351
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

تحليلى درباره جبر و تفويض و امر بين الأمرين‏

بحث جبر و تفويض ، از ديرباز ، ذهن انسان را به خود مشغول ساخته است . اگر به فلسفه باستان بنگريم ، مى‏بينيم كه در قرن چهارم پيش از ميلاد ، رواقيان به جبر۱ و اپيكوريان به تفويض‏۲ اعتقاد داشته‏اند . در عصر جديد نيز ، دكارت ، تفويضى است‏۳ و اسپينوزا ، جبرى ۴ .
در قرآن كريم آمده است كه مشركان مكّه به منظور توجيه شرك آوردن خويش ، از نظريّه جبر ، سود مى‏جسته‏اند :
«سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أَشْرَكْنَا وَلَآ ءَابَآؤُنَا .۵
كسانى كه شرك ورزيدند ، به زودى خواهند گفت : «اگر خدا مى‏خواست ، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‏ورزيديم»» .
گزارش‏هاى تاريخى نشان مى‏دهند كه در صدر اسلام نيز اعتقاد به جبر و يا دست كم ، پرسش درباره اين مسئله به طور جدّى ، مطرح بوده است .۶براى روشن شدن اين مسئله ، اين موضوع را در سه بخشِ «نظريّه جبر» ، «نظريّه تفويض» و «نظريّه نه جبر و نه تفويض» مورد بررسى قرار مى‏دهيم .

1.تاريخ فلسفه : ج ۱ ص ۵۳۷ - ۵۳۸ .

2.تاريخ فلسفه : ص ۵۵۷ .

3.اصول فلسفه : اصل ۳۵ ص ۶۲ ، تأمّلات : ص ۶۳ .

4.اخلاق : ص ۱۱۹ .

5.انعام : آيه ۱۴۸ .

6.ر.ك : طبقات المعتزلة : ص ۹ - ۱۱، تاريخ المذاهب الإسلاميّة : ص ۹۵ .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
350
  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44531
صفحه از 584
پرینت  ارسال به