151
علم و حكمت جلد اوّل

فصل هفتم: گوناگون

۳۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چشمه هاى حكمت و چراغهاى هدايت و زينت خانه ها و فانوسهاى شب و تازه دل و كهن جامه باشيد ، تا در ميان ساكنان آسمان ، شناخته و در ميان زمينيان ، ناشناخته باشيد .

۳۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بردبارى نيست، مگر آنكه لغزيده و حكيمى نيست، مگر آنكه تجربه يافته است .

۴۰۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در بيان آثار وضو و پاداش وضو گيرندهـ : همين كه به آب دست بزند ، شيطان از او دور مى گردد و آنگاه كه آب را در دهان مى چرخاند ، خداوند ، دل و زبانش را به حكمت روشن كند .

۴۰۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان يمنى و حكمت هم يمنى است .

۴۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اهل يمن نزد شما آمدند . ايشان نرم دلترين و نازك دلترين مردم اند . فقه يمنى است و حكمت هم يمنى است .

۴۰۳.عيسى عليه السلام :همان گونه كه پادشاهان حكمت را براى شما وا نهادند ، شما هم دنيا را براى آنها واگذاريد .


علم و حكمت جلد اوّل
150

الفصل السّابع: النَّوادِر

۳۹۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كونوا يَنابيعَ الحِكمَةِ ، مَصابيحَ الهُدى ، أحلاسَ ۱ البُيوتِ ، سُرُجَ اللَّيلِ ، جُدُدَ القُلوبِ ، خُلقانَ الثِّيابِ ، تُعرَفونَ في أهلِ السَّماءِ وتَخفَونَ في أهلِ الأَرضِ ۲ .

۳۹۹.عنه صلى الله عليه و آله :لا حَليمَ إلاّ ذو عَثرَةٍ ، ولا حَكيمَ إلاّ ذو تَجرِبَةٍ ۳ .

۴۰۰.عنه صلى الله عليه و آلهـ في بَيانِ آثارِ الوُضوءِ وجَزاءِ عامِلِهاـ : أوَّلُ ما يَمَسُّ الماءَ يَتَباعَدُ عَنهُ الشَّيطانُ ، فَإِذا تَمَضمَضَ نَوَّرَ اللّهُ قَلبَهُ ولِسانَهُ بِالحِكمَةِ ۴ .

۴۰۱.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ يَمانِيٌّ والحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ ۵ .

۴۰۲.عنه صلى الله عليه و آله :أتاكُم أهلُ اليَمَنِ أضعَفَ قُلوبًا وأرَقَّ أفئِدَةً ، الفِقهُ يَمانٍ والحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ ۶ .

۴۰۳.عيسى عليه السلام :كَما تَرَكَ لَكُمُ المُلوكُ الحِكمَةَ فَدَعوا لَهُمُ الدُّنيا ۷ .

1.جمع حِلس: وهو مِسحٌ يُبسط في البيت وتُجلّل به الدابّة، ومن المجاز:كُن حِلس بيتك، أيالزمه (أساس البلاغة : ۱۳۸) .

2.منية المريد : ۱۳۵؛ سنن الدارمي : ۱ / ۸۵ / ۲۶۰ عن ابن مسعود وفيه «العلم» بدل «الحكمة» .

3.سنن الترمذي : ۴ / ۳۷۹ / ۲۰۳۳ ، الأدب المفرد : ۱۷۲ / ۵۶۵ ، مسند ابن حنبل : ۴ / ۱۹ / ۱۱۰۵۶ و ص ۱۳۹ / ۱۱۶۶۱ ، المستدرك على الصحيحين : ۴ / ۳۲۶ / ۷۷۹۹ ، صحيح ابن حبّان : ۱ / ۴۲۱ / ۱۹۳ ، تاريخ بغداد : ۵ / ۳۰۱ ، حلية الأولياء : ۸ / ۳۲۴ ، مسند الشهاب : ۲ / ۳۷ / ۸۳۴ كلّها عن أبي سعيد الخدري .

4.أمالي الصدوق : ۲۵۸ / ۲۷۹ الحسن بن عبداللّه عن أبيه عن الإمام الحسن عليه السلام ، الاختصاص : ۳۶ عن الحسين بن عبداللّه عن أبيه عن جدّه عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، روضة الواعظين : ۳۳۵ .

5.الكافي : ۸ / ۷۰ / ۲۷ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام؛ صحيح البخاري : ۳ / ۱۲۸۹ / ۳۳۰۸ ، صحيح مسلم : ۱ / ۷۳ / ۵۲ ( الرقم ۸۸ ) ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۷۰ / ۷۵۰۸ وص ۹۷ / ۷۶۵۶ كلّها عن أبي هريرة ، تاريخ بغداد : ۱۲ / ۱۹۴ عن البراء بن عازب وفيها «يمان» بدل «يمانيّ» .

6.صحيح البخاري : ۴ / ۱۵۹۵ / ۴۱۲۹ وص ۱۵۹۴ / ۱۴۲۷ وفيه «... هُم أرقُّ أفئِدةً وألينُ قلوبا ، الإيمان ...» ، صحيح مسلم : ۱ / ۷۲ / ۵۲ ( الرقم ۸۴ ) و ص ۷۳ / ۵۲ (الرقم ۸۹ و ۹۰) ، سنن الترمذي : ۵ / ۷۲۶ / ۳۹۳۵ وفي الثلاثة الأخيرة «الإيمان» بدل «الفقه» ، مسند ابن حنبل : ۳ / ۶۵۰ / ۱۰۹۸۲ ، السنن الكبرى : ۱ / ۵۶۷ / ۱۸۰۹ كلّها عن أبي هريرة ، سنن الدارمي : ۱/۴۱/۷۹ عن ابن عبّاس وفيه «الإيمان» بدل «الفقه» وليس في الأخيرين «أضعف قلوبا» .

7.الزهد لابن حنبل : ۱۱۷ عن خالد بن حوشب ، الزهد لابن المبارك : ۹۶ / ۲۸۴ ، حلية الأولياء : ۵ / ۷۴ كلاهما عن خلف بن حوشب ، شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۲۴ / ۷۱۶ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «... الحكمة والعلم ...» .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 110926
صفحه از 443
پرینت  ارسال به