۱۱۸۱ق) تداوم مىيابد.
اما در قرن سيزده و به ويژه قرن چهارده شمسى، رشد چشمگيرى در شعر فارسى مهدوى ديده مىشود.
پيشينه شعر عربى مهدوى به قرن نخست هجرى بر مىگردد و برخى از نويسندگان، آن را به دو دوره پيش از تولّد امام مهدى و پس از تولّد ايشان تقسيم كردهاند.
پيش از تولّد و در دوران حضور امامان، از شاعرانى چون كُمَيت اسدى (م ۱۲۶ق)، سيّدِ حِميَرى (م۱۷۳ق)، و دعبل (م ۲۴۶ق) ياد كردهاند.
امّا پس از ولادت، شعر عربى تا پيش از قرن چهاردهم قمرى در فقر به سر مىبرد و تنها از شعر كسانى چون : ابن ابى الحديد (م ۶۵۶ق)، طلحه شافعى (م ۶۵۰ق)، ابن عربى (م۶۳۷ق)، صدرالدين قونوى (م ۶۷۳ق)، بسطامى (م ۸۵۸ ق)، اربلى (م ۶۹۲ق) و شيخ بهايى (م ۱۰۳۱ق) ياد مىشود.
اما از قرن چهارده، شعر عربى مهدوى گسترش مىيابد و تا قرن پانزده همچنان سير صعودى دارد.
از جهت كمّيت، بر پايه دو دانشنامه معرفى شده، آمار اشعار عربى و فارسى به اين صورت است: شعر فارسى قريب به پنج هزار شعر از حدود پانصد شاعر؛ شعر عربى ۱۷۵۱ شعر از حدود پانصد شاعر.
۲. مضامين شعر مهدوى
مضامينى كه در اشعار مهدوى اعم از فارسى و عربى در طى قرون متمادى تبلور يافته است، عبارت اند از:
الف - توصيف امام مهدى، شامل: اصل و نسب، ولادت، نيمه شعبان، و القاب؛
ب - فضايل و مناقب، شامل: ولايت تكوينى، توصيف و تمجيد؛
ج - غيبت صغرا و نوّاب اربعه؛