561
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

مدّعيان مخلوق بودن قرآن نام مى‏برند . طالوت زنديق نيز نخستين كسى شمرده شده كه در باب خلق قرآن ، كتاب نوشت .۱
مسئله حدوث و قدم قرآن ، زمينه‏ساز وقوع نزاع شديد و ديرپايى ميان فرق اسلامى شد كه در كتب تاريخ به «مِحْنَة القرآن» مشهور است . گرايش مأمون عباسى به ديدگاه حدوث قرآن و اعلام آن در سال ۲۱۲ قمرى ، سبب تقويت معتزليان شد و از اين طريق ، مخالفان سنّتى آنان - كه به اهل حديث معروف بودند - زير فشار سنگين سياسى و دينى قرار گرفتند .۲ معتزليان توانستند مأمون را قانع كنند كه عقيده به قدم قرآن ، همانند اعتقاد مسيحيان در باره حضرت مسيح عليه السلام است .۳مأمون ، ابتدا با بحث و مناظره به ترويج باورهاى معتزله پرداخت ؛ اما از آن جا كه اهل حديث بر عقيده خود پافشارى مى‏كردند ، آرام آرام ، قوّه قهريه گام به عرصه نهاد و فشارها و آزارها بر منكران خلق قرآن افزايش يافت . مأمون ، سپس در سال ۲۱۸ قمرى در دستورالعملى تمامى مردم را به پذيرش حدوث قرآن وادار كرد . او ابتدا نامه‏اى به اسحاق بن ابراهيم ، والى بغداد نوشت و پس از تبيين آياتى كه بر حدوث قرآن دلالت دارد ، عزل تمامى قضات معتقد به قدم قرآن را خواستار شد و از اسحاق بن ابراهيم خواست تا قضات را از ميان معتقدان به حدوث قرآن برگزيند و شهادت معتقدان به قدم قرآن را نيز نپذيرد . دستورالعمل مأمون با مخالفت گروهى از بزرگان سياسى و فرهنگى و ادارى رو به رو شد ؛ ولى احضار آنان به دربار و مشاهده خشم خليفه ، به مخالفت آنان پايان داد . با اين همه ، احمد بن حنبل و بشر بن وليد و تنى چند از بزرگان بغداد به مخالفت با خواسته‏هاى مأمون برخاستند .
مأمون در واكنش به اين مخالفت‏ها ، مجازات شديدترى براى مخالفان در نظر گرفت و دستور داد كه همه علما را در خصوص باور به حدوث قرآن بيازمايند و از فعاليت علماى معتقد به قدم قرآن جلوگيرى كنند .۴

1.سرح العيون : ص‏۲۹۳ .

2.تاريخ تمدّن اسلامى : ج‏۳ ص‏۱۵۶ .

3.بحوث فى الملل و النحل : ج‏۳ ص‏۴۴۸ . نيز ، ر . ك : محاضرات فى الالهيات : ص‏۱۲۴ .

4.تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۴۶۷ - ۴۶۸ ؛ تاريخ الطبرى : ج‏۷ ص‏۱۹۶ - ۲۰۹ ؛ سير اعلام النبلاء : ج‏۱۰ ص‏۲۳۲ و ج‏۱۱ ص ۱۷۱ .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
560

قرآن ، احتمالاً تحت تأثير آموزه تجسّد در مسيحيت با مقارنت ميان «كلمة اللّه» و «كلام الهى» و بنا بر اين تصور كه هر پديده آسمانى و برآمده از لوح محفوظ لزوماً قديم و نامخلوق نيز هست ، از ميانه دوم قرن اوّل در ميان برخى صحابه و تابعان مطرح شد۱ و از آغاز قرن دوم به مسئله‏اى كلامى و جنجال‏برانگيز بدل گشت . معتزليان و پاره‏اى ديگر از اصحاب علم كلام در برابر اين ديدگاه - كه از نظر آنان عقيده‏اى غير معقول و مخالف با توحيد شمرده مى‏شد - ، ديدگاه حدوث قرآن را مطرح كردند .۲ نظريه مزبور با نفى قدمت قرآن ، اعتقاد به فوق بشرى بودن آن را در معرض تهديد قرار داده ، به گونه‏اى متن مقدس را متنى تاريخى ، به سان ديگر متن‏ها جلوه مى‏داد و در مقابل ، باور به قدم قرآن نيز شائبه شرك از طريق اعتقاد به بيش از يك موجود ازلى را پديد مى‏آورد .۳
در باره اين كه نخستين بار ، اين بحث را چه كسى مطرح كرد ، در نوشته‏هاى تاريخى ، اختلاف نظر وجود دارد . منابع تاريخى معمولاً از جعد بن درهَم ۴ - كه سال‏هاى آخر حكومت هشام بن عبد الملك(م ۱۲۵ق) به سبب اعتقاداتش به دست عبد اللَّه قسرى اعدام شد -۵ و از جهم بن صفوان‏۶ - كه در سال ۱۲۸قمرى به سبب شركت در قيام حارث بن سريج در خراسان كشته شد -۷و نيز از غيلان بن يونس عدوى دمشقى‏۸ - كه پدرش از موالى عثمان بن عفان بود - ، به عنوان نخستين

1.فلسفه علم كلام : ص‏۶۸ و ۲۵۴ - ۲۶۸ .

2.تاريخ الطبرى : ج‏۷ ص‏۱۹۵ - ۱۹۶ و ۱۹۸ .

3.ر . ك : الحاشية على الكشاف : ص‏۵ - ۸ ؛ اعجاز القرآن بين المعتزلة و الاشاعرة : ص‏۲۵ - ۳۰ و ۲۱۰ - ۲۱۳ .

4.سرح العيون : ص‏۲۹۳ .

5.سرح العيون : ص‏۲۹۳ .

6.العلل ، احمد بن حنبل : ج‏۱ ص‏۶۸ ؛ تاريخ العباسيين : ص‏۵۵۹ - ۵۶۰ .

7.الأعلام : ج‏۲ ص‏۱۴۱ .

8.تاريخ العباسيين : ص‏۵۵۹ - ۵۶۰ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44967
صفحه از 584
پرینت  ارسال به