حكمت ، در قرآن و حديث
واژه «حكمت» ، بيست بار در قرآن كريم آمده است و خداوند متعال ، در اين كتاب آسمانى ، ۹۱ بار ، خود را با صفت «حكيم» ، ستوده است .۱
تأمّل در موارد كاربرد اين واژه در متون اسلامى ، نشان مىدهد كه حكمت ، از نگاه قرآن و حديث ، عبارت است از : مقدّماتِ محكم و استوار علمى ، عملى و روحى براى نيل به مقصد والاى انسانيت . آنچه احاديث اسلامى در تفسير «حكمت» آوردهاند ، در واقع ، مصداقى از مصاديق اين تعريف كلّى است .
اقسام حكمت
بر اساس كاربردهاى واژه حكمت در قرآن و احاديث اسلامى، حكمت از نگاه قرآن و حديث ، به سه نوع تقسيم مىشود : حكمت علمى ، حكمت عملى و حكمت حقيقى .
حكمتِ علمى ، عملى و حقيقى ، هر يك به منزله پلّههاى نردبان استوارى هستند كه انسان با بهرهگيرى از آنها به قلّه كمال انسانيت ، صعود مىكند . جالب توجّه است كه بدانيم پلّه اوّل اين نردبان ، يعنى حكمت علمى را فرستادگان خداوند متعال ، بنا نهادهاند . پلّه دوم يعنى حكمت عملى را انسان ، خود بايد بسازد و پس از آماده شدنِ پلّه دوم ، آخرين پلّه جهش به مقام انسان كامل ، يعنى حكمت حقيقى را خداوند متعال ، خود ، آماده مىنمايد .
اينك ، توضيحى كوتاه در باره اين سه نوع حكمت :
۱ . حكمت علمى
مقصود از حكمت علمى ، هر گونه دانستنى يا معرفتى است كه براى صعود به مقام