67
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

مسلمان و غير مسلمان بودند. از اين رو ، تعداد روايات كلامى امام رضا عليه السلام از لحاظ حجمى ، بيش از ديگر گونه‏هاى روايت شده از ايشان است.۱ حتّى به نظر مى‏رسد به نسبت ديگر معصومان نيز ، مباحث كلامى امام عليه السلام بيشتر باشد. امروزه بيش از سى درصد كلّ روايات باقى مانده از امام رضا عليه السلام به مسائل كلامى اختصاص دارد. به جرئت مى‏توان گفت اگر امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام در عصر خويش پايه‏هاى فقه شيعى را استوار ساختند، در اين دوره ، امام رضا عليه السلام بنياد كلام شيعى و بويژه مسئله امامت را بيش از پيش ، مستحكم ساخت . مباحث اعتقادى كه در اين دوره در جامعه نمود بيشترى داشت و امام عليه السلام در باره آن سخن گفته ، عبارت اند از : توحيد (اوصاف خدا، رؤيت خدا، جسمانيت، قضا و قدر، جبر و تفويض) ،۲ نبوّت (معرّفى و پيراستن انبيا از خطا و گناه) و امامت (تقريباً تمام مباحث مربوط به آن).۳
نگاه متفاوت امام عليه السلام به مسئله توحيد - كه خلاف انديشه متكلّمان رايج آن دوران بود - سبب شد تا در زمان ولايت عهدى، افراد و گروه‏ها براى فهم صحيح آن و يا اساساً از سرِ كنجكاوى به خراسان آمده ، با نظريات توحيدى امام عليه السلام آشنا شوند.

۲ . فتنه واقفيه‏

آغاز امامت امام رضا عليه السلام با فتنه واقفيه همراه بود. توقّف در امامت امام هفتم و تأسيس يك فرقه منحرف در شيعه ، شبهات جديدى را در مسئله امامت در

1.تعداد روايات كلامى امام عليه السلام بالغ بر ۸۱۸ روايت در ۳۵۵ صفحه و روايات فقهى ايشان ، ۱۰۳۸ روايت در ۲۹۰ صفحه است . (ر . ك : مسند الإمام الرضا) .

2.ر . ك : التوحيد : ص ۴۷ و ص ۱۱۳ و ص ۱۲۵ ، الكافى : ج ۱ ص ۹۵ و ص ۹۶ و ج ۲ ص ۳۷۴ و عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۱۷ .

3.ر . ك : (بخش دوم : حكمت‏هاى عقيدتى) .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
66

هفت . روايات رضوى‏

رخدادهاى مهمّى در عصر امام رضا عليه السلام به وقوع پيوست كه بر تعداد و گونه‏هاى روايات نقل شده از ايشان ، تأثير مستقيم داشت. اين رخدادها را مى‏توان در عناوينى همچون «گسترش انديشه كلامى» و «فتنه واقفيه» خلاصه كرد.

۱ . گسترش انديشه كلامى‏

انديشه‏هاى كلامى گوناگونى در نيمه دوم قرن دوم هجرى در جامعه علمى و دينى آن روز ، پديدار شد. آزادى نسبى در واگويى انديشه‏ها و مناظرات درونْ‏دينى و برونْ‏دينى ، روز به روز توسعه مى‏يافت، به گونه‏اى كه برخى محافل در بغداد و خراسان ، تنها براى مناظره شكل مى‏گرفت. براى نمونه ، خانه يحيى بن خالد در بغداد ، محلّ برپايى سلسله جلسات مناظره متكلّمان مسلمان و غير مسلمان بود .۱ اين جلسات در دوره مأمون ، گسترش بيشترى يافت . نهضت ترجمه و آزادى نسبى ابراز عقايد ، حتّى در دربار خليفه ، از عوامل اين مباحثات بود.
عالمان رسمى كه تنها بخشى از روايات نبوى را با واسطه‏هاى نامطمئن در اختيار داشتند، توانايى پاسخ‏گويى به شبهات و پرسش‏هاى جديد را نداشتند؛ چه اين كه بخشى از شبهات وارد شده ، اساساً عقلى بود و تنها با نقل روايات ، قابل پاسخ گفتن نبود . امّا متكلّمان شيعى كه همواره توفيق بهره‏بردارى از سرچشمه زلال معرفت را داشتند ، از وضعيت بسيار مطلوب‏ترى برخوردار بودند. در رأس اين جريان ، حضور امام رضا عليه السلام بسيار تابناك مى‏نمود. ايشان ، پاسخ‏گوى سؤالات متكلّمان

1.كمال الدين : ص ۳۶۲.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44532
صفحه از 584
پرینت  ارسال به