253
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۲۰۶. امام رضا عليه السلام - به نقل از پدرانش از امام حسين عليهم السلام - : فردى يهودى از على بن ابى طالب عليه السلام پرسيد: به من از آنچه خدا ندارد و از آنچه نزد خدا نيست و از آنچه خدا نمى‏داند، خبر ده.
فرمود: «امّا "آنچه را خداى عزّ و جلّ نمى‏داند"، گفته شما يهوديان است كه عُزَير، پسر خداست و خدا پسرى براى خود نمى‏شناسد؛ و امّا اين كه گفتى: "خدا چه ندارد؟" خدا، شريك ندارد؛ و گفته‏ات: "چه چيز نزد خدا نيست؟"، نزد خداوند، ستم بر بندگان نيست».
يهودى گفت: گواهى مى‏دهم كه خدايى جز اللَّه نيست و محمّد، فرستاده خداست.

۲۰۷. التوحيد- به نقل از عبد اللَّه بن قيس - : از امام رضا عليه السلام شنيدم كه فرمود: «بلكه دو دست او گشوده است».
پس به امام عليه السلام گفتم: آيا خدا، دستانى اين چنين دارد؟ - و با دستم به دستِ امام عليه السلام اشاره كردم - .
امام عليه السلام فرمود: «خير. اگر چنين بود، مخلوق بود».

۲۰۸. امام رضا عليه السلام - هنگامى كه در باره اين سخن خداوند عزّ و جلّ پرسيده شد : «خدا را فراموش كردند و خدا هم آنان را فراموش كرد» - : خداوند متعال، فراموش و اشتباه نمى‏كند؛ بلكه مخلوقِ حادث است كه دچار اشتباه مى‏شود. آيا سخن خداوند عزّ و جلّ را نشنيده‏اى كه مى‏فرمايد: «و پروردگار تو فراموش‏كار نيست»؛ امّا خداوند، كسى را كه او و روز ديدار او را فراموش كند، چنين سزا مى‏دهد كه خودشان را از يادشان مى‏برد، چنان كه خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «و مانند آن كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا هم خودشان را از يادشان بُرد. اينان، همان نافرمانان‏اند»، و فرموده است: «پس امروز، ما ايشان را از ياد مى‏بريم، چنان كه ايشان، ديدار اين روزشان را از ياد بردند»؛ يعنى همچنان كه آنان، آماده شدن براى ديدار با چنين روزى را رها كردند، ما نيز [ايشان را ]امروز، رها مى‏كنيم.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
252

۲۰۶. الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام الحسين عليهم السلام : إنَّ يَهوديّاً سَألَ عَليَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَقالَ : أخبِرني عَمّا لَيسَ للَّهِ‏ِ ، وعَمّا لَيسَ عِندَ اللَّهِ ، وعَمّا لا يَعلَمُهُ اللَّهُ؟
فَقالَ عليه السلام : أمّا «ما لا يَعلَمُهُ اللَّهُ عزّ و جلّ » : فَذلِكَ قَولُكُم يا مَعشَرَ اليَهودِ : إنَّ عُزَيراً ابنُ اللَّهِ ، واللَّهُ لا يَعلَمُ لَهُ وَلَداً .
وأمّا قَولُكَ : «ما لَيسَ للَّهِ‏ِ» : فَلَيسَ للَّهِ‏ِ شَريكٌ .
وقَولُكَ : «ما لَيسَ عِندَ اللَّهِ» : فَلَيسَ عِندَ اللَّهِ ظُلمٌ لِلعِبادِ .
فَقالَ اليَهوديُّ : أنا أشهَدُ أن لا إلهَ إلّا اللَّهُ ، وأنَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّهِ .۱

۲۰۷. التوحيد عن عبد اللَّه بن قيس عن الإمام الرضا عليه السلام ، قالَ : سَمِعتُهُ يَقولُ : «بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ»۲ ، فَقُلتُ لَهُ : لَهُ يَدانِ هكَذا - وأشَرتُ بِيَدي إِلى يَدِهِ - ؟ فَقالَ : لا ؛ لَو كانَ هكَذا لَكانَ مَخلوقاً .۳

۲۰۸. الإمام الرضا عليه السلام - لَمّا سُئِلَ عَن قَولِ اللَّه عزّ و جلّ : «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»۴ - : إنَّ اللَهَ تَبارَكَ وتَعالى لا يَنسى ولا يَسهو ، وإنَّما يَنسى ويَسهُو المَخلوقُ المُحدَث ؛ ألا تَسمَعُهُ عزّ و جلّ يَقولُ : «وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا»؟!۵وإنَّما يُجازي مَن نَسيَهُ ونَسيَ لِقاءَ يَومِهِ بِأن يُنسِيَهُم أنفُسَهُم ؛ كَما قالَ عزّ و جلّ : «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» ۶ ، وقَولُهُ عزّ و جلّ : «فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا»۷ ؛ أي نَترُكُهُم كَما تَرَكُوا الاِستِعدادَ لِلِقاءِ يَومِهِم هذا . ۸

1.التوحيد : ص‏۳۷۷ ح‏۲۳ عن عليّ بن مهرويه القزويني ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۴۱ ح‏۴۰ عن داود بن سليمان الغازي ، بحار الأنوار : ج‏۱۰ ص‏۱۱ ح‏۵ .

2.المائدة : ۶۴ .

3.التوحيد : ص‏۱۶۸ ح‏۲ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۴ ح‏۶ .

4.التوبة : ۶۷ .

5.مريم : ۶۴ .

6.الحشر : ۱۹ .

7.الأعراف : ۵۱ .

8.التوحيد : ص‏۱۶۰ ح‏۱ ، معاني الأخبار : ص‏۱۴ ح‏۵ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۲۵ ح‏۱۸ كلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، الاحتجاج : ج‏۲ ص‏۳۹۱ ح‏۳۰۰ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۶۴ ح‏۴ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44636
صفحه از 584
پرینت  ارسال به