181
علم و حكمت جلد اوّل

۲ / ۵

شناخت ضدها

۴۹۵.امام على عليه السلام :سپاس خدايى را كه ستايش خود را به بندگانش الهام فرمود و آنها را بر شناخت ربوبيّت خود چنان سرشت كه از آفرينشش به وجودش و از نو شدن خلقتش به قدمتش و از همسانى آفريده ها به بى همتايى وى پى ببرند .

۴۹۶.امام على عليه السلامـ در توصيف خداى سبحانـ : از ادراك آفرينى او دانسته شد كه از ادراك بى نياز است و از جوهر آفرينى او دانسته شد كه جوهرى ندارد و از نهادن تضاد ميان اشيا دانسته شد كه خود ضدى ندارد و از مقارنه اى كه ميان چيزها برقرار كرد ، دانسته شد كه قرينى ندارد .

۴۹۷.امام على عليه السلام :سپاس خدايى را كه نو بودن آفرينش بر قدمت او و حدوث خلقت بر وجود او و همسانى آفريده ها بر بى همتايى او دلالت دارد .

۴۹۸.امام على عليه السلام :بدانيد كه راه را نخواهيد شناخت ، تا آنكه رهاكننده اش را بشناسيد و پيمان با قرآن را استوار نساخته ايد ، تا آنكه ناقضش را بشناسيد و به آن چنگ نزده ايد ، تا آنكه واگذارنده اش را بشناسيد و حقّ تلاوت قرآن را ادا نكرده ايد ، تا آنكه تحريف كننده اش را بشناسيد و گمراهى را نشناسيد ، تا آنكه هدايت را بشناسيد و تقوا را نخواهيد شناخت ، تا آنكه تجاوزگر را بشناسيد .

۴۹۹.امام على عليه السلام :ارزش نعمتها تنها از سنجش با ضدشان شناخته مى شود .


علم و حكمت جلد اوّل
180

۲ / ۵

مَعرِفَةُ الأَضدادِ

۴۹۵.الإمام عليّ عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ المُلهِمِ عِبادَهُ حَمدَهُ ، وفاطِرِهِم عَلى مَعرِفَةِ رُبوبِيَّتِهِ ، الدّالِّ عَلى وُجودِهِ بِخَلقِهِ ، وبِحُدوثِ خَلقِهِ عَلى أزَلِهِ ، وبِاشتِباهِهِم عَلى أن لا شَبَهَ لَهُ ۱ .

۴۹۶.عنه عليه السلامـ في وصف اللّه سُبحانَهُـ : بِتَشعيرِهِ المَشاعِرَ عُرِفَ أن لا مَشعَرَ لَهُ ، وبِتَجهيرِهِ الجَواهِرَ عُرِفَ أن لا جَوهَرَ لَهُ ، وبِمُضادَّتِهِ بَينَ الأَشياءِ عُرِفَ أن لا ضِدَّ لَهُ ، وبِمُقارَنَتِهِ بَينَ الأَشياءِ عُرِفَ أن لا قَرينَ لَهُ ۲ .

۴۹۷.عنه عليه السلامـ أيضًاـ : الحَمدُ للّهِِ ... الدّالِّ عَلى قِدَمِهِ بِحُدوثِ خَلقِهِ، وبِحُدوثِ خَلقِهِ عَلى وُجودِهِ ، وبِاشتِباهِهِم عَلى أن لا شَبَهَ لَهُ ۳ .

۴۹۸.عنه عليه السلام :اِعلَموا أنَّكُم لَن تَعرِفُوا الرُّشدَ حَتّى تَعرِفُوا الَّذي تَرَكَهُ ، ولَم تَأخُذوا بِميثاقِ الكِتابِ حَتّى تَعرِفُوا الَّذي نَقَضَهُ ، ولَن تَمَسَّكوا بِهِ حَتّى تَعرِفُوا الَّذي نَبَذَهُ ، ولَن تَتلُوا الكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى تَعرِفُوا الَّذي حَرَّفَهُ ، ولَن تَعرِفُوا الضَّلالَةَ حَتّى تَعرِفُوا الهُدى ، ولَن تَعرِفُوا التَّقوى حَتّى تَعرِفُوا الَّذي تَعَدّى ۴ .

۴۹۹.عنه عليه السلام :إنَّما يُعرَفُ قَدرُ النِّعَمِ بِمُقاساةِ ضِدِّها ۵ .

1.الكافي : ۱ / ۱۳۹ / ۵ عن إسماعيل بن قتيبة عن الإمام الصادق عليه السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۲ وليس فيه «المُلهِمُ عِبادَه حَمدَهُ ، وفاطِرُهُم عَلَى مَعرِفَةِ ربُوُبِيَّتِه» ، وراجع الاحتجاج : ۱ / ۴۸۰ / ۱۱۷ .

2.الكافي : ۱ / ۱۳۸ / ۴ عن محمّد بن أبي عبداللّه رفعه عن الإمام الصادق عليه السلام ، التوحيد : ۳۰۸ / ۲ عن عبداللّه بن يونس عن الإمام الصادق عليه السلام عنه عليه السلاموص ۳۷/۲ عن القاسم بن أيّوب العلويّ ، الاحتجاج : ۲/۳۶۲/۲۸۳ كلاهما عن الإمام الرضا عليه السلام ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۶ وليس فيه «وبِتَجهيرِهِ الجَواهِرَ عُرِفَ أن لا جَوهَرَ لَهُ» ، تحف العقول : ۶۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵ .

4.الكافي : ۸ / ۳۹۰ / ۵۸۶ عن محمّد بن الحسين عن أبيه عن جدّه عن أبيه ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۷ وفيه إلى قوله «نبذه» .

5.غرر الحكم : ۳۸۷۹ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110855
صفحه از 443
پرینت  ارسال به