درون ارگانیزم نیست. عوامل هورمونی، بیشتر، برای انجامدادن فعالیت جنسی و ادامه آن ضرورت دارند (خداپناهی، ۱۳۷۹: ۲۹). البته میل که نقطه شروع فعالیت جنسی محسوب میشود تحت تأثیر محرکهای محیطی، نظام شخصیتی فرد، تجارب و آموزههای قبلی فرد قرار دارد.
بنابراین، چشمپوشی از میل جنسی، همانند وقتی که بدن با کمبود آب و غذا روبهرو است، موجب آسیبرسیدن به ارگانیزم نمیشود. تفاوت اساسی انگیزه جنسی با انگیزه گرسنگی و تشنگی این است که این انگیزه نسبت به تحریکهای بیرونی تأثیرپذیری بسیار از خود نشان میدهد. اما ممکن است این پرسش مطرح شود که: اگر راهاندازنده فعالیت جنسی مبنای نیاز بدنی ندارد، چگونه «احتلام»۱ به عنوان پدیدهای طبیعی اتفاق میافتد؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که اگرچه احتلام بدون تأثیرگرفتن از محتوای ذهنی در بیداری نیز اتفاق میافتد اما اغلب تحت تأثیر خطورات ذهنی افراد در بیداری است. از اینرو، اغلب هنگام احتلام خواب و خیالات سکسی نیز وجود دارد و فرد در خواب عمل جنسی انجام میدهد. به این نکته توجه داشته باشیم که امیال و رفتارهای ما همواره با بخش ناهشیار نظام روانشناختیمان در ارتباط است.
با اینکه برخی افراد دفعات احتلام بیشتری را تجربه میکنند اما برخی نیز ممکن است اصلاً احتلام نداشته باشند و نداشتن تجربه احتلام غیرطبیعی نیست. در عین حال، زندگی جنسی سالم دارند. از اینرو باید گفت عوامل متعددی در احتلام نقش دارد؛ میل جنسی، تنشهای روانی، محتوای افکار، مزاج و استرسهای عصبی در پدیدایی احتلام نقش دارند. اما از میان این عوامل، میل جنسی که تحت تأثیر محرکهای محیطی، شخصیت، تجارب و آموزههای قبلی فرد قرار دارد از جایگاه ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در اشخاصی مانند اولیای الهی چنین حالاتی گزارش نشده است؛ چراکه تمامی امیال ایشان در اختیارشان بوده و هیچگاه در فضای شهوانی رها نبوده است. شخصی به نام اقرع میگوید به امام حسن عسکری علیه السلام نوشتم: «آیا امام محتلم میشود؟»؛ و بعد از آنکه نامه را فرستادم، با خود گفتم: «احتلام امری است برآمده از وسوسه و خدای تبارک و تعالی دوستانش را از