55
علم و حكمت جلد اوّل

۱۰۳.امام جواد عليه السلام :شريف به تمام معنا كسى است كه دانشش مايه شرف او گردد .

ر . ك : ص ۳۷ «معيار ارزش انسان» / ص ۴۱ «سرافرازى دو سرا» .

۲ / ۱۰

برترين حِرز

۱۰۴.امام على عليه السلام :دانش ، حرز (نگهدارنده) است .

۱۰۵.امام على عليه السلام :دانش ، پرده اى جلوگير از آفتهاست .

۱۰۶.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : هرگاه مرده را در گورش نهند ، چهار آتش او را در ميان گيرد : نماز مى آيد و يكى از آن چهار آتش را خاموش مى كند و روزه مى آيد و يكى ديگر را خاموش مى سازد و صدقه مى آيد و آتشى ديگر را خاموش مى كند و دانش مى آيد آتش چهارم را فرو مى نشاند ومى گويد: اگر به آنها مى رسيدم، خود همه آنها را فرو مى نشاندم . پس چشمت روشن باد كه من با تو هستم و تو را جاى غم نيست .

۱۰۷.امام باقر عليه السلام در وصيّتش به جابر جعفى ـ :حضور شرّ را با حضور دانش ، از نفس خويش دور كن و دانش حاضر را با كردار خالصانه به كار بند و در كردار خالصانه با كمال بيدارى از غفلت بزرگ بپرهيز و كمال بيدارى را با هراسى صادقانه به دست آر و از خودآرايى نهان به زندگانى حاضر بپرهيز و با رهنمايى خرد ، از گزافه كارى هوا و هوس ، خود را نگهدار و هنگام چيرگى هوا ، با ره جستن از دانش ، باز ايست .

۱۰۸.امام صادق عليه السلام :دانش ، سِپَر است .

۲ / ۱۱

پوشاندن عيوب

۱۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش و دارايى ، هر عيبى را مى پوشانند و تنگدستى و نادانى ، هرگونه عيبى را آشكار مى سازند .


علم و حكمت جلد اوّل
54

۱۰۳.الإمام الجواد عليه السلام :الشَّريفُ كُلُّ الشَّريفِ مَن شَرَفُهُ عِلمُهُ ۱ .

۲ / ۱۰

أفضَلُ حِرزٍ

۱۰۴.الإمام عليّ عليه السلام :العِلمُ حِرزٌ ۲ .

۱۰۵.عنه عليه السلام :العِلمُ حِجابٌ مِنَ الآفاتِ ۳ .

۱۰۶.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : إذا وُضِعَ المَيِّتُ في قَبرِهِ اعتَوَرَتهُ نيرانٌ أربَعٌ ، فَتَجيءُ الصَّلاةُ فَتُطفِئُ واحِدَةً ، ويَجيءُ الصَّومُ فَيُطفِئُ واحِدَةً ، وتَجيءُ الصَّدَقَةُ فَتُطفِئُ واحِدَةً ، ويَجيءُ العِلمُ فَيُطفِئُ الرّابِعَةَ ، ويَقولُ : لَو أدرَكتُهُنَّ لَأَطفَأتُهُنَّ كُلَّهُنَّ ، فَقَرَّ عَينًا ، فَأَنَا مَعَكَ ، ولَن تَرى بُؤسًا ۴ .

۱۰۷.الإمام الباقر عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لِجابِرِ بنِ يَزيدَ الجُعفِيّـ : اِدفَع عَن نَفسِكَ حاضِرَ الشَّرِّ بِحاضِرِ العِلمِ ، واستَعمِل حاضِرَ العِلمِ بِخالِصِ العَمَلِ ، وتَحَرَّز في خالِصِ العَمَلِ مِن عَظيمِ الغَفلَةِ بِشِدَّةِ التَّيَقُّظِ ، واستَجلِب شِدَّةَ التَّيَقُّظِ بِصِدقِ الخَوفِ ، واحذَر خَفِيَ التَّزَيُّنِ بِحاضِرِ الحَياةِ ، وتَوَقَّ مُجازَفَةَ الهَوى بِدَلالَةِ العَقلِ ، وقِف عِندَ غَلَبَةِ الهَوى بِاستِرشادِ العِلم ۵ .

۱۰۸.الإمام الصادق عليه السلام :العِلمُ جُنَّةٌ ۶ .

۲ / ۱۱

سِترُ العُيوبِ

۱۰۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :العِلمُ والمالُ يَستُرانِ كُلَّ عَيبٍ ، والفَقرُ والجَهلُ يَكشِفانِ كُلَّ عَيبٍ ۷ .

1.كشف الغمّة : ۳ / ۱۴۰ ، حلية الأبرار : ۴ / ۶۰۱ .

2.غرر الحكم : ۲۱۸

3.غرر الحكم : ۷۲۰ .

4.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۴۷ / ۹۷۹ .

5.تحف العقول : ۲۸۵ .

6.الكافي : ۱ / ۲۶ / ۲۹ عن المفضّل بن عمر ، تحف العقول : ۳۵۶ .

7.الفردوس : ۳ / ۷۱ / ۴۲۰۰ عن ابن عبّاس .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110912
صفحه از 443
پرینت  ارسال به