127
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۴۷. تحف العقول: روايت شده است كه مأمون، فضل بن سهل (ذو الرياستين) را نزد امام رضا عليه السلام فرستاد و به امام عليه السلام گفت: دوست دارم حلال و حرام و فريضه‏ها و سنن را برايم خلاصه بيان كنى؛ چرا كه شما حجّت خدا بر مردم و كان دانش هستى.
امام رضا عليه السلام دوات و كاغذى خواست و به فضل فرمود: «بنويس:
به نام خداى بخشاينده مهربان. ما را همين بس كه گواهى دهيم مبعودى جز خداى يكتا نيست و اوست يكتا و بى نياز. نه همسرى دارد و نه فرزندى. قائم به ذات است و شنوا و بينا، نيرومند و برپا و پاينده و نور است. دانايى است كه نادان نمى‏شود. توانايى است كه ناتوان نمى‏گردد. توانگرى است كه نياز نمى‏يابد. دادگرى است كه ستم نمى‏كند. همه چيز را او آفريده است. همچون او و شبيه او چيزى نيست. نه ضدّى دارد و نه مانند و نه همسنگى.
و [گواهى دهيم به‏] اين كه محمّد، بنده و فرستاده و امين و برگزيده او از ميان بندگان اوست و سَرور رسولان و خاتم پيامبران است. او برترينِ جهانيان است كه پيامبرى پس از او نخواهد آمد. آيين او ، تحوّل و دگرگونى نمى‏پذيرد و هر آنچه محمّد صلى اللّه عليه و آله به ارمغان آورده، حقّ آشكار است. ما هر آنچه را محمّد صلى اللّه عليه و آله آورده، و [نيز ]رسولان الهى و پيامبران پيشين و حجّت‏هاى خدا را تصديق مى‏كنيم و كتاب راستگوى او را كه «نه از پيشِ روى و نه از پسِ آن، باطل بِدان راه نمى‏يابد ، از جانب خداوندى حكيم و ستودنى نازل شده است» تصديق مى‏كنيم.
و اين كه قرآن، پاسدار همه كتاب‏هاى آسمانى ديگر است و از آغاز تا انجام آن، حقّ خالص است. به محكم و متشابه ، و خاصّ و عام ، و وعده و وعيد ، و ناسخ و منسوخ ، و اخبار آن ايمان داريم و كسى از آفريده‏ها نمى‏تواند مانند آن را بياورد.
و اين كه راه‏نما و حجّت پس از او براى مؤمنان و عهده‏دار امور مسلمانان و قرآنِ گويا و دانا به احكام آن، برادر و جانشين و وصىّ او، و همان كسى كه براى پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، همچون هارون نسبت به موسى بود، على بن ابى طالب است؛ امير مؤمنان و امام پرهيزگاران و جلودار سپيدرويانِ دست و پا سفيد و راهبر مؤمنان و برترينِ جانشينان پس از هر پيامبرى، و پس از او حسن و حسين عليهما السلام يكى پس از ديگرى تا امروز، كه همه از خاندان پيامبر صلى اللّه عليه و آله اند و به كتاب و سنّت ، از همه آگاه‏تر و در داورى ، از همه دادگرتر و در هر عصر و زمانى از همگان به امامت، شايسته‏ترند. آنها استوارترين دستاويز و امامان هدايت و حجّت اهل دنيايند تا آن گاه كه خداوند، زمين و هر آنچه را بر آن است، به ارث بَرَد كه او بهترين ارث بَرَنده است.
و اين كه هر كس با ايشان (اهل بيت عليهم السلام ) به مخالفت برخيزد، گم‏راهِ گم‏راه كننده است و حقّ و هدايت را كنار نهاده است. تنها ايشان بيان كننده قرآن و گويندگان بيانِ نبوى هستند. هر كس بميرد و آنها را مشخّصاً با نامشان و نام پدرانشان نشناسد و از آنها پيروى نكند، به مرگى جاهلى مُرده است».


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
126

۴۷. تحف العقول : رُوِيَ أنَّ المَأمونَ بَعَثَ الفَضلَ بنَ سَهلٍ ذَا الرِّياسَتَينِ إلَى الرِّضا عليه السلام ، فَقالَ لَهُ : إنّي اُحِبُّ أن تَجمَعَ لي مِنَ الحَلالِ وَالحَرامِ وَالفَرائِضِ وَالسُّنَنِ ؛ فَإِنَّكَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلى خَلقِهِ ومَعدِنُ العِلمِ .
فَدَعا الرِّضا عليه السلام بِدَواةٍ وقِرطاسٍ ، وقالَ عليه السلام لِلفَضلِ : اُكتُب :
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ . حَسبُنا شَهادَةُ أن لا إلهَ إلّا اللَّهُ ، أحَداً صَمَداً ، لَم يَتَّخِذ صاحِبَةً ولا وَلَداً ، قَيّوماً ، سَميعاً بَصيراً قَويّاً ، قائِماً باقياً ، نوراً ، عالِماً لا يَجهَلُ ، قادِراً لا يَعجَزُ ، غَنيّاً لا يَحتاجُ ، عَدلاً لا يَجورُ ، خَلَقَ كُلَّ شَي‏ءٍ ، لَيسَ كَمِثلِهِ شَي‏ءٌ ، لا شِبهَ لَهُ ولا ضِدَّ ولا نِدَّ ولا كُفوَ .
وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، وأمينُهُ وصَفوَتُهُ مِن خَلقِهِ ، سَيِّدُ المُرسَلينَ ، وخاتَمُ النَّبيّينَ ، وأفضَلُ العالَمينَ ، لا نَبيَّ بَعدَهُ ، ولا تَبديلَ لِمِلَّتِهِ ولا تَغييرَ . وأنَّ جَميعَ ما جاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صلى اللّه عليه و آله أنَّهُ هُوَ الحَقُّ المُبينُ ، نُصَدِّقُ بِهِ وبِجَميعِ مَن مَضى قَبلَهُ مِن رُسُلِ اللَّهِ وأنبيائِهِ وحُجَجِهِ . ونُصَدِّقُ بِكِتابِهِ الصّادِقِ «لَّا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»۱ ، وأنَّهُ كِتابُهُ المُهَيمِنُ عَلَى الكُتُبِ كُلِّها ، وأنَّهُ حَقٌّ ن فاتِحَتِهِ إلى خاتِمَتِهِ ، نُؤمِنُ بِمُحكَمِهِ ومُتَشابِهِهِ ، وخاصِّهِ وعامِّهِ ، ووَعدِهِ ووَعيدِهِ ، وناسِخِهِ ومَنسوخِهِ وأخبارِهِ ، لا يَقدِرُ واحِدٌ مِنَ الَمخلوقينَ أن يَأتيَ بِمِثلِهِ .
وأنَّ الدَّليلَ وَالحُجَّةَ مِن بَعدِهِ عَلَى المُؤمِنينَ ، وَالقائِمَ بِاُمورِ المُسلِمينَ ، وَالنّاطِقَ عَنِ القُرآنِ ، وَالعالِمَ بِأَحكامِهِ : أخوهُ وخَليفَتُهُ ووَصِيُّهُ ، وَالَّذي كانَ مِنهُ بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسي ؛ عَليُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، أميرُ المُؤمِنينَ ، وإمامُ المُتَّقينَ ، وقائِدُ الغُرِّ الُمحَجَّلينَ ، يَعسوبُ المُؤمِنينَ ، وأفضَلُ الوَصِيّينَ بَعدَ النَّبِيّينَ .
وبَعدَهُ الحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهما السلام ، واحِداً بَعدَ واحِدٍ إلى يَومِنا هَذا ؛ عِترَةُ الرَّسولِ ، وأعلَمُهُم بِالكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وأعدَلُهُم بِالقَضِيَّةِ ، وأولاهُم بِالإِمامَةِ في كُلِّ عَصرٍ وزَمانٍ ، وأنَّهُمُ العُروَةُ الوُثقى‏ ، وأئِمَّةُ الهُدى‏ ، وَالحُجَّةُ عَلى أهلِ الدُّنيا ، حَتّى يَرِثَ اللَّهُ الأَرضَ ومَن عَلَيها وهُوَ خَيرُ الوارِثينَ . وأنَّ كُلَّ مَن خالَفَهُم ضالٌّ مُضِلٌّ ، تارِكٌ لِلحَقِّ وَالهُدى‏ . وأنَّهُمُ المُعَبِّرونَ عَنِ القُرآنِ ، النّاطِقونَ عَنِ الرَّسولِ بِالبَيانِ ، مَن ماتَ لا يَعرِفُهُم ولا يَتَوَلّاهُم بِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ماتَ ميتَةً جاهِليَّةً .۲

1.فصّلت : ۴۲ .

2.تحف العقول : ص ۴۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۳۶۰ ح ۲ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44969
صفحه از 584
پرینت  ارسال به