۱۳ / ۶
ساقى كلاتى خراسانى۱
آيات حقْ ظاهر شده ، اَعلام دينْ باهر شدهايّام غمْ آخر شده ، محنت به پايان آمده
افشا شده راز نهان ، انوار بگرفته جهانسرّ خدا فاش و عيان و عين اعيان آمده
سلطان عدنانىنسب ،۲ مولاى بطحايى حسب۳شاه عجم ، ماه عرب ، داراى۴ دوران آمده
هر سو كه آيد از دمش جنّات عدنْ آراستههر جا رسيده مقدمش آن جا گلستان آمده
آن صاحب عصر و زمان ، آن پادشاه انس و جانبر كلّ افراد جهان، مولا و سلطان آمده
سرّ خدايى را ببين كاندر بشر ظاهر شدهنور الهى را نگر كز وى نمايان آمده
شاهى كه دائم سايهاش بر فرق عالم تافتهبنيان تخت و پايهاش بالاى كيوان آمده
سيّار و ثابت با ادب بر آستانش روز و شببا ياد او بىكام و لب، تسبيحگويان آمده
تصديق قول ثابتش آيات فرقانى همهتشريف۵ ذات اقدسش تمجيد قرآن آمده
با همّت او ذرّهاى، قُطر سماوات و زميندر حشمت او نملهاى،۶ مُلك سليمان آمده
ماه از فروغ طلعتش در ابر حسرت مختفىسرو روان از قامتش افتان و خيزان آمده
نور ظهورش آن چنان بگرفت آفاق جهانكز بارگاه لامكان تا مُلك امكان آمده
در بارگاه عزّتش خيل ملايك پاسبانبر انس و جان از حضرتش اكرام و احسان آمده
در طلعتو رخسار او شمسو قمر شد منخسف۷وز لعل گوهربار او عالم دُرافشان آمده
در اقتدا با حضرتش يا خود براى خدمتشاز آسمان چارمين، عيسى شتابان آمده۸ .۹
1.ميرزا محمّدزمان ساقى كلاتى خراسانى، متخلّص به ساقى (م ۱۲۸۶ ق) عارف و شاعر. از وى آثار چندى به جا مانده است. از جمله: ساقىنامه.
2.عدنان : يكى از قبايلى كه اَنساب عرب بدان منتهى شود . مورّخان متفقاند كه عدنان از فرزندان اسماعيل بن ابراهيم است ، و اكثر اهل حجاز به او منسوب اند .
3.بطحا : وادى مكّه معظّمه .
4.دارا : دارنده تخت پادشاهى ، خداوند ، مالك .
5.تشريف : بزرگ داشتن .
6.نمله : مورچه .
7.منخسف : پوشيده شده ، گرفته .
8.اشاره به نزول مسيح عليه السلام در زمان ظهور صاحب الأمر عليه السلام است كه در روايات بسيارى بدان تصريح شده است .
9.كليات ساقى، دانشنامه شعر مهدوى: ج ۱ ص ۳۸۵.