327
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۱ . خداوند ، قبل از تولّد انسان‏ها ، به خوش‏بختى و بدبختى آنها علم دارد

خداوند متعال ، سرنوشت همه انسان‏ها را قبل از تولّد آنها مى‏داند ؛ امّا روشن است كه علم ازلى خداوند ، علّت صدور افعال انسان نيست . به سخن ديگر ، خداوند متعال مى‏داند كه هر انسانى با اراده و انتخاب خود ، چه راهى را در زندگى انتخاب مى‏كند . با اين فرض ، انسان در انتخاب راه خوب يا بد ، مجبور نيست . اين تفسير از حديث ، عيناً از امام كاظم عليه السلام روايت شده است :
الشَّقيُّ مَن عَلِمَ اللَّهُ وَهُوَ في بَطنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعمَلُ أَعمالَ الأَشقياءِ ، وَالسَّعيدُ مَن عَلِمَ اللَّهُ وَهُوَ في بَطنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعمَلُ أَعمالَ السُّعداء .۱
بدبخت ، كسى است كه خداوند از همان زمانى كه او در رحم مادرش است ، مى‏داند كه او كارهاى بدبختان را خواهد كرد ؛ و خوش‏بخت ، كسى است كه خداوند از همان زمانى كه او در رحم مادرش است ، مى‏داند كه او كارهاى خوش‏بختان را خواهد كرد .
به بيان روشن‏تر ، اگر معناى حديث مورد بحث ، اين بود كه خداوند متعال عدّه‏اى از مردم را فطرتاً خوش‏بخت و مؤمن و عدّه‏اى ديگر را فطرتاً بدبخت و كافر آفريده است ، انسان‏ها در پيمودن راه سعادت و شقاوت ، مجبور بودند ، حالْ آن كه چنين نيست و آفريدگار جهان ، هيچ كس را بدبخت و كافر نيافريده و همه را فطرتاً موحّد آفريده است ، چنان كه در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است :
إنَّ اللَّهَ خَلَقَ خَلقَهُ جَميعاً مُسلِمينَ ، أَمَرَهُم وَنَهاهُم ، وَالكُفرُ اسمٌ يَلحَقُ الفِعلَ حينَ

1.التوحيد : ص ۳۵۶ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۵۷ ح ۱۰ .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
326

تبيينِ معناى خوش‏بختى و بدبختى آدمى ، پيش از تولّد

از ظاهر حديث اخير و احاديث مشابه‏۱ چنين برداشت مى‏شود كه خوش‏بختى و بدبختى ، مادرزادى‏اند و سعادت و شقاوت انسان‏ها ، پيش از آن كه متولّد شوند ، مشخّص است . به سخن ديگر ، هر كسى در شكم مادرْ سعادتمند باشد ، زندگى او پس از تولّد نيز توأم با خوش‏بختى است و اگر در شكم مادرْ بدبخت رقم خورده باشد، پس از تولّد نيز بدبخت خواهد بود.
بنا بر اين برداشت ، اين سؤال ، مطرح مى‏شود كه : آيا اين حديث ، بر مجبور بودن انسان‏ها در پيمودن راه سعادت و شقاوت ، دلالت ندارد؟
پيش از پاسخگويى به اين سؤال ، توجّه به اين نكته ضرورى است كه اعتقاد به جبر به معناى انكار علم حضورى انسان به اختيار و آزادى خويش و نيز به معناى انتساب ظلم و فعل قبيح به خداوند متعال است و در صورت جبرى بودن افعال انسان ، دين و شريعت و ارزش‏هاى اخلاقى بى‏معنا خواهند بود . بر اساس اين نكته مسلّم و ترديدناپذير، قضا و قدر الهى و از جمله تقدير خوش‏بختى و بدبختى انسان ، حتماً بايد به گونه‏اى تفسير شود كه به مجبور بودن انسان در انتخاب راه زندگى نينجامد .
با عنايت به اين نكته، مى‏توان گفت كه اين حديث ، به يكى از معانى زير ، اشاره دارد :

1.ر . ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى : ج ۹ ص ۶۵ - ۷۵ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44561
صفحه از 584
پرینت  ارسال به