223
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۱۷۴. امام رضا عليه السلام - در بيان علّت لزوم اقرار به اين كه خدا مانندى ندارد - : به دلايلى چند ... از جمله اين كه اگر بر مردمان لازم نبود كه بدانند خداوند ، مانندى ندارد، هر آينه برايشان روا بود كه صفاتى چون ناتوانى و نادانى و دگرگون پذيرى و زوال و نيستى و دروغ و تجاوز، كه به آفريدگان نسبت داده مى‏شود، در حقّ او نيز به كار برده شود و كسى كه اين صفات در وجودش روا باشد، در معرض فناست و به عدالتش اعتمادى نشايد و گفتار او و امر و نهى و وعده و وعيد و پاداش‏دهى و كيفر رسانى‏اش تحقّق نمى‏پذيرد و اين امر ، موجب تباهى خلق و بطلان ربوبيّت است.

۱۷۵. مهج الدعوات‏- در ذكر حِرز امام رضا عليه السلام - : به نام خداى مهر گستر و مهربان . اى آن كه مانند و همتايى ندارى! تويى خدا . خدايى جز تو و آفريدگارى غير از تو نيست . آفريده‏ها را از بين مى‏برى و تو خود ، باقى مى‏مانى . در برابر آن كه نافرمانى‏ات كند ، بردبارى مى‏كنى، و خشنودى تو در آمرزيدن است.

۱۷۶. امام رضا عليه السلام - در ستايش خداى متعال - : خدايا! توانايى‏ات آشكار است ؛ ليكن هيئتى از تو آشكار نيست. از اين رو ، تو را نشناختند و براى تو اندازه مشخّص كردند، در حالى كه مشخّص كردن اندازه براى تو ، برخلاف توصيفى است كه از تو مى‏كنند [و مى‏گويند تو آفريدگار و پروردگار بى همتايى‏] . معبودا! من از كسانى كه با همانند سازى در پىِ شناخت توانَد، بيزارم. چيزى همانند تو نيست و آنان [با روش همانندسازى ]هيچ گاه به تو نمى‏رسند . اگر مى‏خواستند تو را بشناسند، نعمت‏هاى آشكار تو براى آنها مى‏توانست دليل و راه‏نماى آنها به سوى تو باشد و در [مطالعه ]آفريدگانت، ميدان وسيعى بود كه مى‏توانستند به تو برسند؛ امّا آنان [اين كار را نكردند و] تو را با آفريده‏ات يكسان دانستند و در نتيجه، تو را نشناختند و برخى نشانه‏هايت را پروردگار دانستند و با آن، تو را وصف كردند. تو، اى پروردگار من! از آنچه تشبيه كنندگان با آن وصفت مى‏كنند، والاترى.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
222

۱۷۴. الإمام الرضا عليه السلام - في عِلَّةِ لُزومِ الإقرارِ بِأنَّ اللّهَ لَيسَ كَمِثلِهِ شَي‏ءٌ - : لِعِلَلٍ : . . . ومِنها : أنَّهُ لَو لَم يَجِب عَلَيهِم أن يَعرِفوا أنَّهُ لَيسَ كَمِثلِهِ شَي‏ءٌ ، لَجازَ عِندَهُم أن يَجريَ عَلَيهِ ما يَجري عَلَى المَخلوقينَ ؛ مِنَ العَجزِ و الجَهلِ و التَّغَيُّرِ و الزَّوالِ و الفَناءِ و الكِذبِ و الاعتِداءِ ، و مَن جازَت عَلَيهِ هذِهِ الأشياءُ لَم يُؤمَن فَناؤهُ ، و لَم يُوثَق بِعَدلِهِ ، و لَم يُحَقَّق قَولُهُ و أمرُهُ و نَهيُهُ ؛ و وَعدُهُ و وَعيدُهُ ؛ و ثَوابُهُ و عِقابُهُ ، و في ذلكَ فَسادُ الخَلقِ ، و إبطالُ الرُّبوبِيَّةِ .۱

۱۷۵. مهج الدعوات‏- في ذِكرِ حِرزِ الإِمامِ الرِّضا عليه السلام - : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم . يا مَن لا شَبيهَ لَهُ ولا مِثالَ لَهُ ، أنتَ اللَّهُ لا إلهَ إلّا أنتَ ولا خالِقَ إلّا أنتَ ، تُفِني المَخلوقينَ وتَبقى‏ أنتَ ، حَلمتَ عَمَّن عَصاكَ ، وفِي المَغفِرَةِ رِضاكَ .۲

۱۷۶. الإمام الرضا عليه السلام - في تَمجيدِ اللَّهِ جَلَّ وعَلا - : إِلهي! بَدَت قُدرَتُكَ ولَم تَبدُ هَيئَةٌ ، فَجَهِلوكَ وقَدَّروكَ ، والتَّقديرُ عَلى غَيرِ ما بِهِ وَصَفوكَ ، وإِنّي بَري‏ءٌ يا إِلهي مِنَ الَّذينَ بِالتَّشبيهِ طَلَبوكَ ؛ لَيسَ كَمِثلِكَ شَي‏ءٌ . إِلهي! ولَن يُدرِكوكَ ، وظاهِرٌ ما بِهِم مِن نِعمَتِكَ دَليلُهُم عَلَيكَ لَو عَرَفوكَ ، وفي خَلقِكَ يا إِلهي مَندوحَةٌ أن يَتَناولوكَ ، بَل سَوَّوكَ بِخَلقِكَ ؛ فَمِن ثَمَّ لَم يَعرِفوكَ ، وَاتَّخَذوا بَعضَ آياتِك رَبّاً فَبِذلِكَ وَصَفوكَ ، تَعالَيتَ رَبّي عَمّا بِهِ المُشَبِّهونَ نَعَتوكَ!۳

1.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۲ ص‏۱۰۳ ح‏۱ عن الفضل بن شاذان ، علل الشرائع : ص‏۲۵۶ ح‏۹ ، بحار الأنوار : ج‏۶ ص‏۶۳ ح‏۱ .

2.مُهج الدعوات : ص‏۵۲ ، كمال الدين : ج‏۱ ص‏۲۶۷ ح‏۱۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۶۲ ح‏۲۹ ، قصص الأنبياء للراوندي : ص‏۳۶۳ ح‏۴۳۷ والثلاثة الأخيرة عن عليّ بن عاصم عن الإمام الجواد عن آبائه عليهم السلام عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله ، المصباح للكفعمي : ص‏۴۰۶ عن الإمام الجواد عليه السلام ، بحار الأنوار : ج‏۹۱ ص‏۳۴۵ ذيل ح‏۲ .

3.التوحيد : ص‏۱۲۵ ح‏۲ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۱۷ ح‏۵ وفيه «واهية» بدل «هيئة» ، بحار الأنوار : ج‏۹۴ ص‏۱۸۱ ح‏۹ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44707
صفحه از 584
پرینت  ارسال به