435
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
434

گفتارى در باره تناسل طبقه دوم انسان‏

نخستين طبقه انسان، يعنى آدم و حوّا، از طريق ازدواج با هم، پسران و دخترانى را به وجود آوردند كه خواهر و برادر بودند. مسئله‏اى كه در اين جا مطرح مى‏شود، اين است كه طبقه دوم انسان‏ها (يعنى نسل اين خواهران و برادران)، چگونه پديد آمدند؟ آيا آنها از طريق ازدواج با يكديگر، توليدِ مثل كردند يا از طريقى ديگر؟
درباره چگونگى تناسل طبقه دوم انسان‏ها، روايات مختلفى وجود دارد:
۱ . فرزندان آدم عليه السلام با حواريان بهشتى ازدواج كردند و نسل آنها از اين طريق، پديد آمد.۱
۲ . قابيل با خبيثه‏اى (جنّى) به نام جَهانه كه به صورت انسان در آمد، ازدواج كرد و هابيل با حوريه‏اى (فرشته‏اى) به نام تُرك، ازدواج كرد و نسل آنها از اين طريق، تكثير شد.۲
۳ . در آن طبقه، ازدواج خواهر و برادر، حرام نبوده و خواهران و برادران، با هم ازدواج كردند، تا آن كه در طبقه سوم، ازدواج خواهر و برادر، حرام شد.۳ظاهر اطلاق آيه «وَبَثَّ مِنهُمَا رِجَالاً كثِيراً وَنِسَآءً؛۴ و از آن دو، مردان و زنان بسيارى پراكنده ساخت» ، مؤيّد روايات دسته سوم است، بدين معنا كه نسل فعلى، به آدم عليه السلام و همسر او مى‏رسد و هيچ زن و مرد ديگرى در اين ميان، دخالت نداشته‏اند؛ چرا كه اگر غير از اين بود، بايد مى‏فرمود: «از آن دو و غير آن دو» و يا جمله‏اى مشابه اين مى‏آورد . بديهى است كه انحصار مبدأ نسل در آدم عليه السلام و همسرش، مستلزم ازدواج دختران و پسران آن دو با يكديگر است و حكم به حرمت اين نوع ازدواج، در واقع، قانونى تشريعى است كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكم تكوينى تغييرناپذير.
بنا بر اين - همان طور كه در روايات دسته سوم آمده - ، اين امكان وجود دارد كه خداوند متعال، اين اقدام را در طبقه دوم انسان‏ها، بنا به ضرورت، حلال كند و پس از آن كه ضرورت برطرف شد، به جهت پيشگيرى از رواج فساد جنسى در جامعه، آن را ممنوع نمايد.۵

1.ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۲۲۴ و ۲۲۵ ح ۲ و ۳.

2.ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۲۲۷ ح ۶.

3.ر . ك : قرب الإسناد : ص ۳۶۶ ح ۱۳۱۱، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۴۳ ح ۱۸۰، بحار الأنوار : ج‏۱۱ ص‏۲۲۶ ح‏۵ .

4.نساء: آيه ۱.

5.ر.ك: الميزان فى تفسير القرآن، ج ۴ ص ۱۴۴.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44725
صفحه از 584
پرینت  ارسال به