43
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

۵/۳۳۹) آمده است به این دلیل که زنان حیای بیشتری دارند، لذت جنسی را کمتر از مردان ابراز می‌کنند و این حیا برای آنان فضیلت به شمار می‌آید.۱

این تفاوت مثبت است و منشأ نتایج فراوانی برای تعادل روابط انسانی است؛ در جایی که به‌ویژه، به اطلاعاتی دقیق نیازمندیم، مشکلاتی را باعث شده است. در پژوهشی مشخص شد پسرها میزان ارتباط جنسی‌شان را بیش از چیزی بیان کردند که واقعاً داشتند، در حالی که دختران با اینکه باکره نبودند خود را باکره معرفی کردند (نیوکامر۲ و یودری،۳ ۱۹۸۸). مردان تمایل دارند در زمینه تجارب جنسی خود مبالغه کنند و زنان نیز بسیاری از اوقات از سخن‌گفتن در این باره خودداری می‌کنند. تحقیق دیگری که سیگل،۴ آتن۵ و رونگمن۶ (۱۹۹۸) انجام دادند نشان می‌دهد ۸٪ از دختران دبیرستانی تجارب جنسی خود را کمتر از واقعیت بیان کرده‌اند و ۱۴٪ از پسران دبیرستانی بیشتر از واقعیت. این نشان می‌دهد پسران اغراق می‌کنند تا خودشان را دلاور جنسی معرفی کنند و دختران کمتر از واقعیت، از تجارب جنسی گزارش می‌دهند تا خود را فردی بی‌قید نشان ندهند (کاتانیا،۷ ۱۹۹۹؛ سیگِل و دیگران، ۱۹۹۸). ممکن است این مطلب تفسیرها و تبیین‌های متعددی داشته باشد، از جمله اینکه زن‌ها ضمن اینکه میل جنسی کمتری نسبت به مردان ندارند، در امور جنسی تمایل بیشتری به رعایت حیا دارند و دوست دارند قبل از ازدواج هیچ تجربه جنسی نداشته باشند.

۲. عشق و رفتار جنسی

بسیاری از محققان معتقدند باید بین هوس جنسی و عشق تمایز قائل شد. هوس جنسی،

1.. «عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقُولُ فُضِّلَتِ الْمَرْأَةُ عَلَی الرَّجُلِ بِتِسْعَةٍ وَ تِسْعِینَ مِنَ اللَّذَّةِ وَ لَکنَّ اللَّهَ أَلْقَی عَلَیهِنَّ الْحَیاءَ».

2.. Newcomer, S.

3.. Udry, J. R.

4.. Siegel, D. M.

5.. Aten, M. J.

6.. Roghmann, K. J.

7.. Catania, J. A.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
42

شناختی، اجتماعی و فرهنگی‌شان شکل می‌گیرد؟ دختران و پسران در این باره چه تفاوتی دارند؟ مطالبی که درپی می‌آیند درباره سنخ و شکل بروز رفتار جنسی است و می‌تواند به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهد.

۱. تفاوت زن و مرد در رفتار جنسی

شاید مهم‌ترین تفاوت بدنی زن و مرد در دستگاه تناسلی آنها است که این تفاوت موجب فرق‌های دیگری است و سبب پیدایش دو صنف متمایز شده است (کریمی، ۱۳۹۰). این تفاوت موجب نشده است یکی میل جنسی داشته باشد و دیگری نه؛ بلکه هر دو جنس، زن و مرد، میل جنسی دارند. از این‌رو به همسران سفارش شده است در ارتباط جنسی به نیازهای طرف مقابل توجه کنند (نک.: محمدی ری‌شهری، ۱۳۸۷: ۳۳۹ / ۳۱۷). تا جایی که قرآن کریم از اینکه همسران میل جنسی یکدیگر را به بهانه وجود فرزند شیرخواره ارضا نمی‌کنند، تعبیر «واردکردن ضرر و زیان» آورده است.۱ گزارش‌های علمی نشان می‌دهد نه‌تنها زنان مانند مردان از رابطه جنسی لذت می‌برند، بلکه گستره وسیعی از رفتارهای جنسی برای هر دو جنس خوشایند است؛ یعنی تمایل دارند در مکان‌ها و وضعیت‌های ممکن، رابطه جنسی داشته باشند (فرانکن، ۱۳۸۴: ۱۵۶).

از سوی دیگر، اظهار و ابراز جنسی در زنان کمتر از مردان است؛ چه اینکه در روایات (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۳۳۸؛ صدوق، ۱۳۶۲: ۲/۴۳۹) آمده است صبر زن بیشتر از مرد است وگرنه زمانی که میل جنسی در زن فعال می‌شود برابر با ده مرد نیرو دارد؛۲ و در جایی دیگر (کلینی، ۱۴۰۷:

1.. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله درباره این آیه قرآن فرمود: (لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ ...؛ هیچ مادری نباید به سبب طفلش زیان نبیند و هیچ صاحب فرزند (پدر) نباید به سبب فرزندش ضرر ببیند) (بقره: ۲۳۳)؛ «در دوران شیردهی زن، هر گاه می‌خواست با همسرش ارتباط جنسی داشته باشد، زن می‌گفت: اجازه نمی‌دهم. چون می‌ترسم حامله شوم و این فرزندم را که شیر می‌دهم [در اثر خشک‌شدن شیرم] بکشم. و هر گاه زن، مردش را دعوت می‌کرد، مرد می‌گفت: می‌ترسم با تو نزدیکی کنم و فرزندم را بکشم. پس با او نزدیکی نمی‌کرد. پس، خداوند این روش را نهی کرد که مرد، به زن زیان بزند و زن به مرد» (کلینی، ۱۴۰۷: ۶/۴۱؛ طوسی، ۱۴۱۴: ۷/۴۱۸؛ عاملی، ۱۴۰۹: ۲۰/۱۸۹).

2.. « عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ لِلْمَرْأَةِ صَبْرَ عَشَرَةِ رِجَالٍ فَإِذَا هَاجَتْ كَانَتْ لَهَا قُوَّةُ شَهْوَةِ عَشَرَةِ رِجَالٍ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31425
صفحه از 298
پرینت  ارسال به