321
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

هفت . اهمّيت ايمان به قضا و قدر

ايمان به تقدير الهى ، از آن جا كه ملازم با انكار نقش غير خداى يگانه در تدبير جهان هستى است ، يكى از پايه‏هاى اصلى توحيد شمرده شده است . در حديثى از پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمده است :
الإِيمانُ بِالقَدَرِ نِظامُ التَّوحيد .۱
قوام توحيد ، ايمان به قدر است .
در احاديث فراوانى ، تأكيد شده است كه انسان ، تا وقتى به تقدير الهى ايمان نداشته باشد، از بركات‏ايمان حقيقى، بى‏بهره خواهد بود. همچنين‏كسى كه مدّعى اسلام باشد و قَدَر را انكار كند ، «كافر» ، «مجوسى» و «ملعون» ناميده شده است .۲
البتّه به اين نكته مهم بايد توجّه داشت كه ايمان به تقدير ، با تدبير و برنامه‏ريزى و تلاش براى زندگىِ برتر، نه تنها منافات ندارد ، بلكه تدبير و تلاش، نوعى تقديرند ، چنان كه قرآن تصريح مى‏كند :
«وَ أَنْ لَّيْسَ لِلْإِنسَنِ إِلَّا مَا سَعَى‏.۳
براى انسان ، جز حاصل تلاش او نيست» .
آيه بدين معناست كه در نظام آفرينش، بر اساس تقدير الهى، انسان، تنها از تدبير و تلاش خود ، سود مى‏برد . بر همين پايه نيز بهره بردن از دارو و دعا و ساير اسباب ، براى انسان مفيد است، چنان كه در حديث پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمده است :

1.الفردوس : ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۳۸۵ به نقل از ابو هريره ، سير أعلام النبلاء : ج ۵ ص ۳۴۳ من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام .

2.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۳۵ ح ۹۲ ، المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۳۶۸ ح ۴۴۵۵ .

3.نجم : آيه ۳۹ .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
320

درباره افعال انسان و آن بدين معناست كه خداوند ، قدرت و توانايى انتخاب و انجام دادن كارها را به اندازه‏اى محدود و معيّن به انسان عطا كرده و به اجراى اين اندازه‏هاست .
گفتنى است كه قدرت محدودى كه به انسانْ واگذار شده ، مانع مالكيّت و سلطه خداوند بر افعال انسان نيست . قضا و قدر تكوينى ، نه موجب جبرند و نه موجب تفويض .

۳ . قضا و قدر محتوم و موقوف‏

قضا و قدر محتوم، غير قابل تغيير است ؛ امّا قضا و قدر موقوف ، بستگى به شرايطى دارد و در صورت تحقّق آنها، محقّق مى‏گردد و در غير آن صورت ، تحقّق نخواهد يافت .

شش . معناى ايمان به قضا و قدر

با توجّه به مباحثى كه گذشت ، معناى ايمان به قضا و قدر ، روشن مى‏گردد . به طور خلاصه ، ايمان به قضا و قدر ، عبارت است از : اعتراف به اين كه همه پديده‏هاى جهان (اعم از آنچه با انسان ، مرتبط است و آنچه با او مرتبط نيست) وابسته به قضا و قدر الهى‏اند و مقدّرات انسان ، نه موجب جبرند و نه تفويض .
بنا بر اين، آنچه در شمارى از احاديث آمده كه : هيچ گاه بنده‏اى ايمان‏ندارد، مگر اين كه به خوب و بدِ قَدَر ، ايمان داشته باشد و بداند كه آنچه به او مى‏رسد و آنچه به او نمى‏رسد، از مقدّرات خداوند است، در واقع ، بيانِ يكى از مصاديق بارز ايمان به قضا و قدر است ؛ زيرا كسى كه به تقدير خداوندْ باور دارد ، به روشنى مى‏داند كه آنچه در زندگى او پيش مى‏آيد و آنچه پيش نمى‏آيد، خوب باشد يا بد ، زشت باشد يا زيبا، بر اساس تقدير الهى است .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44355
صفحه از 584
پرینت  ارسال به