الهى را كوچك جلوه دادند .۱
عرضه حديث ، سبب شد تا بسيارى از انديشههاى نادرست در باره توحيد ،۲ مانند جبر و تشبيه۳ و...، عصمت و داستانهاى مربوط به پيامبران و نظاير آنها ، به وسيله امام عليه السلام پالايش و از احاديث شيعه ، زدوده شود.۴
در روايتى امام عليه السلام منشأ برخى روايات ساختگى در موضوعاتى همچون داستانهاى انبيا و يا فضائل اهل بيت عليهم السلام را بسيار شيوهمند ، بيان مىكند. به بيان ديگر ، شيوههاى نقد حديث در اين گونه روايات رضوى ، قابل بازكاوى است. در گزارشى ابراهيم بن ابى محمود ، از امام عليه السلام در باره بعضى از روايات اهل سنّت پرسش مىكند و به امام رضا عليه السلام مىگويد : اى پسر پيامبر خدا! نزد ما از روايات مخالفان شما در باره فضائل امير مؤمنان و شما خاندان ، رواياتى هست كه امثال آن را در بين روايات شما نمىبينم . آيا به آنها معتقد شويم؟
امام عليه السلام پس از يادكرد روايتى نبوى در باره اهمّيت صحيحْ نقل كردن سخنان ، با دستهبندى بسيار نيكويى ، اين مطلب را باز مىگويند كه:
اى پسر ابو محمود! مخالفان ما سه نوع خبر در فضائل ما جعل كردهاند: غلوّ، كوتاهى در حقّ ما، و تصريح به بدىهاى دشمنان ما و دشنام به آنان. وقتى مردم، اخبار غلوّ آن دسته را مىشنوند، شيعيان ما را تكفير مىكنند و مىگويند: شيعه، قائل به ربوبيّت ائمّه خود است. و وقتى كوتاهى در حقّ ما را مىشنوند، به آن معتقد مىشوند و وقتى بدىهاى دشمنان ما و دشنام به آنان را مىشنوند، به ما
1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۱۴ .
2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۷۱ .
3.ر . ك : عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ باب ۱۱ (ما جاء عن الرضا عليه السلام من الأخبار فى التوحيد) .
4.در زمينه (عرضه حديث به امامان) ، مىتوانيد به مقالاتى كه با همين عنوان از جناب آقاى عبد الهادى مسعودى در فصلنامه علوم حديث (ش ۶ و ۹) منتشر شده، مراجعه كنيد.