301
علم و حكمت جلد اوّل

۸۲۴.امام على عليه السلام :آنكه گوش كردن از خردمندان را رها كند ، خردش بميرد .

۸۲۵.امام صادق عليه السلام :از جمله آنچه لقمان به پسرش پند مى داد اين بود : اى پسركم! در خلال روزها و شبها و ساعات خود ، سهمى هم براى دانش اندوزى ات قرار ده كه هرگز تباه كردنى را چون ترك آن نيابى .

۸۲۶.امام صادق عليه السلامـ خطاب به حمّاد بن عيسى پس از ذكر نشانه هاى دينـ : براى هريك از اين نشانه ها ، شاخه هايى است كه دانستن آن سر از هزار باب و هزار باب و هزار باب در مى آورد ، پس اى حمّاد ! در دل شب و كرانه هاى روز جوياى دانش باش .

۸۲۷.لقمان حكيمـ خطاب به پسرشـ : دانش را بر اثر بى رغبتى به آن و رغبت به نادانى ، رها مكن . اى پسركم! مجلسها را به دقت نظاره كن، اگر ديدى گروهى خدا را ياد مى كنند نزد آنان بنشين ، پس اگر دانشمند باشى ، دانشت به تو سود رساند و بر دانشت بيفزايند و اگر نادان باشى ، به تو مى آموزند و شايد كه خداوند متعال آنان را در سايه رحمت خود در آورد ، پس تو را نيز با آنان فرا گيرد .

۸۲۸.امام هادى عليه السلام :دانشمند و دانشجو در هدايت شريك اند .

۸۲۹.امام على عليه السلام :در اشعار منسوب به ايشان ـ :

و به خداى والا مرتبه و پروردگارت اعتمادكنخدايى كه داراى رحمتها و نعمتهاى بزرگ است
و در امر دانش ، اهل جستجو و پژوهش باشو در امر حلال و حرام به تحقيق وگفتگوپرداز
ياوه بر زبان مران وليكنسخنى بگو كه خدا را خشنود مى كند

۸۳۰.امام على عليه السلام :در اشعار منسوب به ايشان ـ :

دانش زيور است ، پس در پى به دست آوردن آن باشو همواره آن را بجوى تا هنگامى كه برگيرنده اى
و بدان تكيه زن و به خدا اعتماد كن وبا اوبى نيازى بجوىو بردبار باش و خرد استوار و خوددار
ملالت به خود راه مده آن گاه كهدر دانش فرو رفته اى و بدان سرگرمى
و جوانى باش پوينده راه تقوا و باورعدين را مغتنم شمارنده و دانش را به چنگ آورنده
هركس كه به آداب خو بگيرد ، سرور مى گرددهنگامى كه سروران قوم در گذشتند
و بدان ـ خدايت هدايت كند ـ كه دانش بهترين منزلت استكه جوياى خويش را از فضلش ، بهره مند مى كند


علم و حكمت جلد اوّل
300

۸۲۴.عنه عليه السلام :مَن تَرَكَ الاِستِماعَ مِن ذَوِي العُقولِ ماتَ عَقلُهُ ۱ .

۸۲۵.الإمام الصادق عليه السلام :كانَ فيما وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ لَهُ : يا بُنَيَّ ، اِجعَل في أيّامِكَ ولَياليكَ وساعاتِكَ نَصيبًا لَكَ في طَلَبِ العِلمِ ، فَإِنَّكَ لَن تَجِدَ لَهُ تَضييعًا مِثلَ تَركِهِ ۲ .

۸۲۶.عنه عليه السلامـ لِحَمّادِ بنِ عيسى بَعدَ ذِكرِ عَلاماتِ الدّينِـ : ولِكُلِّ واحِدَةٍ مِن هذِهِ العَلاماتِ شُعَبٌ يَبلُغُ العِلمُ بِها أكثَرَ مِن ألفِ بابٍ وألفِ بابٍ وألفِ بابٍ ، فَكُن يا حَمّادُ طالِبًا لِلعِلمِ في آناءِ اللَّيلِ وأطرافِ النَّهارِ ۳ .

۸۲۷.لقمان عليه السلامـ لاِبنِهِـ : لا تَترُكِ العِلمَ زَهادَةً فيهِ ورَغبَةً فِي الجَهالَةِ ، يا بُنَيَّ اختَرِ المَجالِسَ عَلى عَينِكَ ، فَإِن رَأَيتَ قَومًا يَذكُرونَ اللّهَ فَاجلِس إلَيهِم ، فَإِنَّكَ إن تَكُن عالِمًا يَنفَعكَ عِلمُكَ ويَزيدوكَ عِلمًا ، وإن تَكُن جاهِلاً يُعَلِّموكَ ، ولَعَلَّ اللّهَ تَعالى أن يُظِلَّهُم بِرَحمَةٍ فَتَعُمَّكَ مَعَهُم ۴ .

۸۲۸.الإمام الهادي عليه السلام :إنَّ العالِمَ والمُتَعَلِّمَ شَريكانِ فِي الرُّشدِ ۵ .

۸۲۹.مِمّا يُنسَبُ إلَى الإِمامِ عَلِيٍّ عليه السلام :
وثِق بِاللّهِ رَبِّكَ ذِي المَعاليوذِي الآلاءِ والنِّعَمِ الجِسامِ
وكُن لِلعِلمِ ذا طَلَبٍ وبَحثٍوناقِش فِي الحَلالِ وفِي الحَرامِ
وبِالعَوراءِ لا تَنطِق ولكِنبِما يَرضَى الإِلهُ مِنَ الكَلام ۶

۸۳۰.أيضًا :
العِلمُ زَينٌ فَكُن لِلعِلمِ مُكتَسِبًاوكُن لَهُ طالِبًا ما كُنتَ مُقتَبِسا
واركَن إلَيهِ وثِق بِاللّهِ واغنَ بِهِوكُن حَليمًا رَصينَ العَقلِ مُحتَرِسا
لا تَسأَمَنَّ فَإِمّا كُنتَ مُنهَمِكًافِيالعِلمِ يَومًا وإمّا كُنتَ مُنغَمِسا
وكُن فَتًى ناسِكًا مَحضَ التُّقى وَرِعًالِلدّينِ مُغتَنِمًا لِلعِلمِ مُفتَرِسا
فَمَن تَخَلَّقَ بِالآدابِ ظَلَّ بِهارَئيسَ قَومٍ إذا ما فارَقَ الرُّوَسا
واعلَم هُديتَ بِأَنَّ العِلمَ خَيرُ صَفًاأضحى لِطالِبِهِ مِن فَضلِهِ سَلِسا ۷

1.كنزالفوائد : ۱ / ۱۹۹ .

2.أمالي المفيد : ۲۹۲ / ۲ ، أمالي الطوسي : ۶۸ / ۹۹ كلاهما عن حمّاد بن عيسى .

3.الخصال : ۱۲۲ / ۱۱۳ .

4.قصص الأنبياء : ۱۹۰/۲۳۸ عن إبراهيم بن عبدالحميد عن الإمام الكاظم عليه السلام ، الكافي : ۱/۳۹/۱ عن يونس مرفوعا وليس فيه صدره إلى قوله «الجهالة» .

5.كشف الغُمّة : ۳ / ۱۷۷ عن فتح بن يزيد الجرجاني .

6.ديوان الإمام عليّ عليه السلام : ۴۰۳ .

7.ديوان الإمام عليّ عليه السلام : ۲۳۸ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110995
صفحه از 443
پرینت  ارسال به