نظرى عقيده مهدويت نزد شيعه بحث مىكند و در فصل پنجم به تخريج و نقد احاديث شيعه در زمينه مهدويت مىپردازد . فصل ششم را به تخريج و نقد حديث «لا مهدى إلّا عيسى بن مريم» اختصاص داده است .
وى احاديث مربوط به مهدى را نادرست و سست معرفى مىكند .
۸ . الامام المهدى حقيقة تاريخية ام فرضية فلسفية ، احمد الكاتب ، بيروت : الدار العربية للعلوم ، پنجم ، ۱۴۲۸ ق / ۲۰۰۷ م ، ۲۴۴ ص .
احمد الكاتب ، نويسندهاى عراقى (از خاندانى شيعى) است كه ديدگاههاى انتقادىِ تندى در مسئله امامت دارد . وى با نوشتن كتاب تطور الفكر السياسى الشيعى من الشورى إلى ولاية الفقيه در سال ۱۹۹۷ م به اين ميدان گام نهاد . اين كتاب ، سه جزء دارد : نظرية الإمامة الإلهية لأهل البيت ، الإمام المهدى حقيقة تاريخية أم فرضية فلسفية ، تطوّر الفكر السياسى الشيعى فى عصر الغيبة .
اين كتاب ، خلاصهاى است از كتاب تطور الفكر السياسى الشيعى ، بدين صورت كه نويسنده ، جزء اوّل و سوم را تلخيص كرده و جزء دوم را كامل در اين اثر آورده است .
احمد الكاتب در اين اثر ، نخست ادّله وجود امام مهدى را از ديدگاه شيعه در يك فصل آورده و سپس در فصل دوم ، به مناقشه و نقد آنها پرداخته و فصل سوم را به چگونگى پيدايش نظريه مهدويت در شيعه اختصاص داده است .
كتاب ، بجز ايرادهاى روشى و تناقضهايى كه در خود دارد ، به نظر مىرسد كه بيشتر تحت تأثير شرايط اجتماعى - سياسى شيعه در دوران معاصر شكل گرفته است .
بر اين كتاب، نقدهايى هم نوشته شده كه مشخصّه يكى از آنها چنين است :
الرد على شبهات احمد الكاتب حول إمامة أهل بيت و وجود المهدى المنتظر ، السيد سامى البدرى ، ۱۴۲۱ ق .