سلامت در گرو خویشتنداری در برابر فعالیت جنسی نامناسب محقق میشود؛
۲. خویشتنداری جنسی خارج از چارچوب ازدواج را به عنوان معیار مورد انتظار برای همه کودکان در سن آموزشگاهی آموزش میدهد؛
۳. یاد میدهد که خویشتنداری جنسی تنها راه مشخص برای مصونماندن از بارداری خارج از چارچوب ازدواج، بیمارهای مُسری مقاربتی و دیگر مسائل سلامت مربوط به آن است؛
۴. معیار قابل انتظار در فعالیت جنسی در ارتباط دوسویه افراد بر اساس وفاداری و ازدواج تکهمسری محقق میشود؛
۵. فعالیت جنسی خارج از چارچوب ازدواج احتمالاً به پیامدهای خطرناک روانشناختی و زیستشناختی میانجامد؛
۶. تولد بچههای خارج از چارچوب ازدواج ممکن است پیامدهای خطرناکی برای خود کودک، والدین او و جامعه داشته باشد؛
۷. به نوجوانان آموزش میدهد که چگونه پیشنهاد ارتباط جنسی را نپذیرند و چگونه مصرف الکل و مواد روانگردان باعث آسیبپذیری آنان در برابر روابط جنسی نامناسب میشود؛
۸. اهمیت بهدستآوردن خودکارآمدی را پیش از واردشدن به اولین فعالیت جنسی برای خویشتنداری گوشزد میکند (کلاین،۱ ۲۰۰۶).
طرحهای منطقهای و ملی مربوط به «آموزش خویشتنداری گروهمحور»:۲ این سومین طرح از برنامههای آموزش خویشتنداری جنسی بود که کنگره امریکا در سال ۲۰۰۰ با آن موافقت کرد. تقریباً این طرح از جمله جدیترین طرحهای خویشتنداری جنسی است که تلاشهای پیشگیرانهتری را در راهبرد فقط خویشتنداری جنسی پیگیری میکند. طبق مفاد این طرح، فقط نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال تحت پوشش آن قرار میگیرند و آموزشها باید مطابق با مفاد هشتگانه خویشتنداری جنسی در سند پنجم قانون تأمین اجتماعی باشد؛ از جمله، مجریان آموزش خویشتنداری جنسی در این طرح اجازه ندارند درباره وسایل