35
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

صدمه زدن بر من را ندارد».۱ اين گزارش‏ها بيانگر آن است كه شيعيان نسبت به جان امام عليه السلام بيمناك بوده‏اند و ايشان با اين سخن ، آنان را آرام مى‏ساخته است. تاريخ از بيان دقيق و تبيين زواياى گوناگون جهت گيرى‏هاى امام رضا عليه السلام در مدت حكومت هارون و حتّى دوران پنج ساله درگيرى امين و مامون، باز مانده است؛ ولى پيامد عملكرد ايشان، صيانت مكتب تشيّع از گزند دشمنان بوده است.
در شرايطى كه ادريسيان حسنى مغرب با عبّاسيان و خلافتشان درگيرى داشتند ، و از جمله عبّاسيان ، نسب ادريس بن ادريس (ادريس دوم) را انكار مى‏كردند ، امام رضا عليه السلام نه تنها نسب او را تأييد فرمود ، بلكه او را دلاور خاندان خود شمرد كه همانندى در اين خاندان ندارد . اين تأييد سياسى ضمنى براى حكومت ادريس نيز محسوب مى‏شد .۲
در دوره مأمون، قيام‏هاى متعدّد ناراضيان از سادات علوى تا گروه‏هاى رقيب عبّاسيان، جامعه را ملتهب ساخت. گذشته از اوضاع حاكميت، جامعه شيعه با شهادت امام كاظم عليه السلام با دوگانگى بسيار مهم و چالش واقفيان‏۳روبه‏رو شد. جمعى از وكيلان ائمّه و عالمان شيعه، از امامت امام هشتم روى گردانده ، پرچمدار فرقه‏اى خودساخته شدند. بخش قابل توجّهى از فتنه‏گران واقفى، تنها به انديشه مال‏اندوزى و طمع در اموال باقى مانده از دستگاه وكالت، چنين انحراف بزرگى را در تاريخ شيعه رقم زدند.
وزارت برمكيان تا سال ۱۸۸ هجرى ادامه يافت. در اين سال، هارون بر آنان

1.الكافى : ج ۸ ص ۲۵۸ . نيز ، ر . ك : (كرامات) .

2.ر . ك : سرّ السلسلة العلويّة : ص ۱۳ .

3.پس از شهادت امام كاظم عليه السلام گروهى از شيعيان از پذيرش امامت امام رضا عليه السلام سر باز زده ، گفتند: «موسى بن جعفر ، وفات نكرده؛ بلكه از ديده‏ها غايب شده و به زودى باز خواهد آمد». اين گروه را كه بر امامت امام هفتم ، توقّف كرده‏اند ، «واقفيه» مى‏نامند. گفتنى است كه شكل‏گيرى فرقه واقفيّه ، نتيجه دنياطلبى چندتن از وكيلان امام هفتم بود كه به قصد ثروت‏اندوزى و مقام‏طلبى ، در اموال متعلّق به امام عليه السلام تصرّف نمودند و بسيارى از شيعيان ناآگاه را به گم‏راه كشيدند .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
34

سال ۲۰۳ هجرى كه ايشان در توس به شهادت رسيد ،۱ از امامت ايشان برخوردار بودند.
امام هشتم، در دوره بيست ساله امامت خويش، هفده سال را در مدينه و سه سال را در خراسان سپرى كرد. اين دوران، هم‏زمان با حاكميت هارون الرشيد، امين و مأمون بود.۲ هارون و مأمون، از مشهورترين خلفاى عبّاسى بوده‏اند.
هارون به يارى وزيران توانمند بَرمَكى، مقتدرانه توانست آرامشى نسبى را بر سرزمين‏هاى اسلامى حاكم كند و با رَصَد دقيق، هر مخالفى را به شدّت، سركوب مى‏كرد. بى‏ترديد، در يك حكومت كاملاً نظامى و ديكتاتورى، زندگى يك گروه عقيدتى مخالف، مانند علويان ، بسيار دشوار مى‏نمود و بيش از همه، حركت‏هاى پيشواى شيعيان ، يعنى امام كاظم عليه السلام نيز به شدّت كنترل مى‏شد. در چنين حكومتى، دستگيرى‏ها و زندانى كردن‏هاى گوناگون امام هفتم و سرانجام به شهادت رساندن ايشان، امرى اعجاب‏آور نمى‏نمود. تعبير رساى يكى از ياران امام هشتم، يعنى محمّد بن سِنان، از شخصيّت هارون، به خوبى بيانگر آن است كه در قلمرو بسيار گسترده حكومت عبّاسى، جز خفقان، چيز ديگر حكم‏فرما نبوده است. او مى‏گويد:
از شمشير هارون، خون مى‏چكد .۳
اين سختگيرى‏ها پس از شهادت امام كاظم عليه السلام نيز بر شيعيان ادامه داشت؛ ولى تعرّضات جدّى بر امام رضا عليه السلام در دوره هارون، نه تنها گزارش نشده، بلكه در متون روايى آمده است كه امام رضا عليه السلام مكرّر پيشگويى كرده بودند كه: «هارون، توان

1.الإرشاد: ج‏۲ ص‏۲۴۷.

2.بشارة المصطفى: ص‏۲۱۸، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۹، دلائل الإمامة: ص ۱۷۵.

3.الكافى: ج‏۸ ص‏۲۵۷.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44703
صفحه از 584
پرینت  ارسال به