83
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

اسدى ،۱ موسى بن سيّار، ريّان بن صلت اشعرى قمى ،۲ عبد الرحمان بن يحيى، دِعبِل خُزاعى، محمّد بن يحيى بن عمر بن على بن ابى طالب، يزيد بن عمير بن معاويه شامى ،۳معمّر بن خلّاد۴ و محمّد بن سنان .۵

هشت . شهادت و زيارت‏

امام على بن موسى الرضا عليه السلام در روز جمعه،۶ آخر صفر۷ سال ۲۰۳ هجرى‏۸بر اثر سم‏۹در توس‏۱۰به شهادت رسيد. پيكر مطهّر ايشان را در خانه حميد بن قحطبه طايى در روستاى سناباد ، از روستاهاى نوقان ، در ولايت طوس به خاك

1.الكافى : ج ۶ ص ۴۹۱ .

2.قرب الإسناد : ص ۱۹۸ .

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۲۴.

4.قرب الإسناد: ص ۱۹۸.

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۲۶۳ ح‏۱.

6.بشارة المصطفى: ص‏۱۲۸، أعلام الورى: ص‏۳۰۳، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۹ و ج‏۲ ص‏۲۴۵ (گفتنى است اقوال ديگرى نيز هست كه شنبه، دوشنبه يا سه شنبه بوده است). عوالم العلوم: ج‏۲۲ ص‏۴۸۲، بحار الأنوار: ج‏۴۹ ص‏۲۹۳.

7.الكافى : ج ۱ ص ۴۸۶ ، الإرشاد : ص‏۳۰۴ ، أعلام الورى : ص ۳۰۳ . در منابع ديگر ، اقوال ديگرى نيز آمده است: هفدهم صفر، بيست و هفتم صفر، نيمه رمضان، بيست و سوم رمضان، بيست و يكم رمضان، سيزده ذى قعده، بيست و سوم ذى قعده، بيست و پنجم ذى حجّه و آخر ذى حجّه.

8.الكافى : ج ۱ ص ۴۸۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۸۳ ، الإرشاد : ص ۳۰۴ . اقوال ديگر ، سال ۲۰۱ ، ۲۰۲ و ۲۰۶ را آورده‏اند .

9.دلائل الإمامة: ص‏۱۷۷، بشارة المصطفى: ص‏۲۱۸، أعلام الورى: ص‏۳۰۳، مجموعة نفيسة (تاج المواليد): ص‏۵۰؛ الأنساب: ج‏۶ ص‏۱۳۹.

10.الكافى: ج‏۱ ص‏۴۸۶، تهذيب الأحكام: ج‏۶ ص‏۸۳، أعلام الورى: ص‏۳۰۳.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
82

۸ . حضور راويان شيعى در خراسان‏

مدّت كوتاه اقامت امام رضا عليه السلام در محدوده خراسان ، سبب شد تا جمعى از شيعيان علاقه‏مند و راويان اخبار از عراق وحجاز به خراسان بيايند. شيعيان حاضر در خراسان نيز از اين فرصت ، بسيار بهره بردند و حتّى از مناطق دوردست خراسان ، مانند ماوراء النهر ،۱ براى كسب علم و معرفت به مرو و سرخس و اقامتگاه‏هاى امام عليه السلام ره‏سپار مى‏شدند.
برخى از راويانى كه به اين منطقه سفر كرده‏اند ، عبارت اند از: ابراهيم بن موسى قزاز ،۲ حسن بن جَهْم بن بكير بن اَعيَن ،۳ حسن بن على وشّاء ،۴ خلف بن حمّاد

1.الكافى: ج‏۱ ص‏۸۸ ، التوحيد: ص‏۱۲۵.

2.الخرائج و الجرائح : ج‏۱ ص‏۳۳۷.

3.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۲ ص‏۲۰۰.

4.الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۳۶۴ . او مى‏گويد: «كنا عند رجل بمرو و كان معنا رجل واقفى ...» . اين نشان مى‏دهد كه گروهى از واقفيان تا سال‏هاى پايانى عمر امام عليه السلام هم هنوز در امامت ايشان ، ترديد داشتند .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44455
صفحه از 584
پرینت  ارسال به