت است .

۴۸۱.امام كاظم عليه السلام :دانش به آموزش است و آموزش به خردورزى گره خورده است و دانشى نيست جز از عالم ربّانى و شناخت دانش با خرد است .

۲ / ۳

عبرت

قرآن

«آيا در زمين گردش نكرده اند تا دلهايى داشته باشند كه با آن بينديشند يا گوشهايى كه با آن بشنوند . آرى [تنها] ديدگان نابينا نمى شوند ، بلكه دلهايى كه در سينه ها هست نيز نابينا مى شود» .

«بگو در زمين گردش كنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز كرده است. سپس نشأة آخرت را پديد مى آورد؛ بى گمان خداوند بر هر كارى تواناست» .

حديث

۴۸۲.ابن دينار :خداوند به موسى عليه السلام وحى كرد كه دو كفش و عصاى آهنين برگير و آنگاه در زمين سياحت كن و آثار و عبرتها را بجوى؛ تا آنكه كفشها پاره و عصا شكسته شود .

۴۸۳.امام على عليه السلام :آنكه عبرت اندوزد ، بينا شود و آنكه بينا شود ، دريابد و آنكه دريابد ، بداند .

۴۸۴.امام على عليه السلام :آنكه با خردش عبرت گيرد ، نيك بشناسد .


علم و حكمت جلد اوّل
176

۴۷۷.عنه عليه السلام :تَعَلَّم تَعلَم ، وتَكَرَّم تُكرَم ۱ .

۴۷۸.عنه عليه السلام :اِسمَع تَعلَم ، واصمُت تَسلَم ۲ .

۴۷۹.عنه عليه السلام :مَنِ استَرشَدَ عَلِم ۳ .

۴۸۰.الإمام الصادق عليه السلام :دِراسَةُ العِلمِ لِقاحُ المَعرِفَةِ ۴ .

۴۸۱.الإمام الكاظم عليه السلام :العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ ، والتَّعَلُّمُ بِالعَقلِ يُعتَقَدُ ، ولا عِلمَ إلاّ مِن عالِمٍ رَبّانِيٍّ ، ومَعرِفَةُ العِلمِ بِالعَقلِ ۵ .

۲ / ۳

العِبرَة

الكتاب

«أ فَلَم يَسيروا فِي الأَرضِ فَتَكونَ لَهُم قُلوبٌ يَعقِلونَ بِها أو آذانٌ يَسمَعونَ بِها فَإِنَّها لا تَعمَى الأَبصارُ و لكِن تَعمَى القُلوبُ الَّتي فِي الصُّدورِ ۶ » .

«قُل سيروا فِي الأَرضِ فَانظُروا كَيفَ بَدَأَ الخَلقَ ثُمَّ اللّهُ يُنشِئُ النَّشأَةَ الآخِرَةَ إنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ ۷ » .

الحديث

۴۸۲.ابنُ دينار :أوحَى اللّهُ إلى موسى عليه السلام : أنِ اتَّخِذ نَعلَينِ مِن حَديدٍ وعَصًا ، ثُمَّ سِح فِي الأَرضِ ، فَاطلُبِ الآثارَ والعِبَرَ ، حَتّى تَحفُوَ النَّعلانِ وتَنكَسِرَ العَصا ۸ .

۴۸۳.الإمام عليّ عليه السلام :مَنِ اعتَبَرَ أبصَرَ ، ومَن أبصَرَ فَهِمَ ، ومَن فَهِمَ عَلِم ۹ .

۴۸۴.عنه عليه السلام :مَنِ اعتَبَرَ بِعَقلِهِ استَبانَ ۱۰ .

1.غرر الحكم : ۴۴۷۸

2.غرر الحكم : ۲۲۹۹

3.غرر الحكم : ۷۶۷۲ .

4.نزهة الناظر : ۱۱۵ / ۵۵ ، أعلام الدين : ۲۹۸ عن الإمام الحسين عليه السلام ، غرر الحكم : ۸۳۰ وليس فيهما «دراسة» و ح ۷۶۲۲ .

5.الكافي : ۱ / ۱۷ / ۱۲ عن هشام بن الحكم ، تحف العقول : ۳۸۷ وفيه «ومعرفة العالم» بدل «معرفة العلم» .

6.الحجّ : ۴۶ .

7.العنكبوت : ۲۰ .

8.الدرّ المنثور : ۶ / ۶۱ نقلاً عن ابن أبي الدنيا في كتاب التفكّر ، وراجع ص ۳۹۵ ح ۱۶۸۶ .

9.نهج البلاغة : الحكمة ۲۰۸ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ۱۱۸ ، العدد القويّة : ۲۹۲ / ۱۸ عن الإمام الرضا عليه السلام .

10.غرر الحكم : ۸۲۹۶ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110735
صفحه از 443
پرینت  ارسال به