121
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۸ ص ۳۳ (فصل يكم : شناخت ايمان) .

۱ / ۲

فرق ميان اسلام و ايمان‏

۴۳. امام رضا عليه السلام - در رساله محض الإسلام - : اسلام ، غير از ايمان است. هر مؤمنى مسلمان است؛ امّا هر مسلمانى مؤمن نيست. سارق در حين سرقت، ايمان ندارد. زناكار در حين زنا كردن، ايمان ندارد. كسانى كه سزاوار كيفر حدّ هستند، مسلمان‏اند؛ امّا مؤمن نيستند، كافر هم نيستند. خداوند متعال ، مؤمن را به دوزخ نمى‏برد؛ چون به او وعده بهشت داده است. كافر را هم از آتش بيرون نمى‏آورد؛ چون او را به آتش و جاودانگى در آن، تهديد كرده است. شرك به خود را نمى‏بخشد و جز آن [هر گناهى‏] را كه بخواهد، مى‏بخشد. گنهكارانِ اهل توحيد، در آتش جاودان نمى‏شوند؛ بلكه [سرانجام‏] از آن بيرون آورده مى‏شوند و شفاعت در حقّ آنان، جايز است. مرز و بومِ فعلى، مرز و بوم تقيّه است و مرز و بوم اسلام ، نه سرزمين كفر است و نه سرزمين ايمان. امر به معروف و نهى از منكر، در صورتى كه ممكن باشد و بيم بر جان نرود، واجب است. ايمان، گزاردن امانت است و دورى كردن از همه گناهان بزرگ؛ شناختِ به دل است و اقرار با زبان و عمل كردن با اعضا[ى بدن‏].


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
120

راجع : موسوعة معارف الكتاب والسنّة : ج ۵ ص ۱۶۹ (الفصل الأوّل : التعّرّف على الإيمان) .

۱ / ۲

الفَرقُ بَينَ الإِسلامِ والإيمانِ‏

۴۳. الإمام الرضا عليه السلام - في رِسالَةِ مَحضِ الإِسلامِ - : إنَّ الإِسلامَ غَيرُ الإيمانِ ، وكُلُّ مُؤمِنٍ مُسلِمٌ ولَيسَ كُلُّ مُسلِمٍ مُؤمِناً ، ولا يَسرِقُ السّارِقُ حينَ يَسرِقُ وهُوَ مُؤمِنٌ ، ولا يَزني الزّاني حينَ يَزني وهُوَ مُؤمِنٌ ، وأصحابُ الحُدودِ مُسلِمونَ ؛ لا مُؤمِنونَ ولا كافِرونَ ، واللَّهُ تَعالى لا يُدخِلُ النّارَ مُؤمِناً وقَد وَعَدَهُ الجَنَّةَ ، ولا يُخرِجُ مِنَ النّارِ كافِراً وقَد أوعَدَهُ النّارَ وَالخُلودَ فيها ؛ ولا يَغفِرُ أن يُشرَكَ بِهِ ويَغفِرُ ما دونَ ذَلِكَ لِمَن يَشاءُ ، ومُذنِبو أهلِ التَّوحيدِ لا يُخَلَّدونَ‏۱ فِي النّارِ ويُخرَجونَ مِنها ، وَالشَّفاعَةُ جائِزَةٌ لَهُم .
وإنَّ الدّارَ اليَومَ دارُ تَقِيَّةٍ ، وهِيَ دارُ الإِسلامِ ؛ لا دارُ كُفرٍ ولا دارُ إيمانٍ ، وَالأَمرُ بِالمَعروفِ وَالنَّهيُ عَنِ المُنكَرِ واجِبانِ إذا أمكَنَ ولَم يَكُن خيفَةٌ عَلَى النَّفسِ .
وَالإيمانُ : هُوَ أداءُ الأَمانَةِ ، وَاجتِنابُ جَميعِ الكَبائِرِ ، وهُوَ مَعرِفَةٌ بِالقَلبِ ، وإقرارٌ بِاللِّسانِ ، وعَمَلٌ بِالأركانِ .۲

1.في بحار الأنوار : «يدخلون» بدل «لا يخلّدون» .

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۲۵ عن الفضل بن شاذان ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۳۵۷ ح ۱ وراجع الكافي : ج‏۲ ص‏۲۸۱ ح‏۱۶ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 44892
صفحه از 584
پرینت  ارسال به