159
علم و حكمت جلد اوّل

۱ / ۲

خرد

قرآن

«اينگونه خداوند آيات خود را براى شما بروشنى بيان مى كند . باشد كه بينديشيد» .

«آيا در زمين گردش نكرده اند تا دلهايى داشته باشند كه با آن بينديشند؟»

«اينگونه خداوند، مردگان را زنده مى گرداند و نشانه هاى خود را به شما مى نماياند ، تا مگر بينديشيد» .

«قطعا ما به سوى شما كتابى نازل گردانديم كه ذكر شما در آن است. آيا نمى انديشيد؟»

ر . ك : البقرة : ۴۴ و ۷۶ ، آل عمران : ۶۵ ، الأنعام : ۳۲ و ۱۵۱ ، الأعراف : ۱۶۹ ، يونس : ۱۶ و۱۰۰، هود : ۵۱ ، يوسف : ۲ و ۱۰۹ ، الرعد : ۴ ، النحل : ۱۲ و ۶۷ ، الأنبياء : ۶۷ ، المؤمنون : ۸۰ ، القصص : ۶۰ ، العنكبوت : ۳۵ ، الروم : ۲۴ و ۲۸ ، يس : ۶۲ و ۶۸ ، الصافّات : ۱۳۸ ، غافر : ۶۷ ، الزخرف : ۳ ، الحديد : ۱۷ ، الجاثية : ۵ ، النحل : ۱۲ و ۶۷ .

حديث

۴۱۸.امام على عليه السلام :با خرد است كه آدميان به ستيغ دانش مى رسند .

۴۱۹.امام على عليه السلام :خرد ، ريشه دانش و انگيزه فهم آن است .

۴۲۰.امام على عليه السلام :خرد ، مركب دانش است .

۴۲۱.امام على عليه السلام :با خرد ، ژرفاى حكمت و با حكمت ، ژرفاى خرد بيرون آورده مى شود .

۴۲۲.امام على عليه السلام :انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند ، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته ، نيرنگ نمى زند .

۴۲۳.امام على عليه السلام :ديدن با ديدگان نيست كه گاه ديده ها به صاحبانش دروغ مى گويند .

۴۲۴.امام على عليه السلام :خردها ، پيشوايان انديشه ها و انديشه ها ، پيشوايان دلها و دلها ، پيشوايان حواس و حواس ، پيشوايان اندام اند .


علم و حكمت جلد اوّل
158

۱ / ۲

العَقل

الكتاب

« كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَعقِلونَ ۱ » .

« أ فَلَم يَسيروا فِي الأَرضِ فَتَكونَ لَهُم قُلوبٌ يَعقِلونَ بِها ۲ » .

« كَذلِكَ يُحيِي اللّهُ المَوتى و يُريكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَعقِلونَ ۳ » .

« لَقَد أنزَلنا إلَيكُم كِتابًا فيهِ ذِكرُكُم أ فَلا تَعقِلونَ ۴ » .

الحديث

۴۱۸.الإمام عليّ عليه السلام :بِالعُقولِ تُنالُ ذِروَةُ العُلوم ۵ .

۴۱۹.عنه عليه السلام :العَقلُ أصلُ العِلمِ وداعِيَةُ الفَهم ۶ .

۴۲۰.عنه عليه السلام :العَقلُ مَركَبُ العِلم ۷ .

۴۲۱.عنه عليه السلام :بِالعَقلِ استُخرِجَ غَورُ الحِكمَةِ ، وبِالحِكمَةِ استُخرِجَ غَورُ العَقلِ ۸ .

۴۲۲.عنه عليه السلام :لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ ۹ .

۴۲۳.عنه عليه السلام :لَيسَ الرُّؤيَةُ مَعَ الأَبصارِ ؛ قَد تَكذِبُ الأَبصارُ أهلَها ۱۰ .

۴۲۴.عنه عليه السلام :العُقولُ أئِمَّةُ الأَفكارِ ، والأَفكارُ أئِمَّةُ القُلوبِ ، والقُلوبُ أئِمَّةُ الحَواسِّ ، والحَواسُّ أئِمَّةُ الأَعضاءِ ۱۱ .

1.البقرة : ۲۴۲ ، وراجع النور : ۶۱ .

2.الحجّ : ۴۶ .

3.البقرة : ۷۳ .

4.الأنبياء : ۱۰ .

5.غرر الحكم : ۴۲۷۵

6.غرر الحكم : ۱۹۵۹ و ۴۷۳ وليس فيه «أصل العلم»

7.غرر الحكم : ۸۱۶ و ۱۰۳۳ .

8.الكافي : ۱ / ۲۸ / ۳۴ عن يحيى بن عمران عن الإمام الصادق عليه السلام .

9.نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۱ .

10.غررالحكم : ۷۴۹۳ .

11.كنزالفوائد : ۱ / ۲۰۰ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110904
صفحه از 443
پرینت  ارسال به