233
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۸ . نفى ديده شدن‏

۱۸۶. تفسير العيّاشى‏- به نقل از ذو الرياستين - : به امام رضا عليه السلام گفتم: فدايت گردم! مرا از ديده شدن [خدا ]كه مردمان در آن اختلاف كرده‏اند، آگاه كن. برخى از آنان گفته‏اند: خدا ، ديده نمى‏شود.
فرمود: «اى ابو العبّاس! هر كه خدا را به خلافِ آنچه خود را بِدان وصف نموده، توصيف نمايد، بى گمان، دروغ بزرگى بر خدا بسته است. خدا مى‏فرمايد : «ديده‏ها او را در نمى‏يابند و او ديده‏ها را در مى‏يابد و اوست باريك‏بينِ آگاه». اين ديده‏ها، ديدگان سر نيستند؛ بلكه ديدگانِ دل‏اند. [خداوند] به تصوّر نمى‏آيد و چگونگىِ او درك نمى‏شود».

۱۸۷. امام رضا عليه السلام - در باره توحيد خداوند عزّ و جلّ - : به ناديده بودن، شناخته شده و به صورت نداشتن، توصيف گشته و به جسم نبودن، وصف گرديده است. خدايى جز خداى بزرگِ والا نيست.

۱۸۸. امام رضا عليه السلام - در باره آيه «ديدگان ، او را در نمى‏يابند ؛ ولى او ديدگان را در مى‏يابد» - : اوهام دل‏ها او را در نمى‏يابند. پس چگونه نگاه چشم‏ها او را در يابند؟!


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
232

۸ . نَفيُ الرُّؤيَةِ

۱۸۶. تفسير العيّاشي عن ذي الرياستين : قُلتُ لِأبي الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام : جُعِلتُ فِداكَ ، أخبِرني عَمّا اختَلَفَ فيهِ النّاسُ مِنَ الرُّؤيَةِ فَقالَ بَعضُهُم : لا يُرى؟
فَقالَ : يا أبا العَبّاسِ ، مَن وَصَفَ اللَّهَ بِخِلافِ ما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ فَقَد أعظَمَ الفِريَةَ عَلَى اللَّهِ ؛ قالَ اللّهُ : «لَّا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ» ۱ ، هذه الأبصارُ لَيسَت هيَ الأعيُنَ ؛ إِنَّما هيَ الأبصارُ الَّتي فِي القَلبِ ، لا يَقَعُ عَلَيهِ الأَوهامُ ولا يُدرَكُ كَيفَ هُوَ . ۲

۱۸۷. الإمام الرضا عليه السلام - في تَوحيدِ اللَّهِ عزّ و جلّ - : عُرِفَ بِغَيرِ رُؤيَةٍ ، ووُصِفَ بِغَيرِ صورَةٍ ، ونُعِتَ بِغَيرِ جسمٍ ، لا إِلهَ إلّا اللَّهُ الكَبيرُ المُتَعالِ . ۳

۱۸۸. الإمام الرضا عليه السلام - في قَولِ اللَّهِ عزّ و جلّ : «لَّا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ»۴ - : لا تُدرِكُهُ أوهامُ القُلوبِ ، فَكَيفَ تُدرِكُهُ أبصارُ العُيونِ؟!۵

1.الأنعام : ۱۰۳ .

2.تفسير العيّاشي : ج‏۱ ص‏۳۷۳ ح‏۷۹ ، مجمع البيان : ج‏۴ ص‏۵۳۳ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۵۳ ح‏۳۱ .

3.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۰۵ ح‏۳ ، التوحيد : ص‏۹۸ ح‏۵ ، علل الشرائع : ص‏۱۰ ح‏۳ كلّها عن محمّد بن زيد ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۶۳ ح‏۱۱ .

4.الأنعام : ۱۰۳ .

5.الأمالي للصدوق : ص‏۴۹۴ ح‏۶۷۳ عن محمّد بن إسماعيل ، الكافي : ص ۹۹ ح ۱۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص‏۴۶۵ ح‏۳۱۹ كلّها عن أبي هاشم الجعفري عن الإمام الجواد عليه السلام نحوه، بحار الأنوار: ج‏۴ ص‏۳۹ ح‏۱۷.

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44904
صفحه از 584
پرینت  ارسال به