۵۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم باطن ، رازى از رازهاى خداى عز و جل و حكمتى از حكمتهاى الهى است كه در دلهاى هر يك از اولياى خود كه بخواهد مى گذارد .
۵۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گونه اى دانش نهانى است كه آن را جز دانايان به خدا ندانند ، پس هرگاه بدان لب بگشايند ، جز مغروران به خداى عز و جل ، آن را انكار نكنند .
۵۱۸.امام على عليه السلام :از گنجينه هاى نهان ، حكمت آشكار مى شود .
۵۱۹.امام صادق عليه السلامـ درباره گفته خداى عز و جل « بدانيد كه خداوند ميان انسان و دلش جدايى مى اندازد» فرمود :ميان او و حقّ انگاشتن باطل ، جدايى مى اندازد .
۵۲۰.امام كاظم عليه السلامو آنكه از خداوند فرا نگيرد ، دلش را به شناخت استوارى كه مايه بينش وى و يافتن حقيقت آن در دل باشد ، نبسته است .
۵۲۱.امام رضا عليه السلام :هرگاه خداوند بنده اى را براى كارهاى بندگانش برگزيند ، سينه اش را براى آن گشاده سازد و چشمه هاى حكمت را در دلش به وديعت نهد و دانش را به او الهام كند .
۵۲۲.بزنطى :به امام رضا عليه السلام عرض كردم : آيا مردم در شناخت نقشى دارند؟ فرمود : نه . گفتم : برايشان بر آن پاداشى هست؟ فرمود : خداوند به آنان پاداش مى بخشد؛ همان گونه كه شناخت را بديشان مى بخشد .
۵۲۳.حارث بن مغيرة :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : دانش دانشمند شما چگونه است؟ آيا جمله اى است كه در دلش انداخته مى شود يا در گوشش خوانده مى شود؟ حضرت فرمود : وحيى است همانند وحى به مادر موسى عليه السلام .
ر . ك : ص ۳۱ «حقيقت دانش» / ص ۱۹۹ «مبادى الهام» / اهل بيت در كتاب
و سنت : مبادى علوم اهل بيت : الهام .