479
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۵ / ۹

داوود عليه السلام‏

۳۰۲. امام رضا عليه السلام : «سكينه» ، بادى از بهشت بود كه چهره‏اى چون چهره انسان داشت. هر گاه صندوق ميان صفوف مؤمنان و كافران گذاشته مى‏شد، اگر كسى از آن جلو مى‏زد ، بر نمى‏گشت تا اين كه يا كشته شود يا پيروز گردد و هر كه از آن باز مى‏مانْد ، كافر مى‏شد و رهبر ، او را مى‏كُشت. پس خداوند به پيامبرشان وحى كرد كه جالوت را كسى مى‏كُشد كه زره موسى عليه السلام بر تن او راست آيد و او ، مردى است از فرزندان لاوى بن يعقوب عليه السلام به نام داوود بن آسى. آسى ، چوپان بود و ده پسر داشت كه كوچك‏ترينِ آنان داوود عليه السلام بود. هنگامى كه طالوت به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و آنها را براى جنگ با جالوت فرا خوانْد، به آسى نيز پيغام داد كه فرزندانت را حاضر كن. چون حاضر شدند، يكايكِ آنان را پيش خواند و زره موسى عليه السلام را بر تنشان پوشانْد. براى برخى بلند بود و براى برخى ديگر كوتاه. لذا به آسى گفت: آيا پسر ديگرى هم دارى؟ پاسخ داد: آرى . كوچكترينشان را در رمه گوسفندان گذاشته‏ام تا آنها را بچرانَد. طالوت ، او را خواست. در راه كه مى‏آمد ، با خود فلاخنى داشت. در راه ، سه پاره سنگ به او ندا دادند كه: اى داوود! ما را برگير. او نيز آنها را در توبره‏اش نهاد. داوود عليه السلام ، مردى دلاور و نيرومند بود . چون نزد طالوت آمد، وى زره موسى عليه السلام را به او پوشانْد و ديد كه اندازه اوست. پس طالوت با سپاهيان ، بيرون شد. پيامبرشان به آنان گفت: اى بنى اسرائيل! «خداوند ، شما را در اين بيابان به نهرى مى‏آزمايد». هر كس از آن نهر بياشامد ، از حزب خدا نيست و هر كه از آن نياشامد و تنها مُشتى آب از آن بردارد، از حزب خداست.
چون بنى اسرائيل به نهر رسيدند، خداوند آزادشان گذاشت تا هر يك از آنان ، مُشتى آب بردارد؛ امّا «جز اندكى از ايشان، بقيّه از آن نهر نوشيدند». تعداد كسانى كه آب نوشيدند ، شصت هزار نفر بودند و اين، همچنان كه خداوند فرموده، امتحانى بود كه بنى اسرائيل با آن ، آزمايش شدند.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
478

۵ / ۹

داود عليه السلام‏

۳۰۲. الإمام الرضا عليه السلام : السَّكينَةُ ريحٌ مِن الجَنَّةِ لَها وَجهٌ كوَجهِ الإنسانِ ، فَكانَ إذا وُضِعَ التّابوتُ بَينَ يَدَيِ المُسلمينَ وَالكُفّارِ ؛ فَإِن تَقَدَّمَ التّابوتَ رَجُلٌ لا يَرجِعُ حَتّى‏ يُقتَلَ أو يَغلِبَ ، ومَن رَجَعَ عنِ التّابوتِ كَفَرَ وقَتَلَهُ الإمامُ ، فَأَوحَى اللَّهُ إلى‏ نَبيِّهِم أنَّ جالوتَ يَقتُلُهُ مَن يَستَوي علَيهِ دِرعُ موسى‏ وهُوَ رَجُلٌ مِن وُلدِ لاوي بنِ يَعقوبَ عليه السلام اسمُهُ داودُ بنُ آسي .۱
وكانَ آسي راعياً ، وكانَ لَهُ عَشرَةُ بَنينَ أصغَرُهُم داودُ ، فَلَمّا بُعِثَ طالوتُ إلى‏ بَني إسرائيلَ وجَمَعَهُم لِحَربِ جالوتَ ، بَعَثَ إلى‏ آسي أن أحضِر وُلدَكَ ، فلَمّا حَضَروا دَعا واحِداً واحِداً مِن وُلدِهِ فَأَلبَسَهُ دِرعَ موسى‏ مِنهُم مَن طالَت علَيهِ ، ومِنهُم مَن قَصُرَت عَنهُ ، فَقالَ لآِسي : هل خَلَّفتَ مِن وُلدِكَ أحَداً؟ قالَ : نَعَم ، أصغَرَهُم ، تَرَكتُهُ فِي الغَنَمِ يَرعاها ، فبَعَثَ إلَيهِ ابنَهُ فَجاءَ بهِ .
فَلَمّا دُعِيَ أقبَلَ ومَعَهُ مِقلاعٌ ، قالَ : فَنادَتهُ ثَلاثُ صَخَراتٍ في طَريقِهِ فَقالَت : يا داودُ خُذنا ، فَأَخَذَها في مِخلاتِهِ ، وكانَ شَديدَ البَطشِ قَويّاً في بَدَنِهِ شُجاعاً ، فلَمّا جاءَ إلى‏ طالوتَ ألبَسَهُ دِرعَ موسى‏ عليه السلام فَاستَوَت عَلَيهِ .
فَفَصَلَ طالوتُ بالجُنودِ ، وقالَ لَهُم نَبيُّهُم : يا بَني إسرائيلَ ، إنَّ اللَّهَ مُبتَليكُم بِنَهَرٍ في هذهِ المَفازَةِ ، فَمَن شَرِبَ مِنهُ فَلَيسَ مِن حِزبِ اللَّهِ ، ومَن لَم يَشرَب مِنهُ فَإِنَّهُ مِن حِزبِ اللَّه ؛ إلّا مَنِ اغتَرفَ غُرفَةً بِيَدِهِ .
فلَمّا وَرَدُوا النَّهرَ أطلَقَ اللَّهُ لَهُم أن يَغرِفَ كلُّ واحِدٍ مِنهُم غُرفَةً بيَدِهِ ، فشَرِبوا مِنهُ إلّا قَليلاً مِنهُم ، فَالَّذينَ شَرِبوا مِنهُ كانوا سِتّينَ ألفاً ، وهذا امتِحانٌ امتُحِنوا بهِ كما قالَ اللَّهُ عزّ و جلّ .۲

1.في نسخة «اشي» و في اُخرى «اسي» و كذا فيما بعده ، و في تاريخ اليعقوبيّ و الطبريّ و العرائس و المحبّر و مجمع البيان «إيشا» كما في المتن ، و في قاموس التوراة «يسّا» . (هامش بحار الأنوار : ج ۱۳ ص‏۴۴۰) .

2.تفسير القمّي : ج‏۱ ص‏۸۲ عن الحسن بن خالد ، بحار الأنوار : ج‏۱۳ ص‏۴۴۰ ح‏۴ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44553
صفحه از 584
پرینت  ارسال به