149
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۲ / ۲

حكمت وجوب شناخت خدا

۷۵. امام رضا عليه السلام : اگر كسى بگويد: «چرا مردم به اقرار نمودن به خدا و پيامبر او و حجّتش و آنچه از نزد خداوند آمده است، مأمور شده‏اند؟»، گفته مى‏شود: به دلايل فراوان، از جمله: كسى كه به خدا اقرار نكند، از نافرمانى او دورى نمى‏ورزد و از ارتكاب گناهانِ بزرگ ، باز نمى‏ايستد و در فساد و ستم كه دلخواه و خوشايند اوست، ملاحظه هيچ كس را نمى‏كند، و هر گاه مردم اين كارها را بكنند و هر شخصى، بدون ملاحظه هيچ كس، آنچه را مى‏خواهد و هوس مى‏كند، مرتكب شود، همه جامعه به تباهى كشيده مى‏شود و برخى به جان برخى ديگر مى‏افتند و نواميس و اموال را به يغما مى‏برند و [ريختن‏] خون‏ها و اسير گرفتن [زنان‏] را مباح مى‏شمارند و يكديگر را به ناحق و بى‏گناه مى‏كشند و اين، باعث خرابى دنيا و نابودى خلق مى‏شود و آبادانى و نسل بشر را از بين مى‏برد.
دليل ديگر، آن كه: خداوند عزّ و جلّ حكيم است، و حكيم نيست و حكيمش نخوانند، مگر كسى را كه از تباهى باز دارد و به صلاح ، فرا خوانَد و از ستم جلوگيرى و از زشت‏كارى‏ها نهى كند ، و باز داشتن از تباهى و امر كردن به صلاح و نهى از زشت‏كارى‏ها تحقّق نمى‏پذيرد، مگر پس از اقرار به خدا و شناخت امر و نهى كننده. پس اگر مردم، بدون اقرار به خدا و شناخت ، رها مى‏شدند، ديگر امر به صلاح و نهى از تباهى، معنا نداشت؛ زيرا امر كننده و نهى كننده‏اى در كار نبود.
دليل ديگر، آن كه مى‏بينيم مردم، گاه دور و پنهان از چشم ديگران ، كارهاى فاسد انجام مى‏دهند. پس اگر اقرار به خداوند و ترس از او در نهان نباشد، هيچ كس، هر گاه با شهوت و هوس خويش تنها مى‏شد، در ترك معصيت و پرده‏درى و ارتكاب گناه كبيره، ملاحظه هيچ كس را نمى‏كرد؛ چون اين كار او، از نگاه خلق ، پوشيده بود و كسى ناظر آن نبود، و اين، جامعه را به تباهى مى‏كشانْد. بنا بر اين، استوارى و درستى جامعه ممكن نبود، مگر با اقرار آنان به وجود دانايى آگاه كه پنهانى‏ترين رازها را مى‏داند؛ [همو كه‏] امر كننده به درستى و نهى كننده از تباهى است و هيچ امر پنهانى، بر او پوشيده نيست، و اين خود، عامل باز دارنده‏اى براى ارتكاب آنان از هر گونه فساد است.


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
148

۲ / ۲

حِكمَةُ وُجوبِ مَعرِفَةِ اللَّهِ‏

۷۵. الإمام الرضا عليه السلام : إِن قالَ قائِلٌ : لِمَ اُمِرَ الخَلقُ بِالإِقرارِ بِاللَّهِ وبِرَسولِهِ وحُجَّتِهِ وبِما جاءَ مِن عِندِ اللَّهِ؟ قيلَ : لِعِلَلٍ كَثيرَةٍ :
مِنها : أنَّ مَن لَم يُقِرَّ بِاللَّهِ لَم يَتَجَنَّب مَعاصيَهُ ، ولَم يَنتَهِ عَنِ ارتِكابِ الكَبائِرِ ، ولَم يُراقِب أحَداً فيما يَشتَهي ويَستَلِذُّ مِنَ الفَسادِ وَالظُّلمِ ، وإِذا فَعَلَ النّاسُ هذِهِ الأَشياءَ وَارتَكَبَ كُلُّ إنسانٍ ما يَشتَهي ويَهواهُ مِن غَيرِ مُراقَبَةٍ لِأَحَدٍ كانَ في ذلِكَ فَسادُ الخَلقِ أجمَعينَ ، ووُثوبُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ ، فَغَصَبُوا الفُروجَ وَالأَموالَ ، وأباحُوا الدِّماءَ وَالسَّبيَ ، وقَتَلَ بَعضُهُم بَعضاً مِن غَيرِ حَقٍّ ولا جُرمٍ ، فَيَكونُ في ذلِكَ خَرابُ الدُّنيا ، وهَلاكُ الخَلقِ ، وفَسادُ الحَرثِ والنَّسلِ .
ومِنها : أنَّ اللَّهَ عزّ و جلّ حَكيمٌ ، ولا يَكونُ الحَكيمُ ولا يوصَفُ بِالحِكمَةِ إلَّا الَّذي يَحظُرُ الفَسادَ ويَأمُرُ بِالصَّلاحِ ويَزجُرُ عَنِ الظُّلمِ ويَنهى عَنِ الفَواحِشِ ، ولا يَكونُ حَظرُ الفَسادِ وَالأَمرُ بِالصَّلاحِ وَالنَّهيُ عَنِ الفَواحِشِ إلّا بَعدَ الإِقرارِ بِاللَّهِ ومَعرِفَةِ الآمِرِ وَالنّاهي ؛ فَلَو تُرِكَ النّاسُ بِغَيرِ إِقرارٍ بِاللَّهِ ولا مَعرِفَةٍ لَم يَثبُت أمرٌ بِصَلاحٍ ، ولا نَهيٌ عَن فَسادٍ ؛ إِذ لا آمِرَ ولا ناهيَ .
ومِنها : أنّا قَد وَجَدنا الخَلقَ قَد يَفسُدونَ بِأُمورٍ باطِنَةٍ مَستورَةٍ عَنِ الخَلقِ ، فَلَولا الإِقرارُ بِاللَّهِ وخَشيَتُهُ بِالغَيبِ لَم يَكُن أحَدٌ إِذا خَلا بِشَهوَتِهِ وَإِرادَتِهِ يُراقِبُ أحَداً في تَركِ مَعصيَةٍ وَانتِهاكِ حُرمَةٍ وَارتِكابِ كَبيرٍ ، إذا كانَ فِعلُهُ ذلِكَ مَستوراً عَنِ الخَلقِ بِغَيرِ مُراقِبٍ لِأَحَدٍ ، فَكانَ يَكونُ في ذلِكَ هَلاكُ الخَلقِ أجمَعينَ ، فَلَم يَكُن قِوامُ الخَلقِ وصَلاحُهُم إِلّا بِالإِقرارِ مِنهُم بِعَليمٍ خَبيرٍ يَعلَمُ السِّرَّ وأخفي ، آمِرٍ بِالصَّلاحِ ، ناهٍ عَنِ الفَسادِ ، ولا يَخفى عَلَيهِ خافيَةٌ لِيَكونَ في ذلِكَ انزِجارٌ لَهُم يَخلونَ بِهِ مِن أنواعِ الفَسادِ .۱

1.علل الشرائع : ص ۲۵۲ ح ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۹۹ ح ۱ وكلاهما عن الفضل بن شاذان ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۰ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44926
صفحه از 584
پرینت  ارسال به